Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken router ska jag köpa?


10CG10

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har 2 datorer, en bärbar och en stationär, och ett bredband på 24Mb/s. Jag vill nu skaffa mig trådlöst nätverk så jag kan få tillgång till internet och gärna även kunna föra över filer mm mellan datorerna utan sladdar.

 

Jag vill nu gärna få lite tips på en bra router (det är väl det enda jag behöver förutom trådlösa nätverkskort och bredbandsmodem?) som har en hög säkerhet och som inte kostar mer än 800kr.

 

Tips?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget bra tips på en trådlös router men ja, det är en sån du ska ha och det är det enda du behöver förutom det som sitter i burkarna.

 

För att ha bra säkerhet måste du använda (minst) WPA. WEP som fortfarande är poppis duger inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear WGT 624 uppfyller säkerhets och priskravet. Men jag kör det själv bara på en 8Mbit/s som ger mot bra servrar 7MBit/s via sladd till nätverkskort, inte trådlöst. 3,5km till telestation.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057461

 

Vad kommer du kunna få för nedladdniingshastighet, det är ju starkt beroende på trådkvalité, trådavstånd till telestation?

 

Bor du nära station med mindre än 2 km trådavstånd med bra kvalité kan du ju få upp mot 15MBit/s på ännu kortare avstånd ännu snabbare

då kanske ett

D-Link 4300 skulle vara värt att satsa på.

 

Det har fått positiva omdömen här på eforum.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=791213#793991

 

Men det uppfyller inte priskravet. Kvalitet kostar.

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078475

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WEP som fortfarande är poppis duger inte.

Säger väl inte emot dig i sak men jag tycker nog att det har börjat pratas lite väl mycket om hur lätt det är att knäcka WEP. Det hela är en fråga om hur mycket data som för över på WLAN:et. Ett företag som kör flera datorer samtidigt och därmed för över mycket data gör WEP väldigt lätt att knäcka men för en privatpersom som surfar lite någon gång i veckan så krävs det att "den elake" har ett stort tålamod.

 

Men visst WPA är klart bättre.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Nisse!

 

WEP räcker nog bra för de flesta "hemmaanvändarna", när man kopplar upp sig till banken etc. så ligger det ju också annan kryptering..

 

-Ärligt talat, jag har inte orkat konfigurera annan kryptering än WEP.. Alla mina datorer stöder WPA, men när jag ska konfigurera och koppla in WPA-skiten, hittar datorerna varken varandra eller nätverket..

Därför kör jag med WEP..

 

Och som jag sa tidigare; kopplar man upp sig mot banken, finns det ju ytterligare kryptering där.. (Allt det andra kör jag med "öppna kort"! -Ni känner ju virtuosen!! ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som jag sa tidigare; kopplar man upp sig mot banken, finns det ju ytterligare kryptering där

WEP/WPA är inte i första hand något som ska skydda mot avlyssning eller man-in-the-middle-attacker när du leker internetbank.

 

Det är i huvudsak till för att hindra andra att använda din internet-anslutning till att t.ex begå dataintrång (inte så himla kul när polisen knackar på och vill ta din dator i beslag för utredning även om du är oskyldig) eller för att skicka hotfulla brev till folk utan att bli spårade eller för all del bara låna all din bandbredd eftersom det är roligare att surfa när någon annan betalar. Kör du inte med mjukvarubrandväggar på dina datorer så kan det ju dessutom vara lite trist när någon bara för att jävlas delar ut din folder "Mina Dokument" på DC till resten av världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart så förordar även jag WPA före WEP, inget snack om den saken. Men det jag vänder mig lite emot är att det finns de som inte har förstått (jag syftar inte på dig fhe) att det krävs en viss datamängd för att "knäcka" en WEP. Nu skall vi självklart inte diskutera metoder för att knäcka WEP här på forat då det är emot reglerna men jag gjorde en test (på ett av mina egna WLAN) i sommaras då jag surfade lite från den bärbara och körde lite mejltrafik över WLAN i mobiltelefonen och jag kan försäkra att den datamängden inte räckte till för att knäcka en 128-bitars nyckel (jag sniffade naturligt allt som gick över det WLAN:et).

