Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dold.se vs Relakks


Anders N

Rekommendera Poster

Jag gillar tanken bakom tjänster som dold.se och relakks, även om jag inte "har något att dölja". (Har även kört Tor ett tag, men där är det en märkbar prestandaförsämring)

 

Jag gillar att Relakks har ett mer "komplett" paket, med stöd för all trafik, jämfört med Dold.se ("vanlig" proxy).

 

MEN, för mig verkar Relakks HELT oacceptabel. Om inte jag missförstått något.

 

Relakks:

De uppgifter som svenska myndigheter kan begära förutom abonnentuppgifter(se ovan) är så kallade trafikuppgifter.

Dessa är omgivna av ett mycket starkare legalt skydd. För att bryta sekretessen för trafikuppgift måste brottet vara föreskrivet ett straff om minst fängelse i två.

 

Om någon annan organisation eller individ önskar erhålla någon form av uppgifter angående abonnenter eller trafikdata kommer RELAKKS att vägra lämna ut dessa.

 

De.. sparar alltså "trafikuppgifter"?

 

Dold.se:

Systemet saknar helt och hållet hårddiskar rent fysiskt. All information lagras i datorns RAM-minne. När man slår av strömmen försvinner all information ur datorerna. Det gör att ingen ens i efterhand kan spåra vad som hänt i systemet via loggar eller annat.

 

Har jag missförstått något? Ur säkerhetssynpunkt lär ju dold.se vara mångfaldigt bättre?

 

Har som sagt även testat Tor, men.. där är stabiliteten rätt "skakig" ibland. Någon som vet något annat bra (och "stabilt") alternativ?

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt olika tjänst också... Relakks är ett VPN, IDG:s dold.se är en proxy där du bara är anonym så länge du använder tjänster som proxyn har stöd för.

 

Nu vet jag inte men jag skulle kunna tänka mig att Relakks genom att de i praktiken leverarar en helt nätverksanslutning (även om man behöver en för att nå den) drabbas lite hårdare av Bodström-kraven på trafikuppgifters lagring än vad dold.se gör. Fast det är en oprövad gråzon.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har inte provat någon av dom du föreslår, men googlade för skoj skull på ämnet.

 

Hittade den här sidan:

http://betaalfa.polymono.net/2006/03/04/surfa-anonymt-via-pimp-my-ip/

 

Dold.se har förresten fått kritik, framförallt av organisationer som arbetar mot utnyttjande av barn. Vi pratar då om pedofiler:

 

http://tinyurl.com/m3wnn

 

Ett annat sätt att surfa anonymt är att stänga av mottagandet av cookies, men då stöter det på patrull på en hel del sidor.

 

Gräver man i ämnet så. Jag hittade JAP, som mixar flera olika användares besök på en sida till en så kallad "kaskad". Det blir då omöjligt att plocka information från en enskild användare. Låter intressant!

 

JAP hittar du här:

http://anon.inf.tu-dresden.de/index_en.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-09-17 21:57:03 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dold.se har förresten fått kritik, framförallt av organisationer som arbetar mot utnyttjande av barn. Vi pratar då om pedofiler:

De som för den argumentationen vet i allmänhet inte vad de pratar om. Dold.se tillför ingenting som inte funnits längre än det funnits barnporr på internet, det är bara bättre paketerat och marknadsfört. Det är som att påstå att kuvert-tillverkare skulle stödja barnporr för att det går att köpa kuvert utan förtryckt avsändare.

 

Ett annat sätt att surfa anonymt är att stänga av mottagandet av cookies

Det gör gör inte surfaren ett dugg mer anonym.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Testar dold.se nu och en negativ effekt är att reklamskiten är tillbaka

på alla sidor:thumbsdown:

 

Dessutom går det inte att öppna texten som är lagd mellan LOG taggar :/

[inlägget ändrat 2006-10-17 21:05:00 av Stipp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...