Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför?


Dev

Rekommendera Poster

 

Jag retar mig något fruktansvärt på människor som använder ordet "varför" på, för mig, underliga sätt.

 

Simpla exempel (kommer inte på bättre just nu):

 

- Jag kunde inte komma igår, varför jag hade en massa läxor.

 

- Det började regna, varför det blev blött på marken.

 

 

Flyttade från östergötland till Göteborg för sex år och hade innan dess aldrig hört någon uttrycka sig på detta sätt. Blev ytterst irriterad när de började förekomma i min omedelbara närhet och anklagade folk för felaktig svenska men när började uppmärksamma att det även förekommer i tidningar, nyhetssändningar m.m. och jag insåg att det tydligen är korrekt att säga på detta viset så tok den riktiga hysterin över.

 

Är detta ett västkustfenomen? Och framför allt, är det bara jag som retar mig på detta? Jag tycker det låter heldumt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag -Stockholmare- har lyckligtvis inte hört sådana formuleringar.

 

Men vad kan man vänta sig av folk som säger "änna" och tilltalar varandra med ordet "hallå"? (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

- Jag kunde inte komma igår, varför jag hade en massa läxor.

 

- Det började regna, varför det blev blött på marken.

 

Inbiten västkustbo som jag är låter den första meningen konstig även för mig, men om du vänder på den, "Jag hade en massa läxor igår, varför jag inte kunde komma." fungerar det. Dvs "varför" används i betydelsen "vilket gjorde att/och på grund av detta".

 

På vilket sätt skulle förresten "tja" vara en bättre hälsningsfras än "Hallå"? :)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att mina exempel var dåliga.

 

Med all respekt så tycker jag meningen "Jag hade en massa läxor igår, varför jag inte kunde komma." låter helkonstig. Men jag har upptäckt att många uttrycker sig på detta sätt (på västkusten bland annat?) och det är säkert "korrekt" svenska. Ändå känner jag den starka irritationen..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt svenska synonymlexikon har varför synonymerna och därför, på grund av vilken/vilket/vilka, så, d.v.s. ungefär som jag anade innan jag slog upp det. Alla kan inte gilla allt.

 

Jag har massor med språkliga saker jag stör mig mer på:

- särskrivningar

- människor som tror att de kan engelska på riktigt (för det krävs att man är modersmålstalare eller har bott sisådär 25 år i landet)

- "funktionalitet" och andra fantasilösa och dåliga översättningar

- oförmåga att stava engelska låneord på svenska (mail, tape)

- särskrivningar

- "egenklien" istället för "egentligen" (gröt i munnen?)

- onödiga eller: "Hade du trevligt i helgen *eller*?"

- särskrivningar

- överflödiga prepositioner: starta *upp*

 

Jag stannar där, eftersom jag riskerar att tråka ut er annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slår mig nu att det förmodligen har en koppling till engelskan (där ordet "why" används på samma sätt), men om det rör sig om en anglifiering av modern svenska eller någon sorts gemensam historia vet jag inte.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt är att jag under 25 år boende i Östergötland aldrig (vad jag kan påminna mig) kommit i kontakt med denna användning av "varför", medan jag hör det dagligen här i Göteborg. Men så är det väl med språk antar jag. Antingen är det ett lokalt fenomen, eller så har vi haft en stor "varför"-reform i landet sedan 6 år tillbaka.

 

Jag funderar att flytta pga detta. Klarar inte av det helt enkelt.

 

[inlägget ändrat 2006-09-14 16:34:11 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Används "why" på detta sätt också? OK. Kan inte påminna mig att jag kommit i kontakt med det.

 

Edit: Eller förresten det har jag nog. Men inte särskilt ofta.

 

[inlägget ändrat 2006-09-14 16:37:00 av Dev]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(där ordet "why" används på samma sätt),

Även "wherefor" eller "whereby" används på detta sätt och är helt klart vanligare i skriftspråk i engelskan än i svenskan. Men jag har sällan, om någonsin, hört den svenska varianten du irriterat dig på i talspråk. Däremot tror jag det är helt korrekt svenska. (dock inte ditt första exempel: "Jag kunde inte komma igår, varför jag hade en massa läxor").

Betydelsen av denna grammatiska form är att ge en slutsats eller ett följdskeende av händelsen som beskrivs i föregående fras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit också att jag ska bli så irriterad över det. Vet inte vad det är, men jag klarar inte av det... särskilt inte i tal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Jag bor på östra sidan av Sverige, på gränsen till Norrland. Den där användningen av "varför" har jag hört många gånger, fast det var nog när jag var yngre tror jag. Hur som helst låter det inte alls konstigt i mina öron, lite styltigt och gammaldags bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe!

Lokala variationer i språket finns det hur mycket som helst av, där många är rent felaktiga.

 

Om du flyttar så undvik trakten ovanför Dalälven, ifall du inte trivs med den intressanta användningen av ordet 'vart', (som för övrigt även uttalas 'vars' av vissa).

 

'Vart är mina strumpor?'

Användandet av 'vart' i detta och liknande fall är för mig helt obegripligt, men om man ser det som ett dialektalt sätt att använda språket är det lättare att acceptera.

 

(Dessutom är ju dialektala uttryck tacksamma om man vill starta en diskussion/strid på en fest!)

 

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar så undvik trakten ovanför Dalälven, ifall du inte trivs med den intressanta användningen av ordet 'vart', (som för övrigt även uttalas 'vars' av vissa).

'Vart är mina strumpor?'

Den användningen av 'vart' används för fullt i Stockholm också, åtminstone av dem under 30.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar så undvik trakten ovanför Dalälven, ifall du inte trivs med den intressanta användningen av ordet 'vart', (som för övrigt även uttalas 'vars' av vissa).

 

Det har jag inte hört. Däremot används "vars" som en slags slasktratt för "var" och "vart". Vars ska du gå? Vars bor du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...