Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sprk

ASP, Perl eller PHP?

Rekommendera Poster

sprk

Jag skall bygga en "community" där användare får logga in och sedan skicka brev till varandra. Detta är bara en del av det hela, andra funktioner skall implenteras senare. Frågan är nu: Vad är bäst/enklast att göra detta i? ASP, Perl eller PHP(www.php.net)? Någon som har erfarenhet av något/några av dessa språk och kan säga lite för/nackdelar? Vore tacksam för detta.

Även val av operativsystem och serverprogramvara är en viktig fråga. Har tankar på Linux med disten Debian 2.0 och servern Apache. För/nackdelar med detta istället för NT?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Luc

Jag anser NT och ASP ge bra prestanda. I tester har det visat sig att IIS står sig bra. Det är ngt av en myt att NT skulle kräva super-maskiner. Dagens PC står sig tämligen bra. Tiden du spar med att utveckla med ASP kan du använda för att skaffa en kraftfullare maskin.

Ska du bygga ett system för 1000-tals samtida användare kommer du inte undan med en super-maskin oavsett teknik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sprk

Maskinen som skall användas blir antaglien en avställd P100 som vi trycker i 64 Mb ram i och tanken på att köra NT på den känns aningen avskräckande. Antalet användare är svårt att säga i detta läge men antaligen handlar det om 10 till 30 samtidiga användare, vilket ett sådant system borde klara om man kör Linux. Jag har även läst på nån sida att ASP skall utvecklas till Linux vilket vore ganska trevligt eftersom ASP verkar vara ett trevligt språk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Luc

Det finns ngt som heter ChiliASP eller dy. som gör att man kan köra ASP på fler plattformar än NT. Men jag skulle tro att en sådan lösning drar ner prestandan en del då ASP torde vara optimerat för NT.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andreas Heintze

Enkelt val!

Tycker definitivt du bör ta en titt på PHP, ska du köra servern själv så installera PHP4 med Zend Optimizer, den är mycket snabbare än att köra ASP.

ASP är för övrigt inget språk, utan normalt använder man Javascript eller Visual Basic där.

PHP är däremot ett mycket trevligt objektorienterat språk, lätt att lära och samtidigt kraftfullt nog för de proffesionella.

Kombinationen, Linux, Apache, PHP4, MySQL (databas) är verkligen ett prisvärt alternativ! (gratis) Själv kör jag visserligen IIS 4, PHP4 och Access databas i vårt intranät på jobbet och det är väldigt snabbt! *L*

Mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Daniel12

Jag har gjort en liten site med PHP & MySQL. Trots att jag inte hade någon tidigare erfarenhet av varken databaser eller PHP så gick allt mycket lätt.

Enligt de som står bakom PHP så är det enklare än ASP. T ex så är det hur lätt som helst att komma åt variabletr som skickas till scriptet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sosumi

Jag lovar dig, du kommer inte ångra dig om du väljer en av ovan nämnda gratislösningar, då de är fruktansvärt kraftfulla och enkla att handskas med (relativt iaf). Fast du bortser från en sak, du kan köra php på IIS, jag själv orkar inte pilla med linux på min hemdator utan kör IIS5 under w2k och det fungerar finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rickard Jensen

Har själv hållt på att utveckla lite på senaste tiden och skulle rekomendera lösningen:

Linux + Apache + PHP3 el 4 + MySQL

En helt okej lösning som ger bra prestanda. Har en polare som precis gått över från att koda ASP till PHP och han tycker att PHP är bättre än ASP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bjarne

Hurudvuda PHP är enklare än ASP är ju det mest en smaksak, båda är tämligen enkla. Som allmän utvecklare är det inte rätt att fokusera på en lönsning, utan behärska båda. Imho.

En stor fördel när man ska besluta miljö som jag ser det är ju att en php/linux/mysql lösning är betydligt billigare, än motsvarande windows lösning. Vilket borde väga tungt.

Däremot kanske man borde överväga att byta ut mysql mot nåt annat som klarar stored procedures, om man vill ha bra prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andreas Heintze

Kan du förklara 'stored procedures'?

MySQL har annars mycket bra prestanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joakim Andersson

Linux: Självklart om du ska ha en server gående, jag är själv en Windowsmänniska men jag inser i alla fall att linux vinner i detta fall.

PHP: Även det självklart eftersom jag tycker att det är det enklaste att lära sig (ASP sen och Perl tvärsist). Givetvis har de andra språken sina fördelar men jag (som för övrigt jobbar med alla tre) tycker ändå att PHP, speciellt i och med 4.0.0 och Zend optimizer, är det bästa alternativet.

Databasen är inte lika självklar. Visst är MySQL vansinnigt snabb och dessutom gratis men den lider av ganska stora brister. Det du vinner i kostnad och hastighet förlorar du snabbt i form av stora säkerhetsluckor och inkonsistens i databasen. Det bästa valet är givetvis Oracle om man har obegränsat med pengar men det har få. Jag har helt enkelt inget bra att rekomendera, men det mest logiska är nog MySQL.

Hoppas att du tycker att allt är lite klarare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bjarne

Är ingen expert på Stored procedures, men med Stored Procedures kan du lagra frågor mot db på servern, och på det viset minimera trafiken mellan server och klient. En sp kan innehålla många sql satser, säg ex. att en sp innehåller 5 satser. Då anropar du bara sp:n en ynka ggn och får det jobb gjort som skulle annars krävt 5 anrop från webbsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rickard Jensen

Som databas hade jag gärna valt Oracle om jag haft pengar, men för den fattige mannen som ändå vill ha bra prestanda

så rekomenderar jag MySQL.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joakim Andersson

Givetvis håller jag med men man ska ändå vara uppmärksam på att MySQL lider av ganska stora brister när det gäller säkerhet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Robban

> Givetvis håller jag med men man ska ändå vara uppmärksam

> på att MySQL lider av ganska stora brister när det gäller

> säkerhet!

Tänker du på något speciellt? Visst har den dragits med några säkerhetshål, men dessa skall väl vara åtgärdade vid det här laget (de jag tänker på krävde även att angriparen hade ett användarkonto på MySQL-servern)?

På vilket sätt skulle MySQL vara så mycket osäkrare än andra alternativ? Vilka brister syftar du på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
G Johansson

Kan du redan programmera i vb-script eller javascript så kan du använda programmet chiliasp! på din linux-server för linux är nog det enda rätta om man ska köra i de dimensionerna du talar om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Joakim Andersson

så vitt jag vet så kostar det pengar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...