Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac _OCH_ PC


mrworm

Rekommendera Poster

Finns det ingen borttapad, förlorad, paranoid, värdelös själ som tycker som Jag att både Mac och PC är bra.

Det ultimata vore väl att klona dom två ungefär som ett får!

Jag har använt/använder MAC, PC, UNIX, LINUX, AS/400 m.m. Om man kunde mixa dessa i en härlig röra och ad some... Tänk vilket OS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte direkt illa om Mac.

Mac OS X verkar ju lovande, men för mig personligen så känns PC som ett bättre val.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag tycker inte direkt illa om Mac.

Mac OS X verkar ju lovande, men för mig personligen så känns PC som ett bättre val."

 

Fyfan va du e taskig asså... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finns det ingen borttapad, förlorad, paranoid, värdelös själ som tycker som Jag att både Mac och PC är bra.

Det ultimata vore väl att klona dom två ungefär som ett får!

Jag har använt/använder MAC, PC, UNIX, LINUX, AS/400 m.m. Om man kunde mixa dessa i en härlig röra och ad some... Tänk vilket OS!"

 

Varför skulle man vilja mixa alla plattformar, låter grötigt..

 

Varför bygga på gammal unix teknik som MOSX, hellre ett helt nytt system med inte 1 enda rad kod lånad från ngt annat OS.

 

Bygg om biblioteks hanteringen, skippa register och såna saker, ha allt separat till 100% Så kan vi slopa installationer och helt enkelt packa upp programmet till den katalogen man vill ha sakerna. Starta om datorn ska man inte heller behöva göra för att man ändrar ngt.

 

Meen, det är väl omöjligt antar jag.....

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..later ju som BeOS, javligt bra OS, men det gick ju inte riktigt anda.... fast det ar ju inte helt kort an!

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BeOS5 körde jag några månader, jo det var ganska trevligt, men vad bygger det på? Linux..

Filuppbyggnaden är ju knappast helt ren som jag ville ha det. Måste installera proggen, däremot så behöver man ju inte alltid starta om vilket är trevligt.

 

Dessutom var jag inte såvärst imponerad av stabiliteten. Sen att det saknas grundläggande program som WWW läsare gör det ju oanvändbart.

 

W2k var en riktig överaskning däremot. Men har fortfarande lite smetig uppbygnad.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"BeOS5 körde jag några månader, jo det var ganska trevligt, men vad bygger det på? Linux.."

Inget! BeOS är byggt helt från grunden, bara olika sätt att tillämpa olika saker är tagna från olika OS ingen egentlig kod så att säga...

 

"Filuppbyggnaden är ju knappast helt ren som jag ville ha det. Måste installera proggen, däremot så behöver man ju inte alltid starta om vilket är trevligt."

 

Om BeOS bara hadde lite mera Windows aktig fil-system, det tycker jag är riktigt bra och enkelt att navigera.

Plus annat smått och gått som finns i windows systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom vill gärna säga att det inte bygger på nånting/Linux, det märkte jag ganska snabbt när man satt i #beos på efnet och frågade om hjälp..

 

Även om vissa erkände att det stulits ganska friskt från linux.

 

Jag kan inte säga att det kändes speciellt innovativt, mer som linux med ett modifierat X.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju faktiskt rätt! Tänk om man kunde göra något riktigt bra ifrån grunden. Tyvärr så har man ju en hårdvaruplattform att tänka på oxå. Den som finns idag är väll knappast idealisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Dom vill gärna säga att det inte bygger på nånting/Linux, det märkte jag ganska snabbt när man satt i #beos på efnet och frågade om hjälp..

 

Även om vissa erkände att det stulits ganska friskt från linux.

 

Jag kan inte säga att det kändes speciellt innovativt, mer som linux med ett modifierat X."

 

Inte har dom ju tagit själva koden bara konceptet, kanske det inte är så innovativt, men det är ju lite svårt när allt bra redan finns och man vill ha det med i sin produkt, det är bara så svårt, har man något som redan finns fastän det är bra och nästan nödvändigt så kan man ju bli kallad en kopierare och o-orginell osv. och därför är det svårt att göra något nytt i denna bransch, dator design då, men där har vi ju inte riktigt haft en sprudlande marknad...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

LINUX och BeOS är väl ungefär jämngamla? BeOS är däremot baserat på UNIX. BeOS är skapat av "utbrytare" från Apple, först skulle väl BeOS köras på den särskilda BeBoxen, en flerprocessors PPC baserad maskin med bara det senaste inom hårdvarudesign (då, i mitten på 90-talet), m.a.o "legacy-free" som det så fint heter.

