Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad missar jag


Ö     .

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Sitter här men en splitterny Inspiron 640m.

 

 

Core 2 Duo T5600

512 MB DDR2 RAM

Intel 945 Chipset

Integrerat nätverskort ...bla.bla bla... allt inaktiverat för tillfället.

 

När jag försöker installera windows från en skiva med windows XP SP2 boot hänger sig installationen flera gånger under det den försöker kopiera filer från skivan till hårddisken (det går inte att läsa från skivan). Jag har stött på detta tidigare och då har det varit felaktigt RAM-minne i burken. (Har nu kört memtest med linux en timme.... )

Live Linux CD startar utan problem efter att jag inaktiverat Dual-Core funktionen i BIOS.

 

Vad är det jag missar? Krävs speciella drivrutiner för Intel 945 chipset / Raid drivrutiner / processor???

 

 

Tacksam för ALLA tips!

 

Godnatt på er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns alla drivrutiner till din dator, kollade inte allt men chipset och sådant brukar finnas med.

 

http://support.dell.com/support/downloads/devices.aspx?c=us&cs=19&l=en&s=dhs&SystemID=INS_PNT_E1405&os=WW1&osl=EN#

 

Kom inte din dator förinstallerad? Brukar också finnas en återställningspartition på Dell? Köpte du den utan oprativsystem?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blåser alltid alla nya dell direkt och göra en egen installation. Gjorde så sensast förra veckan på en Dell XPS M1710 utan problem. (detta ska ju vara fullt möjligt att göra!)

 

Jag har lyckats få in windows nu, även om det är i mycket korrupt version.

 

 

Jag börjar misstänka DVD-brännaren. Många filer i installationen blev som sagt korrupta och felatkiga. Datorn håller sig stabil utan blåskärmar....

 

 

uppdaterar när jag vet mer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte svar på din fråga men kanske får jag ett svar på min nyfikenhet.

Måste man ringa och beställa om man vill ha en 640m med Core2Duo?

Jag har suttit och väntat länge på att de ska släppa den till 640m på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en SATA disk som saknar drivisen men då borde den inte hitta disken alls eller?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag ringde, det var enda alternativet att få en Core 2 Duo T5600 2MB cache 1,83 Ghz eftersom den inte finns på hemsidan.

 

Se till om du kan få dubbelt RAM-minne gratis också =)

 

Jag beställde 1x512MB minne sen köpte jag en 512 till på komplett för 700 kr, billigare så (Glömde fråga om dubbelt RAM-minne när jag ringde).

 

Kostade totalt 11 200 kr + 700 kr.

 

Om du vill kan jag skicka specificationerna på datorn, den har en batteritid just nu på mellan 8-9 timmar 95% laddad. =)

 

 

 

 

Hur som helst så löste jag problemet med den! Det berodde på Installationsskivan. Jag hade redan testat att byta mellan tre olika windowsskivor, men jag kom på att jag gjorde ett grundläggande fel. När datorn klagade på att den inte kunde läsa från skivan bytte jag skiva, men det hjälpte inte eftersom jag varje gång bootat från samma skiva varje gång, alltså var det redan kört oavsett om jag bytte under installationens gång. Jag testade även att boota linux live-cd från med datorn men det gick inte heller. Det var nu jag började se mönstret.... alla skivor jag testat att stoppa i datorn (utom en) var av märket "Princo" (Budgetskivor, 1 kr styck eller nåt)

 

Så jag brände ut en splitterny installationsskiva av högsta kvalté jag har hemma (Fujifilm 52x) och då fungerade allt klockrent!

 

Körde firsbee med samtliga återstående Princo-skivor (ca 50 st).

 

 

 

Det är inte en SATA disk som saknar drivisen men då borde den inte hitta disken alls eller?

Milla

 

Så tänkte jag också. Men det kan ju vara en drivrutin som är "nästan" kompatibel som visar hårddiskarna men inte kan skriva ordentligt. Tur att inte det var felet iaf :)

 

 

Det jag nu funderar över är hur denna tråden kunde hamna under "Karriär och utbildning"? Jaja ber om ursäkt för det.

 

 

Tack för mig! Ha en fortsatt trevligt valvaka allesammans!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...