Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Widescreen i XP Pro


DieselChief

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Acer laptop med 15" widescreen-skärm. Den hade från början XP Home installerat, men jag ville hellre ha XP Pro som jag tycker bättre om. Installerade detta MEN bilden blir "utdragen" och platt! XP Pro fattar alltså inte att det är en bredbildsskärm. Går det att ställa in detta?

 

Min XP-version kanske är lite gammal...när jag satte i mitt USB-minne sa den att USB-porten inte stöder USB 2.0, vilket den gjorde innan jag bytte operativsystem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer laptop med 15" widescreen-skärm.

Vanliga skärmar är oftast 15" med 1024x768 pixlars upplösning. Du kanske har en 15,4" - då brukar de bli widescreen.

 

Ang att bilden blir utdragen och platt - har du provat att justera upplösningen?

Om du kör ovanstående eller 1280x1024 så är det ju måtten för skärmar med standardformat. Du kanske behöver ha 1280x768 eller liknande?

Prova att justera under Start -> Kontrolpanelen -> Utseende och teman -> Bildskärm och fliken inställningar (om du har XP-utseendet).

Start -> Kontrollpanelen - > Bildskärm och sen samma flik.

Funkar inte det kanske du måste installera om drivrutinerna till grafikkortet.

 

Antagligen är det dina drivrutiner för USB-minnet som strular där med. Se om du kan hitta nya på Microsofts hemsida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är förstås en 15,4", fel av mig. Det går inte att hitta en upplösning som motsvarar bredbildsformat (tex 1280x768), så det är möjligt att man får uppdatera drivrutinerna.

 

Tack för tipsen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...