Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

byte från agp till pci (obs ej pci-e)


MG73

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Mitt agp grafikkort har börjat spöka (konstiga ränder över skärmen och grått istället för vitt.) Har ett nytt pci-grafikkort som jag tänkt sätta in istället. (datorn har ett par år på nacken så pci-e är inte att tänka på)

 

Problemet är att när jag försöker dra igång det nya kortet så stannar uppstarten innan bios om jag inte har agp kortet kvar i lådan, har jag agp-kortet kvar så startar datorn och rullar på men ingen bild på skärmen. Har jag skärmen kopplad till agp kortet och pci kortet på plats så startar inte datorn heller. Förvirrande!

 

Jag har plockat bort alla andra kort. Tips någon? Behövs mer information?

 

Hoppas på hjälp

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första är att avinstallera alla tidigare drivrutiner till agp kortet, sen kanske du måste ställa om i bios, avaktivera/disable agp porten/sloten. Det är lite olika på olika datorer men har råkat ut för detta också. Det brukar finnas någon hint i bios om detta att om den ena är aktiverad så är den andra avaktiverad.

 

Om kortet är defekt kan det bli sådana effekter men om det är nytt borde det inte bli så. Tänk på att grafikkort är känsliga för statisk elektricitet så jorda dig innan du tar i det.

 

Lite tips i alla fall

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Milla

 

Drivrutinerna känns lite långsökt när jag inte kommer förbi bios uppstarten men jag kör en rensning av dem för säkerhets skull.

 

Har dammsugit bioset efter en disable av agp-porten men det närmsta jag kommer är att kunna sätta pci som primary för grafikkort vilket jag gjort.

 

 

Jobbar videra (frustrerad).

 

Ha en bra dag!

/Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det närmsta jag kommer är att kunna sätta pci som primary för grafikkort vilket jag gjort.

 

Det var det jag var ute efter. Det är lite olika i olika bios som sagt.

 

Det är många som är duktiga på grafikkort här så det är bara att återkomma.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter PCI grafikkortet i "fel" slot?

 

Har en dator från 1999 med vanligt SoundBlaster ljudkort.

 

Det märkliga var att windows inte hittade kortet.

 

jag hade satt det längst ner för att ge fri luft till grafikkortet i AGP-slotet.

 

så jag flyttade kortet till nästa slot, inget resultat.

 

när jag satte kortet på sämsta platsen för luft till grafikkortet dvs i slotet närmast grafikkortet hittade windows kortet direkt som ny hårdvara när jag startade datorn på nytt. Drivrutiner fanns i Windows, inget behov av drivare från CD, kortet var så vanligt.

 

Testa och flytta PCI-kortet till ett annat slot om du inte redan testat i alla sloten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne, min dator är också från 99 :-)

 

 

JAg har testat alla pci-platser utan skillnad, sitter nu i slot1 vilket förslås från många håll. Om det "bara" hade varit en konflikt i windows hade jag varit glad. Tyvärr så är det så att bioset säger ifrån. Nada reaktion från skärmen när jag startar upp med pci-kortet.

 

En fråga till alla kunniga; kan det vara så att mitt nätagg/moderkort inte klarar av ett nytt pci-grafikkort? När jag startar upp med nya kortet så lyser inte power-lampan utan bara hd-lampan :-(

 

Tyvärr så finns det ingen anslutning på kortet för "extra" kräm.

 

Hoppas på flera tips.

 

MVH

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns givetvis en standard för tillåtet strömuttag från ett PCI-slot.

 

Men det är inget som säger att ditt moderkort uppfyller den standarden.....

och inte heller att ditt PCI-kort drar mer än tillåtet.

 

Men standarden för PCI-slot kan ha ändrats sedan 1999 så ditt nya PCI-kort drar för mycket....

 

kanske en lösning

http://www.netonnet.se/?iid=098870

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa kortet i en annan dator så det inte är defekt eftersom det släcker ner datorn. Det borde inte dra så mycket ström så inget annat startar.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Har testat kortet i en nyare dator och får det att fungera där. Har testat det mesta (känns det som) i min gamla PIII från 99. Får nog konstatera att nätagget på 235W helt enkelt inte räcker till :-(

 

Ha en skön valsöndag.

 

/magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...