Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra dator??


reeko

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Skulle höra med er här inne om detta paket låter bra..Spelar mest CS.S och Far Cry..Men skulle gärna vilja kunna lira Crysis när det kommer ut.

 

Chassi: Cooler Master Centurion 5 Miditower

 

Nätaggregat: Seasonic S12-500 500W 120mm

 

Processor: Intel Core 2 Duo E6400

 

Processorkylare: Noctua NH-12 120mm Quadra-heatpipe

 

Moderkort: Gigabyte GA-965P-DS4

 

Minne: Corsair TWIN2X2048-6400C3 XMS2

 

Grafikkort: Sapphire Radeon X1900XT 512Mb

 

Hårddisk: WD740ADFD 74Gb 10000rpm 16Mb

 

Övriga komponenter: NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R

 

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro SP2

 

 

Detta paket slutar på ca 15.500 kr det är vad min budget pallar just nu.

Har en WD extern hårdisk på 250 GB + Samsung Syncmaster 940 BF

 

Vore väldigt tacksam för ett svar // Bengan

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-04 00:47:45 av bengan74]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke: Vill du inte ha lite mer intern disk än så? Att ha "allt" på en Raptor känns lite som slöseri. Raptorn är ju snabb men såvitt jag vet ska den helst leva tillsammans med en "datadisk" som man lägger allt utom windows+program på.

 

Externa disken är väl bra som backupdisk kanske?

 

Nå, bara en tanke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle höra med er här inne om detta paket låter bra..

Spontana tanken blev en :thumbsup:..! :-)

 

Har dock ingen erfarenhet av Sesonic utan brukar köra på nätagg från antingen Enermax eller Antec.

 

Vad sägs om att vänta med utbyteskylare för processorn till det att du hört hur illa den medföljande låter?

 

Grafikkortet får en stor :thumbsup:! Hade själv velat ha ett sådant om det inte hade varit för att jag lät mig blidkas av Nvidias oslagbara pris på 7900GT vid releasen i våras (fast då hade X1900XT iofs inte ens blivit släppt ännu även om X1800XT ju fanns...).

 

Spelar mest CS.S och Far Cry..

Nu är H-L 2 (CS.S) inte speciellt krävande för datorn (jämförelsevis iaf) då det flyter utmärkt med fina inställningar t o m på ett gammalt 9700Pro. Det spelet använder t ex HDR genom SM 2.0 vilket innebär att detta gamla Ati-kort från 2002 kan köra det med HDR samtidigt som adaptive antialiasing (adaptive AA = genomskinlighetskantutjämining (kräver Catalyst 6.5 eller nyare drivare och funkar bara på kort som har GPU:n R300 eller bättre)! Det är iaf smått fantastiskt. :-)

 

Vid den kortprestandan (X1900XT) kommer du iaf t o m att kunna dra nytta av 512MB i vissa väldigt krävande spel. Du kommer också att kunna använda kantutjämning samtidigt som FP16 HDR genom SM 3.0 vilket är hopplöst för Nvidiakort (även om de åtminstone klarar SM 2.0/HDR+AA)...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#854438

 

P.S. Sourcebaserade spel som H-L 2, SiN Episodes m fl använder SM 2.0/HDR medan andra spel, t ex Far Cry, Oblivion, SC:CT är programmerade för FP16 HDR genom SM 3.0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ett bra laddning av komponenter.

Som jag skulle ta utan att blinka.

Funderar själv på

 

Samsung hårddisk, inte för snabbheten utan för lågt ljud.

 

MSIs 7900GT utan kylfläkt passiv, istället heatpipekylare på ovansidan.

Men får den plats, det måste väl vara ganska fritt över grafikkortet?

Enbart för tystnaden inte prestanda.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSINX79GTP

 

Och så har jag ett Radeon 7500 måndagsexemplar från Sapphire där fläkten vibrerade så hela datorn skakade (bytte ut kylfläns med fläkt)

Alternativt

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HTPCX1900XT3

kyltekniskt sätt bättre än ATIs referens eftersom utluftkanalen är dubbelt så stor, kan ge tystare dator, men priset.....

 

Zalmann CNPS7700-Cu CPU-fläkt för den kyler inte bara CPU utan också komponenter på moderkortet (och ovansidan på MSI 7900GT som jag tänkt mig)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MSIs 7900GT utan kylfläkt passiv...

Kan aldrig funka lika bra som fläktkylning då passiva lösningar inte får undan varmluften och tillför ny på nåt sätt. Såg dock ditt (har jag för mig iaf) smarta lådbygge tidigare..!:thumbsup: Så för dig passar det säkert utmärkt med passivt.

 

Kör själv en traditionell lösning utan att ha tagit fram hammaren och sågen. ;-) En tystgående papst-fläkt nedtill i fronten som suger in fräsch luft och en likandan placerad ovanför grafikkortet och i höjd med processorn som blåser ut värmen. (vissa menar på att den metoden inte är riktigt bra för nätagget då graderna i det skulle kunna öka lite, men enligt mina erfarenheter går det iaf bra)

 

Hårddisken har jag förresten placerat i botten av lådan nere i fronten så att den hamnat precis nedanför fläkten för insug så den blir aldrig varmare än 31 grader.