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-09-14 20:24:36 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns de som inte har förstått (jag syftar inte på dig fhe) att det krävs en viss datamängd för att "knäcka" en WEP

 

Vilka är det som inte har förstått det?

 

Jag för min del vet att det krävs en viss datamängd, dock vet jag inte exakt hur mycket men det skulle jag gärna vilja veta.

 

Men att "spela" om säkerheten på det viset känns, tycker jag, onödigt idag när man ska skaffa en ny burk.

 

Trådskaparen eftersökte en burk med "hög säkerhet". Kan man kalla WEP för "hög säkerhet"?

 

När nu burkar som stödjer WPA börjar bli vanliga och inte kostar nämnvärt mer än andra burkar (om de ens kostar mer alls) tycker då jag det vore ett misstag att INTE skaffa en med WPA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, jag har inte orkat konfigurera annan kryptering än WEP.. Alla mina datorer stöder WPA, men när jag ska konfigurera och koppla in WPA-skiten, hittar datorerna varken varandra eller nätverket..

Därför kör jag med WEP..

 

Det där måste ju beror på npt fel nånstans. Att konfigurera WPA är ju busenkelt:

 

Hitta på din passphrase, skriv ner den i en fil. Koppla ihop datorer med sladd, copy och paste från den filen till de olika datorerna och routern löser konfigureringen. Klart.

 

Är WEP enklare? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka är det som inte har förstått det?

Jag syftade inte på någon i den tråden så om du tog illa upp så ber jag om ursäkt:thumbsup: Det jag menade är att det har har börjat talas om att WEP det knäcker ju vilken "fjortis" som helst men vad jag menade är att fullt så enkelt är det inte.

 

När nu burkar som stödjer WPA börjar bli vanliga och inte kostar nämnvärt mer än andra burkar

Helt klart rätt, men problemet kan vara att viss annan äldre utrustning inte stöder det.

 

Inte bara äldre föresten: jag körde fram till i måndags min 614+ och Nokia telefonen E61 i WPA läge. Efter att ha uppdaterat programvaran i E61 från 1,xx till 2,xx så funkar inte WPA fult ut. Varför vet jag inte men jag kan inte ta hem filer större än ca 500Kb (senaste firmware i 614?). Självklart så skall jag lösa det på ett eller annat sätt men det visar ändå på att WPA ibland kan ställa till det även för oss som vet ungefär vad vi sysslar med.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-09-14 20:42:24 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade inte på någon i den tråden så om du tog illa upp så ber jag om ursäktTumme upp

 

Jag frågade först för säkerhets skull så nu slipper jag ta illa upp :)

 

Helt klart rätt, men problemet kan vara att viss annan äldre utrustning inte stöder det.

 

Det är ju helt klart en poäng.

 

Läste om SE P990 som folk tydligen verkar ha problem med att fungera med WPA.

 

Jag har känslan att WPA precis är på väg att ta över WEP som det "självklara" skyddet men det tar nog ett tag till innan alla sorts burkar funkar någorlunda smärtfritt tillsammans.

 

Håller på och läser lite om vilka datamängder som behövs men det verkar vara lite mer invecklat än jag trodde. Det pratas om att det behövs ett antal s k "weak packets" (ett par tusen) och sedan är själva "knäckningen" gjord på någon sekund. Hur lång tid det tar att samla in dessa speciella paket verkar variera betydligt. Får återkomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratas om att det behövs ett antal s k "weak packets" (ett par tusen) och sedan är själva "knäckningen" gjord på någon sekund. Hur lång tid det tar att samla in dessa speciella paket verkar variera betydligt. Får återkomma.

