Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort Windows Vista


3D-Art

Rekommendera Poster

Jag har Windows Vista installerad på en partition på en hårddisk. Nu vill jag ta bort Vista helt från min dator. Men hur gör jag?

 

Jag har prövat att starta med Windows XP (som ligger på en annan partition) och därifrån forsöka formatera Vista partitionen men det går inte. Jag får hela tiden samma felmeddelande "Begäran kan inte utföras eftersom volymen är öppen eller används".

 

Så hur gör jag för att bli av med Vista. Mycket tacksam för lite hjälp för det här löser jag inte på egen hand.

 

Tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3D-Art skrev:

 

Jag har prövat att starta med Windows XP (som ligger på en annan partition) och därifrån forsöka formatera Vista partitionen men det går inte. Jag får hela tiden samma felmeddelande "Begäran kan inte utföras eftersom volymen är öppen eller används".

Alla de gånger jag tagit bort Vista från dualboot med XP har det bara varit att logga in med XP, formatera Vista-partionen med XP:s diskhanterare, editera boot.ini, radera boot-mappen i roten på C: och radera filerna BOOTSECT.BAK + Boot.BAK

 

På vilka partitioner har du respektive operativsystem?

Hur gjorde du Vista-installation, boot från DVD eller inifrån XP?

Hade du Vistas bootloader att välja vilket OS du ville starta med?

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-16 21:33:46 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret. Jag tror att det där var lite för avancerat för mig, jag är inte så kunnig då det gäller datorer och mjukvara.

 

Men jag har försökt att formatera Vista-partionen med diskhanteraren när jag är inne i XP men då får jag som sagt felmeddelandet: "Begäran kan inte utföras eftersom volymen är öppen eller används". Någonting som ligger i den partitionen verkar vara igång(?).

 

Jag installerade Vista inifrån XP och lade den på samma fysiska hårddisk som XP fast i en annan partition förstås.

 

Men problemet är alltså att jag inte lyckas formatera Vista-partitionen. Mycket skumt. Att editera boot.ini vet jag inte om jag vågar mig på, jag förstår inte hur jag ska ändra den och är rädd att jag ställer till det om jag gör fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...