Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cpu beroende av fsb på moderkortet


Mattias Björck

Rekommendera Poster

Mattias Björck

Hej, tänkte höra med er om det är i första hand moderkortet som styr fsb:n, har ett A-bit BE-6.2 med stöd för 100 Mhz fsb men en gammal p2 300.

Kommer jag att få 100Mhz på minnet då?

Har nämligen en 64MB dimm 66Mhz och en 128MB dimm pc100, vill veta om det är dags att låta 64MB dimmen gå till de sälla jaktmarkerna.

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall så är det processorn som är begränsningen. Eftersom den använder sig av 66 MHz FSB så får resten av systemet göra det också. Minnet kan inte köras fortare än processorn så vitt jag vet.

 

Du skulle ju dock kunna överklocka din processor. Kanske till och med till 100 MHz FSB, men då blir ditt gamla minne flaskhals istället.

 

/ CJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Vias Apollo Pro kretsar kan minnet köras på +-33 MHz från klockfrekvensen. Dvs en Celeron kan köras på 66 med PC100 minne (som kör på 100MHz). A-bit BE-6 II har 440BX (där minnet och FSB kör med samma frekvens) och processorn kommer alltså att begränsa minnets hastighet. Du kan alltså ha kvar din gamla 64MB@66MHz...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Ok, tack för svaren.

Säg att jag lyckas klocka upp fsb:n till 100Mhz, tjänar jag på 128MB@100Mhz

jämfört med 192MB@66Mhz?

Låter som det borde bli bättre, vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt vet jag inte vilket som är snabbast, men jag skulle nog föredra att ha hela systemet på 100 MHz. När man väl kommit till 128 MB minne så tror jag inte att det ger en så stor förbättring av aatt öka minnesmängden. Om man inte kör mycket tunga grafikapplikationer (3D) eller en server.

 

/ CJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle plocka ur 64:an, och köra med 128 MB i 100 Mhz. När du vet att systemet är stabilt plockar du i 64:an också (i 100Mhz) och testar. Det är inte alls omöjligt att PC-66 minne fungerar i 100Mhz FSB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att 128MB@100MHz är betydligt mycket snabbare eftersom även processorn kommer att snurra på rätt bra (om det funkar vill säga)...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Tack för alla trevliga tips.

Jag är nu lycklig ägare av en P2 300@350Mhz och 192Mb@100Mhz.(Varav 64Mb är Dell orginalminne@66Mhz och 128Mb är pc100.)

Och det är bara början, börjar ana möjligheterna här.

/M.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...