Du är inne på rätt spår men det är som sagt inget vi får diskutera här (jag har gjort det och det var inte populärt:thumbsdown:)

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inne på rätt spår men det är som sagt inget vi får diskutera här (jag har gjort det och det var inte populärtTumme ner)

 

Det vore ju tråkigt om det inte är tillåtet att diskutera olika teknikers faktiska säkerhet. T ex att skriva att det vid normalt husbehov tar 1 vecka att samla tillräckligt med data (hittar bara på)?

 

_HUR_ man gör det är ju en annan femma och det tycker jag inte här hemma här.

 

Nå, ska utforska det ändå men får väl se till att det inte råkar hamna i ett inlägg här :)

 

Hmmm, det gick bra att diskutera hut WPA är uppbyggt säkerhetsmässigt, vilka delar som är krypterade och, såvitt jag minns, även nämna och diskutera den enda metod som verkar finnas (än så länge). Nåja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju tråkigt om det inte är tillåtet att diskutera olika teknikers faktiska säkerhet. T ex att skriva att det vid normalt husbehov tar 1 vecka att samla tillräckligt med data (hittar bara på)?

Håller jag med om. Låt säga så här: du sniffar ett företagsnät klockan åtta på morgonen när 30 bärbara loggar in på serven och du är inne snabbare än vad jag hinner skriva det här inläggget. Du sniffar "Sune" som loggar inte och surfar lite några gånger / vecka och du måste ha tålamod.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, ok, det är väl ungefär det jag fått intryck av hittils. "Weak packets" förekommer alltså oftare vid inloggningar? (kanske i Eforums gråzon nu...)

 

Lyckligtvis (från inbrytarens synvinkel) behöver man ju inte stå och veva runt hårddisken själv, allt snurrar ju (väl?) på rätt automatiskt tills man fått det som behövs för att knäcka nätverket.

 

Det är väl med andra ord ingen större risk att någon förbipasserande kommer åt ett personligt nätverk, värre lär det ju vara med de som bor i närheten, de kan ju utan vidare sitta och "sniffa" dygnet runt utan större besvär. Hur ofta man byter lösenord eller vad det nu heter i WEP-världen är väl en samvetsfråga, men en gissning är att man inte gör det speciellt ofta hemma?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta man byter lösenord eller vad det nu heter i WEP-världen är väl en samvetsfråga, men en gissning är att man inte gör det speciellt ofta hemma?

Att man helst skall köra WPA är vi ju redan helt överens om men jag vill lägga till en liten personlig åsikt. "Nästan" (obs "") lika viktigt är att man håller koll på vad som händer på ens nät (nu pratar vi privata nät och inte företagsnät). Gå in i bredbandsdelaren och kolla vilka ipnr och MAC som har anslutit (visst de går att bluffa båda men om man bara har två bärbara enheter på sitt nät och vet ungefär när på dygnet man har varit inloggad så blir det svårare för elakingen).

 

Men återigen så skall man köra WPA, det jag vill påpeka är att det ibland kan bli kompabilitetsproblem med viss utrustning.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i bredbandsdelaren och kolla vilka ipnr och MAC som har anslutit

 

Den personliga åsikten delar jag :) Lite nyfiken och paranoid får man väl lov att vara ändå.

 

Men återigen så skall man köra WPA, det jag vill påpeka är att det ibland kan bli kompabilitetsproblem med viss utrustning.

 

Jo, det är väl så fortfarande, tyvärr. Kanske det är det som virtuosen2 har problem med i den här tråden... Nå, det borde ju snabbt bli bättre i och med att WPA blir allt vanligare. *hoppas*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den ingående säkerhetsdiskussionen. Eftersom säkerheten äv viktig för mig kommer det bli WPA som gäller.

 

Så...

 

Är det någon som kan ge tips på vad jag ska köpa? Jag vill ha WPA.

Jag har 2 datorer med XP, en bärbar och en stationär, och ett bredband på 24Mb. Jag vill ha ett trådlöst nätverk så jag kan få tillgång till internet och gärna även kunna föra över filer mm mellan datorerna utan sladdar.