Sen gjordes BeOS för att passa Macintosh, men det blev ingen större succeé, trots att BeOS hade zillioner fördelar jämfört med 7.5.5 och 8.0 så var den magra tillgången på program något som antagligen hindrade Be från att bli populärt.

Jag körde en tidig version av BeOS på en Mac med dubbla 200MHz PPC 604, och den kickade butt, jämfört med samma maskin körandes 7.5.5.

Nu har de altså gett sig in på PC-sidan, men inte heller där verkar de nå någon större framgång, eller? Någon som vet någon "killer-app" för BeOS?

 

En liten "seger" kan nog utbrytarna från apple tycka sig ha vunnit, även om inte BeOS blev grunden i nya MacOS X så påminner ju MacOS X mycket till konceptet om BeOS.

 

mvh

EriKG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis.. men den funkar fortfarande *fånler mot webbservern uppe på hyllan... Amiga4000.. liten smäcker och stabil :)*

 

Inte fan behöver man installera program på BeOS - vart fick du det ifrån? Däremot måste man juh packa upp programmet till lämpligt ställe på disken - men inte fan installeras nå't i systemet för det.. det är juh bara att kopiera programmet rakt av se'n om nå'n annan vill ha det.... ;)

 

Amigan _är_ inte helt fri från installationer tyvärr.. en del program vägrade hålla sig med en egen libs:-katalog exempelvis...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Inte fan behöver man installera program på BeOS - vart fick du det ifrån? Däremot måste man juh packa upp programmet till lämpligt ställe på disken - men inte fan installeras nå't i systemet för det.. det är juh bara att kopiera programmet rakt av se'n om nå'n annan vill ha det.... ;)"

 

joo... Att lägga till och ta bort program i BeOS är völdigt enkelt men man kan tappa bort sig så därför är det bäst man har en regel, alla program ska sorteras hierarkist efter typ under en mapp som kan heta t.ex. Program :)

 

Hur är det förresten med Amigan, jag har hört att den ska återuppväckas från de döda, igen...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Amigan och Atari skulle väckas till liv igen har man väll hört flera gånger. I ärlighetens namn, vill man verkligen det? Dom var hyffsade på sin tid, men nu...

Det vore skönt med ett OS som BeOS där programmen inte defragmenterar sig själv till 100.000 olika ställen på disken när man installerar dom. Man skulle på något vis vilja ha det hela som en terminal-session. När något skiter sig loggar man ut och 1 sekund senare så kan man jobba vidare, vart man än befinner sig på jorden så når man "sina" filer och program.

OS skulle själv ta hand om att rensa temp filer, indexera datbaser, administrera användare, kolla loggar m.m.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Att Amigan och Atari skulle väckas till liv igen har man väll hört flera gånger. I ärlighetens namn, vill man verkligen det? Dom var hyffsade på sin tid, men nu..."

Ja jag vet nu ingeting om Amiga el. Atari men jag såg en artikel om ett företag som försökte ta tillbaka Amigan i en mera PC lik form med ett nytt Amiga OS som påminde om OS/2 Warp.

 

"Det vore skönt med ett OS som BeOS där programmen inte defragmenterar sig själv till 100.000 olika ställen på disken när man installerar dom. Man skulle på något vis vilja ha det hela som en terminal-session. När något skiter sig loggar man ut och 1 sekund senare så kan man jobba vidare, vart man än befinner sig på jorden så når man "sina" filer och program.

OS skulle själv ta hand om att rensa temp filer, indexera datbaser, administrera användare, kolla loggar m.m.""

 

Och så går servern ner :)

*Poff! HDS försvann... hemåt och koka en ärtsopss burk :)*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan även en sådan sak hända men att man inte skulle ha någon kontakt alls med omvärlden idag är ju t.o.m mindre sällsynt än strömavbrott (failover, coldstandby, replikeringar, cluster m.m.).

Visst vore det gott med en burk ärtsoppa emmellanåt :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Amigan...

 

Jag tycker nog att Amigan var bra mycket mer än "hyffsad" på sin tid (för 10 år sedan). PC:n var ju rena skämtet i jämförelse.

 

Jag vet inte alls vad som händer på Amiga fronten nu för tiden, men har utveckligen verkligen stannat helt sedan Commodore kursade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Liljas

Det händer mycket.

 

Nyligen släpptes en beta av en AmigaOS-klon, portad till PowerPC. http://www.morphos.de

 

Vanliga AmigaOS utvecklas fortfarande av Haage&Partner

 

Projekt pågår för att göra AmigaOS open source

 

Företaget Amiga Inc. håller på med ett helt nytt AmigaOS, tillsammans med engelska Tao. Utvecklingssystem finns redan att köpa, så det är inte ett dåligt skämt. http://www.amiga.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...