Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lyckas inte titta på film med dvd:n


Tomi_Ylkänen

Rekommendera Poster

Tomi_Ylkänen

Hej,

 

Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag lyckas inte spela upp dvd-filmer med min dvd-spelare (Lite-on SHW-160P6S). Jag har prövat med två olika filmer som fungerar på en annan dator. Musik fungerar perfekt. Försökte uppdatera drivrutinen, vilket inte lyckades eftersom det inte fanns någon nyare.

 

I ett annat inlägg läste jag om uppdatering av firmware. Vad menas med det - det är alltså inte fråga om att uppdatera drivrutinerna? Kan det hjälpa? Jag har funnit firmware för min spelare men inte vågat mig på att uppdatera då jag inte riktigt vet vad det handlar om.

 

Jag märkte också att det inte går att välja region 2 på spelaren. Det kommer upp ett fönster där det står att regionen inte går att välja. Detta är ju lite konstigt när jag ändå har köpt datorn här hemma. Nu har jag ingen region vald. Betyder det att dvdn är regionsfri, eller kan det vara orsaken till att jag inte kan titta på filmerna?

 

Tacksam för tips på lösning till detta problem.

 

Tomi Ylkänen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett annat inlägg läste jag om uppdatering av firmware. Vad menas med det - det är alltså inte fråga om att uppdatera drivrutinerna? Kan det hjälpa? Jag har funnit firmware för min spelare men inte vågat mig på att uppdatera då jag inte riktigt vet vad det handlar om.

Firmware är det program som ligger i själva DVD-spelaren, till skillnad från drivrutiner som ligger i datorn och som Windows kör.

Om det hjälper med ny firmware beror på vad som är skillnaden mellan de två versionerna av firmware, ofta så brukar det finnas någon textfil som beskriver detta, kan t ex kallas Release Notes eller readme, och som antingen finns på samma webbplats som firmware-filen eller som följer med när man laddar ner firmware-filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika lätt att uppdatera firmware som att installera vilket som helst program? Är det något jag ska se upp med?

 

-Tomi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man gör varierar nog mellan olika DVD-läsare, men det ska ju framgå på webbplatsen eller i den nedladdade filen hur man gör. Jag har inte gjort det själv så jag vet inte om det är något särskilt att se upp med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...