Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

komprimera stor pdf


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej! jag har setat och gjort visitkort till studentsektionen jag är medlem i. problemet är att pdf filen filen blir grymt stor. 260 mb ungefär. vilket i sin tur får följden att jag inte kan skriva ut. (printservern har väll ett par mb minne och skrivaren 32)

 

Det borde kanske inte vara så då färgen endast är monokrom och visitkortet inefattar en mindre text. loggan och några linjer. finns det något sätt att komprimera storleken på en pdffil så att den går att skiva ut.

 

Jag använder ubuntu som operativsystem och programet som jag gjorde visitkorten är "glabesl label designer"

 

Tack på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om programmet ifråga inte riktigt förstår pdf-formatet utan sparar allt som en "bitmapsbild".

 

Om det inte är alltför mycket jobb kan du ju testa ritprogrammet som kommer med OpenOffice, det kan exportera till pdf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick rätt bra att öppna filen i GIMP men tyvärr så föll texten bort. gjorde ett försök att skriva ut det jag hade fått fram och det blev totalt svart med. så någonting lurt är det med det där visitkortprogrammet.

 

/Jetmoon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Är din PDF-fil på flera sidor? I så fall är det bättre att bara generera en sida från gLabels och sen skriva ut den filen många gånger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...