 

Jag vill gärna få lite tips på en bra trådlös router som har WPA och som inte kostar mer än 800kr.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fhe skrev:

Det är i huvudsak till för att hindra andra att använda din internet-anslutning till att t.ex begå dataintrång (inte så himla kul när polisen knackar på och vill ta din dator i beslag för utredning även om du är oskyldig) eller för att skicka hotfulla brev till folk utan att bli spårade eller för all del bara låna all din bandbredd eftersom det är roligare att surfa när någon annan betalar.

 

-Å andra sidan kan en "dålig kryptering" vara en utväg om man gjort något man ångrar.. ;)

 

(jag utvecklar inte resonemanget mer..)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(jag utvecklar inte resonemanget mer..)

Det är lika bra, resonemanget har nämligen inget som helst stöd i verkligheten. Det är snarare en kul pseudojuridisk slutsats som folk mot bättre vetande har kommit fram till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika bra, resonemanget har nämligen inget som helst stöd i verkligheten. Det är snarare en kul pseudojuridisk slutsats som folk mot bättre vetande har kommit fram till.

Och det grundar du på? Jag frågar för jag har inte sett något rättsfall i Sverige där "frågan" har varit uppe. Så du kan väl utveckla ditt resonemang lite fhe så att vi andra får lite av din visdom.

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågar för jag har inte sett något rättsfall i Sverige där "frågan" har varit uppe.

Det är sant, det har inte varit något rättsfall uppe som hanterar just frågan om ifall man kan få ett kort ut ur fängelse om det finns en risk att någon annan använt sitt svagt krypterade nätverk.

Men jag har lite svårt att se varför det skulle krävas, ingen skulle någonsin bli fäld för något brott bara för att trafiken spårats till personens router. För en fällande dom krävs antingen mer bevis eller ett erkännande, inget av dessa påverkas av hur säkert eller osäkert krypterat ett nätverk är.

 

Hur bra lås du har på huset påverkar inte risken att åka dit om någon ringer från din telefon och hotar statsministern, jag kan inte se att skillnaden är enorm, rättspraxis eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ingen skulle någonsin bli fäld för något brott bara för att trafiken spårats till personens router"

 

nej ingen blir inte fälld men

 

Någon har redan blivit fälld här i Sverige Enligt en tidningsartikel.

Och jag är ganska säker på att det hänt i år 2006. Vad jag minns från artikeln var det den andra person som fällts för lagt upp material för nedladdning på "datorn i hemmet"

 

Den dömnde försvarade sig med att han inte lagt ut vad jag minns filmen till nerladdning.

Att polisen inte hittat några spår av filmen på hans dator(er?)

(De brydde sig inte om att beslagta datorerna)

Att filmen måste ha lagts ut av någon som använt hans nätverk.

 

Tingsrätten fällde honom.

 

I USA har RIAA? fått för vana att skicka räkningar till människor de misstänker för laddat filmer /musik. Betala annars stämmer vi dig och då kostar det ännu mer.

Det har stått en del om det på sista tiden för de har råkat skicka räkningen till en som har råd med advokater och inte känt sig skyldig.

 

Generellt sätt verkar det här med upphovsrätt vara en riktig soppa. Man beslagtar Rolexkopior i tullen men man ger sig aldrig på produkter som innehåller patent som tillverkaren inte har rätt till. För det har patenterats av någon annan.

Jag tänker på Håkan Lantz patent på färggrafik i datorer från 1981.

 

Det verkar som den som har den största kanonen har rätt.

När man ville överträda patent på AIDS-mediciner i Afrika för man har 1000000-tals sjuka blev det fart på amerikaner.

När några 100 amerikaner fått i sig mjältbrandssporer från en statlig anläggning i USA så förslog någon senator? att under sådana förhållanden var det plats för en lag som upphävde mjältbrandmedicin tillverkarens (tysk?) patentskydd.

 

Detta gäller inte bara norrmän.

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/mp3/article1455220.ece

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-16 18:42:50 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...