Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Monitor adapter


squarehead

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en gammal Amiga 500 hemma på vinden. Undrar om det finns någon adapter att köpa så att jag kan använda en PC skärm till den. Min Amiga monitor (15 tummare köpt 1989) strålar som ett mindre kärnkraftverk. hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

jag har för mig att jag har en sådan. är dck osäker. Jag köpte en adapter för att kunna köra en dator på en annan typ av skärm, tror att det var min gamla amgiga som jag ville köra på samma skärm som min PC. Eller var det något annat. Jag skall se om jag kan hitta den hemma och se hur den ser ut.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte att använda en normal pc-skärm till en amiga eftersom de inte kan synka på så låg frekvens som amigan ger.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du refresh-rate nu? En Amiga skärm borde väl uppdateras snabbare än 50 Hz iaf. Tror man kan ställa ner min skärm till under 50 Hz. Har inte vågat testa än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då måste man ju skaffa en sån där "RF modulator". Den sålde jag ganska tidigt eftersom jag hade en monitor. Finns de fortfarande att få tag på? Jag skulle helst vilja använda en datormonitor just för bildkvalitén. En TV är inget man sitter närmare än 2 meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vänta nu... Är det inte SCART kontakt ut på Amigan? Då blir det ju enkelt. Bara att skaffa en bra TV. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MartinFlodmark

Scarten har 21 stift medan amigan har en 23 stifts utgång. Det går säkert att köpa dessa löst, om man vill pula lite (Kolla i manualen). Det är en RGB signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. En AmigaRGB-till-SCART lär vara lätt att få tag på. Inga problem att pyssla ihop en själv annars ;)

 

Det finns ingen kompositutgång på A500 va?

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...