Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag en backup av hela hårddisken?


film__mannen

Rekommendera Poster

Om du har en sådan recoveryskiva, ja.

 

Om det stöds av Acronis eller inte har jag ingen aning om.

 

Och återigen, så har de fungerat som jag använt mig av. Det finns alldeles säkert en massa olika varianter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan säga att jag haft anledning att prova en del av det du beskriver alldeles nyss.

Jag hade en version av Acronis True Image som följde med en extern USB-disk. Det var inte en full-version.

Jag har dock innan skapat Image av hela C: med jämna mellanrum + att jag har en övrig backup. Jag har tidigare skapat en Bootable rescue media CD.

När datorn inte funkade för ett par dagar sedan visade det sig att jag behövde full-versionen av Acronis.

Så fort jag fick tag på den så funkade det utmärkt att återställa datorn till det senaste skicket enligt Image-filen.

Sedan lade jag på filer som hade ändrats senare från Backupen.

Alltså det fungerar helt felfritt att få tillbaks Windows till aktuellt tillstånd.

 

Min Image-fil blev bara 1 st som jag har på den externa disken.

 

David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu har jag skapat ett Bootable Rescue Media och mina backupfiler ligger på den externa hårddisken.

Jag har bara några frågor innan jag sätter igång och testar om återställningen av backup'en fungerar:

 

Ska jag aktivera Acronis Startup Recovery Manager innan?

Om ja, så har jag stött på ett felmedelande som lyder:

 

Error: The hard disc you have selected is not available when booting your computer and you will be able to restore data from Acronis Secure Zone located on this drive only after booting of operation system.

 

Följande rader är knutna till felmedelandet:

Jag fick alltså välja om jag ville lägga Acronis Secure Zone på antingen min lokala eller min externa hårddisk och jag markerade då min externa hårddisk som också är den som jag har mina backupfiler på.

Var denna tanke fel av mig?

Ska jag lägga Acronis Secure Zone på den interna hårddisken c:/ istället?

Acronis Secure Zone ska väl läggas på samma media som backupfilerna eller?

[inlägget ändrat 2006-09-20 18:39:25 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knivig fråga.

Jag läste en del om Acronis Secure Zone, men aktiverade aldrig det.

 

Jag bara bootade om och valde Restore Image så var det i stort sett bara att följa instruktionerna.

 

David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte F11 upprepade gånger under boot och hade skivan i men det hände absolut ingenting, så någonting måste vara på tok.

Suck. Undrar vad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl uppenbart vad jag trodde att det skulle medföra.

Jag trodde att det var den knappen som man skulle trycka på under booten för att skivan skulle aktiveras så att man kunde komma åt backup'en, men tydligen så är jag blåst.

Hur kommer jag åt skivan under booten då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men vilka tangenter man ska trycka under uppstarten varierar mellan olika datorer. Men det brukar aldrig vara just bara en tangent att trycka på för att starta från CD i stället för från hårddisken, utan något av dessa alternativ:

 

1. Man trycker på en tangent och kommer in i allmänna BIOS-inställningar (BIOS setup) och får leta reda på var man ställer in Boot sequence, Boot order eller liknande där man ändrar så att CDn kommer först.

 

2. Det finns en särskild tangent just för att ställa in Boot alternatives/sequence/order, då kommer man till en liten meny där man väljer CD.

 

Står det något på första skärmbilden när du startar datorn, typ Press Del to enter Setup eller F2 = Setup?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen herregud inte ska du behöva be om ursäkt heller.

Jag är jätte tacksam att du orkar bry dig om att hjälpa en klåpare som jmig överhuvudtaget :):thumbsup:.

 

Jag testade att trycka Del istället och då kunde jag klicka mig fram till en meny som jag bifogar en bild på.

Var det den du menade?

Jag tryckte också Alt+F2 och då kom jag till ett annat ställe som jag också bifogar en bild på.

 

Jag har letat men hittar inte någon boot-sequence-order-knapp så jag vet inte vad jag ska göra.

 

[bild bifogad 2006-09-21 19:51:17 av film__mannen]

867151_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har letat men hittar inte någon boot-sequence-order-knapp så jag vet inte vad jag ska göra.

 

Den andra bilden du bifogade kl. 19:52 visar var du ställer om för att starta med CD som första boot val.

 

Som du ser i texten till höger "Boot Sequence:" så skall du med +/- tangenterna flytta boot alternativen upp och ner i menyn till vänster.

 

Just nu står den inställd för att boot:a med "Removable Device" (flyttbar enhet) som bootval 1, CD kommer först som boot alternativ 3.

 

Markera ATPI CD-ROM och tryck på + tangenten tills den når plats nr 1.

Låt gärna hårddisken (IDE hard drive) var kvar på plats 2.

 

Tryck sedan på F10 tangenten för att spara och avsluta bios konfigurationen.

 

Nu skall datorn starta med frågan om du vill boota med CD och du får då trycka på en tangen för att bekräfta det valet, trycker du inte på någon tangen kommer den att gå vidare och starta via hårddisken efter ett par sekunder.

 

Texten kommer i nederkanten av skärmen vid start.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen alla.

Nu har jag lyckats få en bootbar cd att fungera och det gick finfint att återställa till backup.

 

Det som ställde till problem för mig var det faktum att min interna cd-läsare inte har stöd för att kunna läsa dvd-r skivor vilket var den typen som jag först använde när jag gjorde Acronis Bottable Rescue Media.

Jag kunde trots att jag försökte använda mig utav andra

förstaalternativ i bootordningen (min externa dvd-r läsare/brännare) att få min externa dvd-r läsare att starta först, så jag testade att bränna en vanlig cd-r skiva istället och köra den i den interna cd-läsare och då gick allt felfritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...