Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösning på varför sidan visas olika i IF kontra FF


MeDesign

Rekommendera Poster

Hej, har ett problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Det är så att jag som bisyssla håller påmed hemsiodor och diverse projekt. Har alltid andvänt mig av IE. Eftersom andra browsers börjar att bli allt mer vanliga såsom FireFox så har även jag installerat den på minmaskin. Till min stora skräck så upptäckte jag att mina sidor ser rent förfärliga ut i FF.

 

Har försökt att finna svar på detta och har tex stött på att man ska se till att man ska ha rätt <doctype> . Har testat en rad olika utan att se någon ändring.

 

En sida som jag gjort och ligger ute är bla:

http://www.novuspersonal.se/

 

Den ser ut som det är tänkt i IE men ser ut som skräp i FF.

 

Är det någon som har något bra tips på detta problem så skulle jag vara oerhört tacksam.

 

Ska man behöva ha olika css-filer för olika läsare..?? Låter bökigt...men som sagt det kanske är någon som vet.

 

// Thomas K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt att finna svar på detta och har tex stött på att man ska se till att man ska ha rätt <doctype>

Rätt DOCTYPE är väldigt viktigt.

Kolla mer här: http://www.w3schools.com/tags/tag_doctype.asp

 

Har du validerat sidorna och din css-fil?

Bäst är ju (såklart) att skriva koden efter en standard som stöds av de flesta webbläsare. Då räcker det med en css-fil.

 

(Sen är nog detta inte en ASP.NET-fråga :) )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

 

Nej du har säkert rätt att min tråd ligger under fel kategori men eftersom jag programmerar i .NET och jag såg en sådan kategori så varför inte.

 

Jag skrev at jag hade provat mig fram och med hjälp av just w3school.com men som sagt untan att se någon skillnad på mina sidor.

 

Vad menar du att skriva koden efter standard??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du att skriva koden efter standard??

Det jag menar är att om du validerar koden så ser du om där finns "fel" i koden. "fel" som inte följer W3:s rekommendationer.

Validerar koden utan "fel" så är det en bra start för att sidan ska se bra ut i olika webbläsare.

Vet inte om vet var du validerar koden men här är kan du göra det:

http://www.w3schools.com/site/site_validate.asp

 

Nej du har säkert rätt att min tråd ligger under fel kategori men eftersom jag programmerar i .NET och jag såg en sådan kategori så varför inte.

Det är mer att någon med liknande "problem" söker kanske inte i ASP.NET utan mer i Webbdesign, CSS, ....

För min del kvittar det :)

Inte så allvarligt menat.

 

[inlägget ändrat 2006-09-18 12:19:23 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att det inte var något påhopp..helt ok, förstår vad du menar...=)

 

Jo, jag har kollat påden länken du skickade ang. validering och får följande fel:

 

<body MS_POSITIONING="GridLayout">

 

Men MS-attributet får ag när jag kör igång ett projekt i .NET. så jag förstår inte varför det ska vara fel.

 

Förslag??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad den gör men om den inte är för sidans layout så "hoppa" över det felet och kolla resten och vad dem tycker om din CSS-kod.

(Är ännu inte någon .NET-snubbe)

 

(Jag validerar alltid sidorna jag producerar och dem fungerar bra i IE, FF, Opera, NS, Safari(Mac). )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...