 

Knäpptyst = inte en enda fläkt i datorn (förutom då hårddiskens knattrande). Det finns dock bra fläktar som iofs kostar en slant extra. Min dator har totalt sex st fläktar (med nätagget, grafikkortet o s v) men låter ändå inte högre än ungefär hur det alltid susar i skogen. Lådan är då ljudisolerad och nätagget en dyr lösning från Enermax, extrafläktarna från papst, VGA-fläkten orginal (7900GT) och processorfläkten (X2 4800+) – otroligt nog – också orginal. (processorfläkten för min förra (nu sambons) A64 3400+ lät dock likadant som när man står under en raket som lyfter från Esrange, så den fick jag förstås byta ut ;-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant RN,

Var det en låda med 3 fläktar i botten och 2 i fronten var det min, tackar jag för tummen.

Funderar på en Lian Li PC7 Scandinavian Edition med 2 x 120mm (fram och bak)

Ta och göra nya 120mm hål i botten, sätta båda 120mm i botten ovan luftfiltret som i min sons låda utblås i fronten och baktill genom nätagg och genom 80mm i toppen.

Hålen i fronten på Lian Li PC7 verkar så små så den mesta luften borde gå baktill, och genom nätagg förbi processor och lite ut förbi hårddiskarna i fronten.

 

Det verkar som AMD har fått fram en bättre originalkylare än de haft tidigare om jag tolkat ditt inlägg rätt. Hoppas den också sitter på

x2 4600+ som känns intressant för mig.

 

Du har helt rätt att passivt inte är lika bra som aktivt.

 

Det som talar för MSIs passiva 7900GT lösning är

1) de har heatpipens kondensordel på vad som blir ovansidan på grafikkortet.

de får heatpipens förångare mot chipet på undersidan, dvs tyngdkraften hjälper till med att flytta kondenserad vätska från kondensor till förångare, inte bara mer eller mindre bra kapillärverkan.

 

2) med en CPUkylfläkt som sprider luften i alla riktningar som Intels original eller en Zalman CNPS7700-CU kommer det att komma en hel del luft mot grafikkortets ovansida där kondensorn sitter, hoppas jag.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 18:23:08 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska gå och lägga mig nu eftersom jag ska med ett flyg utomlands tidigt imorgon... men ville först bara säga angående det du skrev...

Det verkar som AMD har fått fram en bättre originalkylare än de haft tidigare om jag tolkat ditt inlägg rätt. Hoppas den också sitter på

x2 4600+ som känns intressant för mig.

Jag blev som sagt positivt överraskad av fläkten till X2 4800+. Visst finns det mer att önska (som alltid ;-) men utvecklingen har onekligen gått åt rätt håll, så nu känns några hundra spänn extra för en utbytesfläkt inte riktigt lika motiverat längre. Därför föreslår jag att vänta med ett ev inköp av utbytesfläkt till det att man hört hur "illa" den medföljande låter.

 

Till svågerns X2 4200+ följde det med en fläkt av en lite mindre modell, men inte heller han har funnit någon anledning att byta ut denna. Kan också tillägga att hans låda inte är ljudisolerad...

 

Edit:

Kan också lägga till lite om VGA-fläkten på 7900GT. Då tillverkningsprocessen för 7900GT gick ned till 90nm, och antalet transistorer har minskat jämfört mot föregångaren 7800GT, klarar det sig med en väldigt anspråkslös fläkt. Den ser verkligen inte mycket ut för världen men duger ändå gott iaf då man inte tänkt tokklocka kortet. Låter väldigt mycket mindre än den på mitt 6800U. Och jag kör förresten 7900GT stabilt och svalt i 470/1400MHz i stället för default 450/1320MHz (med orginalkylningen).

 

Är väl egentligen ingen överklockare men kortets programvara ExperTool varnar inte för risken för instabilitet förrän vid GPU-klockan 472MHz, och en sökning på minnets serienr avslöjar att det faktiskt är godkänt för 1400MHz.

 

God natt! :-)

[inlägget ändrat 2006-09-05 20:29:01 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

jannejanne: Jag måste nog rätta mig själv litegrann nu. Var till sist nämligen tvungen att byta ut processorfläkten till min X2 4800+. Vet inte om jag har inbillat mig men fick iaf för mig att den med tiden började väsnas mer och mer så att det började kännas jobbigt vid datorn. Bytte därför fläkten till en sån här i stället...

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=CNPS8000

...och datorn började genast gå mycket tystare. En sak jag också värdesätter med den fläkten är att den har så pass låg vikt.

 

Edit:

Ändrade länken till att gå till Buggy i stället.

 

[inlägget ändrat 2006-12-15 17:55:20 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...