Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsignal när Windows ska laddas


CroErik

Rekommendera Poster

Hej, har stött på ett problem på en dator som jag aldrig varit med om tidigare.

 

En felsignal som påminner om en polissirén (två toner upprepas) kör igång genom högtalarna direkt när Windows-loggan visas och fortsätter sedan.

 

Någon som känner igen detta? Felsignaler direkt från moderkortet har jag varit med om men inte genom högtalarna, och inte felsignaler som hörs först när Windows ska startas...

 

Har testat med ett annat minne utan skillnad.

 

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är en hög och en låg. Och det kommer alltså inte direkt från moderkortet utan genom högtalarna och först när Windows ska laddas, när Windows-loggan visas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter lite tidigt i "boot-processen" men kan det inte vara så att du har ett övervakningsprogram (som laddas automatiskt och som medföljde moderkortet) som varnar för något "feltillstånd". I så fall så bör du se programmet i aktvitetsfältet bredvid klockan längst till höger.

 

Annars så brukar man ofta höra ett litet "knäpp" i högtalarna i när ljudkortsdrivrutinen laddas och det brukar ske ungefär då du beskriver. Jag har aldrig hört det som en polissirén men egendomliga datorfenomen är ju inget nytt precis.

 

Om datorn är stabill och inte krånglar på något sätt så skulle jag inte bry mig. Om du verkligen vill gå till botten med "problemet" så måste du berätta mer om din dator, i första hand vilket moderkort du har.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade "felet" nu. Processorfläkten är av modell större och pipet varnar helt enkelt för det låga varvtalet på fläkten.. Det gick att avhjälpa genom att lägga in ett diagnostikprogram och sedan ställa ner värdet för varvtalet då varningen kör igång.

 

Tack för visat intresse!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid lika roligt när frågeställaren berättar vad som var lösningen på problemet:thumbsup:

 

Lite egendomligt att varningen kom så sent och genom de "vanliga" högtalarna (förmodligen blev det väl så eftersom bios väntade länge med att rapportera felet och då hade redan XP:s ljuddrivisar laddat).

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...