Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

har jag verkligen usb 2.0


frallebullen

Rekommendera Poster

hej,

läste inlägg "Hur ser man vilken USB jag har?" för att ta reda på om jag har usb 2.0 eller 1.0.

 

Om jag går till enhetshanteraren och kollar under "USB-styrenheter" så står där på en raden längst ner "VIA USB Enhanced Host Controller". Betyder detta att jag automatiskt har usb 2.0 ?

Räcker det att det står på en rad för sig själv, eller ska det stå ihop med tex "USB-rotnav (hub)" eller ngt annat under "USB-styrenheter" ?

 

Mitt problem är att när jag kopplar in min apple Ipod så säger datorn, "Den här enheten kan fungera snabbare: Den här usb-enheten kan köras snabbare om du ansluter den till en höghastighets-usb-port...."

 

Bifogar en bild där man ser vad datorn säger om man klickar på felmeddelandet ovan...

Observera att på bilden finns det nav med fet stil...

Dock så har jag bara 2 usbportar ?!?!?!?

 

Thank u,

Richie :)

 

 

[bild bifogad 2006-09-11 15:04:39 av frallebullen]

[inlägget ändrat 2006-09-11 15:06:09 av frallebullen]

[inlägget ändrat 2006-09-11 15:06:56 av frallebullen]

864185_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går till enhetshanteraren och kollar under "USB-styrenheter" så står där på en raden längst ner "VIA USB Enhanced Host Controller". Betyder detta att jag automatiskt har usb 2.0 ?

Det brukar det betyda.

Se på bifogad bild hur det ser ut i min Enhetshanterare.

 

[bild bifogad 2006-09-14 08:32:56 av Cecilia]

864920.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte betyda det i mitt fall. Eller så är det ngt fel med moderkortet på ngt sätt.

 

Nämligen:

jag var nere i stan och köpte ett USB 2.0 4-port PCI Card, efter att jag konfererat med säljaren och kommit fram till att jag inte hade usb 2.0.

 

Och nu så fungerar min ipod BETYDLIGT snabbare på en av de nya usb portarna :thumbsup:. Närmare bestämmt, det går att flytta 591Mbyte på 85 sek. Jämfört med gamla porten där det skulle ta ca 10 ggr längre tid.

 

Anledningen till att jag skriver är att i enhetshanteraren har det INTE kommit till ngn ny sak(nya rader men bara dubbletter av det gamla).

Alltså, det som stod där innan står nu på 2 rader....

(kanske lättare med en bild så här kommer en sådan)

Skumt tycker jag !?!?!?

 

Min slutsats är att man INTE kan se i windows om man har USB 2.0 eller 1 ! Men ngn expert kanske misstycker där ??

 

Richie :thumbsup:

 

[bild bifogad 2006-09-14 09:21:54 av frallebullen]

864931_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem.

Jag skaffade ett USB2 kort eftersom det fanns enbart USB 1 i min dator tidigare. Eftersom jag har Windows XP i datorn, så skulle det fungera enligt försäljaren. Kortet installerades och kändes tydligen igen av XP och när jag kopplade in mina enheter (extern hårddisk, skanner, kamera och USB-minne) så kändes de igen och startade, men det verkade inte vara snabbare än med USB 1 och meddelandet om att "Enheten kan fungera snabbare om den ansluts till ett höghastighets...." kom upp.

Jag avinstallerade alla raderna, som gällde USB i Enhetshanteraren, och startade om datorn. Då hittade den USB 5-kortet och alla enheterna och det blev ordentlig fart på överföringarna och inget meddelande om att fungera snabbare kom upp.

Nästa gång jag startade datorn var det tillbaka på samma status som från börja och efterhand som jag anslöt usb-enheterna kom det upp att de kan fungera snabbare....

Det sitter ju två USB 1-uttag direkt på moderkortet. Kan det vara dessa som strular och kan man stänga av dem i så fall?

 

Jag skickar med en skärmdump på hur det ser ut i Enhetshanteraren. Enligt USB 2-kortsmanualen, så är det så här det skall se ut.

 

SEON

 

[bild bifogad 2006-09-18 21:50:04 av seon]

[inlägget ändrat 2006-09-18 21:51:27 av seon]

866283_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...