Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omvandla minuter till hela timmar och minuter.


jbo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag arbetar i Excel XP. I en kolumn bokför jag arbetade minuter som jag vill omvandla till arbetade timmar T.ex. 2800 minuter = 46 timmar och 40 minuter, jag vill alltså inte skriva ut det som ett decimaltal – det är ju bara att dividera med 60 – utan jag vill alltså få summan uttryckt i hela timmar och minuter (kan man skriva det som 46:40?).

Mitt problem är att på det sätt jag gör kan jag bara omvandla antal arbetade minuter upp till 1439. (= 23:59).

Vad jag gjort är följande: Jag har använt Infoga > Funktion > TEXT och sedan i fältet för ”Värde” skrivit in siffran för minuter och dividerat med först 24 och sedan 60 – exempelvis: 6850/24/60. I fältet för ”Format” skriver jag in: ”t:mm” Den färdiga formeln ser alltså ut: =TEXT(2879/24/60;"t:mm")

Jag har även prövat med att i fältet för "Värde" hoppa över att dividera med 24 men det ger inte önskat resultat.

Vid 1440 blir summan 0. Sedan, från 1441, börjar programmet att räkna vidare upp till nästa gräns, d.v.s. 2879, vilket då ger samma värde som för 1441, d.v.s. 23:59. Det verkar alltså som om den funktion jag använder bara kan räkna i upp till ett dygn.

Som jag vill använda programmet skall man kunna omvandla obegränsat antal minuter och få det angivet i hela timmar och minuter. Hur gör man det? (Jag är nybörjare i Excel så det vore bra om ni anpassar svaret till nybörjarnivå.)

Tack på förhand!

 

Mvh

jbo

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-18 12:09:57 av jbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt.

Tid i Excel är ett tal där heltalsdelen är dagar och decimaldelen är timmar, minuter och sekunder.

För att visa ett minutheltal som riktig tid skall du alltså dividera med 1440 (som ju är antalet minuter på ett dygn). sedan går du in på Format - Celler..., på fliken Tal finns en ruta där du kan välja Anpassat, och i rutan Typ skriver du [t]:mm. Hepp!

Nu har du 'obegränsat' antal timmar och minuter i cellen.

 

/Pär B

 

Ps.

Om du vill kolla så att uträkningen stämmer så använder du formatet [m] som visar 'obegränsat' antal minuter.

Ds.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK för hjälpen Pär!

Det gick ju hur bra som helst!

Det där med att kontrollera med formatet [m] begrep jag dock inte. Kan du beskriva närmare?

 

Vet du även om det är möjligt att skriva in tid i celler direkt som timmar och minuter, att man på något sätt kunde formatera en kolumns celler på så sätt. Då skulle man ju kunna slippa omvägen med att räkna om till minuter. D.v.s. om arbetad tid är 5 tim. och 45 min. så skriver man 5, 45 i cellen för den dagen, i nästa cell 8,55, o.s.v. och när man sedan räknar samman hela kolumnen så räknar Excel ut det på rätt sätt, exempelvis 5,45 + 8,55 blir 14:35 och inte 14,0.

 

Mvh

jbo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

om arbetad tid är 5 tim. och 45 min. så skriver man 5, 45 i cellen

Tips nummer ett är att mata in tid som tid, dvs använda kolon (5:45) så att XL känner igen det som tid direkt. Men om det är så att du tycker det är jobbigt att använda kolon är du inte den förste. Några alternativ ges i följande tråd.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=673893#674020

 

Det finns även en mängd andra trådar i detta forum som handlar om tid och excel, det är bara att söka.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och länkar. Nybörjare som jag är ser det till en början ut att vara enklare att skriva ut hela tiden med kolon mellan timmar och minuter. Alternativt följa ditt förslag med formatering enl. 00\:00 (det visade sig dock att med den formateringen av cellerna blev inte beräkningen av sammanlagd tid den riktiga för min applikation: 4:30 + 5:30 blir 9:60 istället för 10:00 , men jag kanske har missat något...).

Men jag sparar länken om makron etc. för kommande bruk.

Måste även säga att jag är imponerad av kunnandet och hjälpsamheten på denna sida!

 

Mvh

jbo

 

[inlägget ändrat 2006-09-19 15:14:34 av jbo]

[inlägget ändrat 2006-09-19 15:31:47 av jbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt följa ditt förslag med formatering enl. 00\:00

Ärligt talat är den lösningen ett riktigt fulhack ... :)

Om du väljer att mata in tid på ett annat sätt än XL förväntar sig måste du alltid omvandla din inmatning till ett korrekt tidvärde för att kunna bearbeta det vidare i XL. Men, vilket framgick i tråden, ibland kanske mer komplexa beräkningar till förmån för snabbare inmatning är att föredra.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är benägen att hålla med. Längre fram när jag är mer hemma i XL blir det läge att testa det sett du föreskriver i nämnda tråd.

Tack för hjälp!

 

mvh

jbo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...