Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad vill de?


.sun

Rekommendera Poster

Har ett forum som kör phpBB, och som varit vilande under hela året. Med det menast att forumet är tekniskt öppet för både registrering och postning, men jag har inte aktivt promotat det, och det finns ingen länk från siten till forumet. Man måste alltså veta/gissa sig till adressen.

 

Nu tog jag mig en titt på forumet, och konstaterar att det gjorts massor med registreringar och postningar sedan sist. Allihop på engelska, och fyllda med reklamlänkar för helt irrelevanta saker.

 

Den senaste postningen gjordes för en timma sen, och det verkar inte vara några botar, för den här snubben frågar t o m "Where i can read forum rules or somebody show me link to forum FAQ."

 

Forumreglerna finns under rubriken Information (det borde väl t o m en engelsktalande kunna gissa sig till...), och där står att reklam är förbjudet. Men allt är på svenska, så jag förstår om nötet inte begrep det.

 

Detta nöt har tom uppgivit hemsida, epost och ICQ-nr vid registrering. Ukraina kommer han/hon ifrån, om man ska tro ICQ. USA står det i registreringen. Men IP-numret som använts, har använts av en annan som också uppgett ICQ och där står också Ukraina.

 

Så frågan är - vad gör alla dessa på mitt svenska forum? Vad är de ute efter? Är det den nya spamfloden - posta reklaminlägg på alla jordens forum?

 

Och nästa fråga är - hur sätter jag stopp för det i phpBB? Det är rätt så jobbigt att manuellt radera inlägg och blocka/radera användare. Men samtidigt vill jag att man ska kunna regga sig och skriva inlägg direkt, utan att jag måste godkänna varje person manuellt först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gör antagligen ingen urskiljning på vilket språk forumet är på. Det går snabbare att automatiskt posta i alla forum man hittar än att försöka klura ut hurvida det är rätt forum att posta i. Många spambottar verkar dock göra länkarna för att få flera inlänkar till sina sidor och på så vis komma högre upp i sökningarna på sökmotorer. Det finns t.ex. dom som postar listor med skämt där varje punkt är en länk till nån sida, kolla om det gäller den som frågade om forum reglerna också.

 

Det finns ett antal olika mods du kan installera på din phpBB för att försvåra för spammare. http://www.phpbb.com/phpBB/catdb.php?cat=57

Vissa kan innebära mindre olägenheter för dina användare men det brukar oftast inte vara något problem då forumet känns renare och mer inbjudande för dom när det inte är fyllt med spam.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla in de där modulerna. Fattar dock inte fortf hur folk orkar lägga krut på det. Spambottar som automatiskt genererar inlägg är en sak - men jag har flera registrerade som måste vara äkta människor bakom, av sättet de skriver på, plus att de uppger ICQ-nr med bild o epost och hela fadderullan. Visst, det kan ju vara påhittade uppgifter, men IP-numrena stärker tron på att de kommer från de länder de uppgivit i registreringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...