Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

16:9 = 4:3?


Lars2W2

Rekommendera Poster

Det var alldeles för länge sen jag fick min gymnasiefyra i ämnet, vördade matematiker:

 

Vi ska byta TV hemma och då rekar man förstås på platt-TV. Sambon är noga med att bilden ska vara lika stor som på vår nuvarande 24-tummare.

 

Alltså: Hur stor 16:9-skärm behövs för att visa 4:3-sändningar lika stort som en 25-tums TV gör?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 29,37" 16:9-TV har samma höjd på bilden som en 24" 4:3 har.

 

Men det förutsätter att det är den faktiska bildytan i båda fallen... En 24" CRT har ju mindre bildyta än en 24" LCD, även om båda är 4:3.

 

24" diagonal 4:3 ger att höjden är 24*(3/5) = 14,4"

 

Om höjden är 14,4" blir bredden i 16:9 14,4*(16/9) = 25,6"

 

sqrt(14,4^2 + 25,6^2) = 29,37"

 

En 28" LCD borde alltså räcka.

 

[inlägget ändrat 2006-09-13 15:32:57 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uträkningen eller svaret eller båda?

 

Uträkningen har bara med Pythagoras sats att göra samt "genvägen" att om två av sidorna i en rätvinklig triangel är 3 resp 4 så är hypotenusan 5 (Pythagoras det också iofs).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uträkningen eller svaret eller båda?
Båda. Du får dock bara en point för detta, Ödlekonung.

 

Jag känner till Pythagoras sats, men detaljerna i det här med ekvationer har försvunnit i Historiens Brus, Excel och ett antal mer eller mindre duktiga miniräknare.

 

Jag kan iaf trösta mig och glädja dig med att en 25+ kille i en Märkesbutik med femma i matte gick bet på frågan efter ett otal satser (ursäkta!) och uträkningar. Han gav upp efter en halvtimme...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iaf trösta mig och glädja dig med att en 25+ kille i en Märkesbutik med femma i matte gick bet på frågan efter ett otal satser (ursäkta!) och uträkningar. Han gav upp efter en halvtimme...

Han kom inte på sättet att använda ett måttband och mäta höjden på olika apparater? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-09-14 06:30:01 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kom inte på sättet att använda ett måttband och mäta höjden på olika apparater?

 

Vi betraktade bägge två detta som fusk. En intellektuell utmaning är en intellektuell utmaning.

 

Trist var det att gåt bet, men måttband vore ändå ovärdigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...