Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac _OCH_ PC


mrworm

Rekommendera Poster

ummm, ja BeOS har tagit ideer fran de flast OS som finns. daremot ar KODEN helt fran scratch. visst det finns ett BASH shell, men det gor det for Windows ocksa (cygnus). Det ar nastan POSIX kompatibelt men det ar bara ett lager som ligger ovanpa BeOS normala API. Om du programmerat for BeOS sa marker du att det inte finns nagon som helst likhet mellan dess API och *nix, savida du inte anvander POSIX lagret, osm finns for att hjalpa med portningar fran *nix...

 

Angaende *nix, sa behover inte gammalt vara lika med forlegat. *nix har trots allt utvecklats en hel del sen det kom, hade t.ex inte dynamisk lankning i forsta versionerna.

Varfor andra pa nat som funkar javligt bra?

 

Om man nu anda inte vill anvanda *nix for att det ar gammalt och darfor inte vill anvanda linux for den saken sa kan jag namna att kallkoden for linux ar fran 90 - 91 (kommer inte ihag exakt). Linux innehaller inte nagon ursprunglig *nix-kod i karnan. Darfor brukar man saga att linux inte ar *nix, aven om alla APIs ar desamma. *BSD familjen daremot bygger pa den gamla *nix koden, och det foredras fortfarande av manga nar man ska kora en server som maste vara uppe och sa ohackningsbar (eh, nytt ord?) som mojligt

 

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jag tycker att skillnaden mellan linux och BeOS är så här:

 

Linux olika lager:

Kärnan

CLI interface(text prompt om jag har rätt)

GUI, Xfree86 Xwindows osv...

 

BeOS olika lager:

Kärnan

GUI´t, inget CLI, inget GUI lagt ovanpå ett text OS.

Men det finns en 'konsol'

Därför är BeOS stabilare(åtminståne i mina ögon har BeOS funkat stabilt jämfört med Linux)

 

 

P.S. Varför äger Baronen mina filer :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>Amigan är inte längre med oss tyvärr >annars passar den väldigt bra in i det >som du beskrev.

 

Jag vill minnas att det satt en guru i amöban som ungefär var 10 minut påkallade uppmärksamhet ;-)

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag vill minnas att det satt en guru i amöban som ungefär var 10 minut påkallade uppmärksamhet ;-)"

 

Jo, men det berodde väl oftast på lagringsmediet - disketter. För att inte tala om alla dåligt crackade spel som man kopierade i mängder. Ja, jag erkänner... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För att inte tala om alla dåligt crackade spel som man kopierade i mängder."

 

Underligt att folk var så kassa på att knäcka spel till Amigan, massor av spel knäcktes till C64, och de funkade lika bra och ibland t.o.m. bättre än originalen.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Antalet "dåliga crack" borde väl ha gått ner i takt med att folk lärde sig maskinen ?

 

Jag hade personligen stora svårigheter att få tag i vettig tekniskt information runt assemblerprogrammering på Amigan år 87-88, det fanns inte ens en bråkdel så mycket info som till Spectrumen eller C64:an.

Det var dessutom väldigt dåligt med kompetenta disassemblers och debuggers som jag minns det.

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...