Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag en backup av hela hårddisken?


film__mannen

Rekommendera Poster

Tjena alla!

 

Jag har skaffat Acronis True Image Home och har just gjort mitt första försök att kopiera hela min hårddisk med alla inställningar som jag vill ha dem i ett fall utav en krasch.

Jag vet dock inte om jag har gjort allt rätt (se skärmdumpbild för att se vad jag har gjort), så jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att komplettera min backup om jag av någon händelse har missat något.

 

 

[bild bifogad 2006-09-18 12:09:06 av film__mannen]

865997_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad bild på filerna som hamnade i mappen i min externa hårddisk.

 

[bild bifogad 2006-09-18 12:19:05 av film__mannen]

866000_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMAAART.

 

Okej jag tar skärmdumpar på alla fönster som dök upp i guiden som jag klickade på i programmet, då kanske någon kan se om jag har gjort något fel eller missat något.

Förresten ska den sammanlagda storleken på mina backup filer vara densamma som storleken på själva hårddisken som jag kopierar ifrån?

 

 

 

[bild bifogad 2006-09-19 08:48:03 av film__mannen]

[bild bifogad 2006-09-19 08:48:04 av film__mannen]

866375_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild 6 finns bifogad

 

[bild bifogad 2006-09-19 08:54:41 av film__mannen]

[bild bifogad 2006-09-19 08:55:07 av film__mannen]

866383_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade alla fönster ifyllda som på skärmdumparna ovan.

 

Har jag gjort rätt då, om min tanke var att göra backup på hela min lokala hårddisk till min externa då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv Acronis, men har inte använt det för backup (bara för att spegla hårddiskar), och det ser ju bra ut det du visar upp.

 

Om du tittar på den andra bilden du laddat upp, den med de fyra filerna, så ser du att filstorlekarna är ganska stora. Totalt 15,1 GB är de på. Hela partitionen du tog backup på var på 19,2 GB.

 

Om det verkligen var hela som blev kopierad är svårt att säga - Acronis kan ha packat filerna, och därför stämmer inte filstorlekarna.

 

Varför det blev just fyra filer är svårt att säga, utan att själv köra igenom Backup Wizard. Du gjorde valet "Use default options" på bild sju. Hade du tagit "Set the options manually" kanske du hade fått välja hur backupen skulle se ut. Jag gissar att du fick fyra filer på runt 4 GB för att det ska kunna brännas ned på DVD.

 

Du ville ju dock göra backup till en extern disk, så om du gör om hela förloppet, men tar "Set the options manually", så kanske du erbjuds möjlighet att bestämma huruvida backupen ska delas upp i flera filer, var den ska lagras, om den ska packa filer etc.

 

Men som svar på din egentliga fråga, så - ja, det verkar som att alla dina filer finns i de där fyra filerna, om man bara tittar på filstorleken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan med 100%ig säkerhet säga att du inte kommer kunna återställa windows utan att installera om. Du har bara tagit backup på alla filer på hela disken, dessa kan inte användas för att återställa windows till det skick du har nu, utan att installera om allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan med 100%ig säkerhet säga att du inte kommer kunna återställa windows utan att installera om. Du har bara tagit backup på alla filer på hela disken, dessa kan inte användas för att återställa windows till det skick du har nu, utan att installera om allt.

 

 

Ok hur ska jag bära mig åt för att göra en backup, som jag kan återställa till ursprungligt skick då?

 

 

Uppnår jag detta resultat genom att att använda mig av alternativet:

"Clone your hard disk drive by copying partions to another hard disk" eller?

 

[inlägget ändrat 2006-09-19 12:37:21 av film__mannen]

[inlägget ändrat 2006-09-19 12:38:20 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ingen som har Acronis True Image Home, eller någon som vet hur man gör en fullständig backup på hela sin hårddisk med alla inställningar, förklara hur man bär sig åt?

SNÄLLA.

 

[inlägget ändrat 2006-09-19 14:22:23 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

Hej!

Använt true image som räddare många gånger. Gått igenom dina screenshots och jag kan inte se att du gjort något tokigt. Kör aldrig med en större C: än 10gb (lägger allt utom windows och program på andra diskar) bara för att inte få gigantiska backup filer. Skulle kunna vara någon automatik att den delar upp filerna som den gjort för dig. I workstation versionen kan man ställa in komprimering, om filen ska delas upp odyl, vet ej om så är fallet i home.

Prova verktyget validate archive så bör du få en bekräftelse på att dina backupfiler inte är korrupta.

MVH

Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag testade verktyget validate archive och det verkar inte vara några problem vad jag kan se, men jag har hängt upp mig på vad drno007 skrev om, att han med 100% säkerhet vet att det inte kommer att kunna gå att återställa windows utan att installera windows, så om någon kan tolka vad han syftar på och förklara varför, så att jag kan utföra vad som är nödvändigt för att kompletera så vore jag väldigt tacksam.

Jag skulle också vilja ha förtydligat hur man återställer med hjälp av sina backupfiler.

Borde det inte bara vara att köra Recovery hanteraren som finns i programmet då och ange sökväg till backup filerna då, eller har jag missat nåt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drno007 skrev ... att han med 100% säkerhet vet att det inte kommer att kunna gå att återställa windows utan att installera windows

 

Recoveryskivor har ju funnits sedan urminnes tider... De återställer ju allt (eller en partition) till det som finns på skivan, sen är det bara att använda datorn som vanligt. Kanske drno007 trodde att du försökte göra nåt annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är en recoveryskiva, är det bara en vanlig skiva som innehåller backupfilerna eller är det en skiva som man måste skapa för att kunna återställa backupfiler som man har skapat på tex en extern hårddisk som ett verktyg för att utföra återskapandet eller?

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-20 14:07:21 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En recoveryskiva är (de som jag sett) en avbildning av en partition som har inbyggd funktionalitet för att formatera om partitionen, skriva tillbaka allt och, ja, återställa allt som det var när avbildningen gjordes. Windows och alla program fungerar direkt och på samma vis som när avbildningen gjordes. Det behövs heller inget annat än skivan för att återställa.

 

Jag har aldrig gjort en sån själv men det är så de brukar fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så man behöver alltså inte någon recoveryskiva som ett verktyg för att utföra återställningen av sina backupfiler, utan det är, om jag har fattat allt riktigt, bara att använda sig av recovery-hanteraren i programmet och på så vis återställa allt till sin backup, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder_Brännström

du har en funktion i första bilden som heter create bootable rescue media. med den skapar du en cd skiva som du startar upp datorn med. när du har skapat skivan testa att allt fungerar, brukar finnas att man kan välja en bas eller en full variant när man startar upp. Om du ska ta filer från en usb disk måste du nog välja full. Se att du kan boota upp och att du kommer åt filerna du behöver

MVH

Peder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...