Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2,5mm stereoutgång


siiimon

Rekommendera Poster

Hej! Jag har precis köpt en så kallad "mp4" allt funkar fint förutom att ljudet är lite kasst, men det är inte bara att köpa ett par hörlurar i en affär. Eftersom det är en 2,5 mm kontakt :( jag undrar om det är någon som vet ett inköpsställe som man kan hitta just dessa 2,5 mm kontakter utan använda en äcklig adapter :D

tack på förhand MVH Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kolla med ELFA.

Senast jag behövde en dylik så valde jag att slakta ett telefon-headset (det var bara mono men använde den andra kanalen till mic så kontakten var en stereo-dito).

Skulle dock bli förvånad om ELFA inte har.

 

Edit: Fast om du inte är väldigt duktig på att löda så skulle jag tro att det blir klart bäst med en adapter. Hörlurssladdar är ett litet h-vete att löda och minsta fel märks direkt.

[inlägget ändrat 2006-09-04 07:52:20 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audio, TV, Video -> Kontaktdon -> Teleplugg. (Artikelnr 37129)

 

Däremot hittar du nog inga hörlurar med 2,5-plugg som standard, jag är tämligen säker på att det inte finns någonstans. Mycket, mycket konstigt att din spelare använder det; det låter som om tillverkaren vill försäkra sig om att du ska köpa just deras hörlurar. 2,5-tele är ALDRIG standard för audio (OK nästan aldrig då), utan i stort sett enbart för nätadaptrar mm.

 

Håller f ö med fhe om att det är bättre att köpa adapter om du inte är en fena på att löda - art. nr. 39201.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag går förvisso på el-programmet så har lite erfarenhet av lödning, annars finns det lärare med 30 års erfarenhet :) får höra med dem lite granna. annars har jag funderat på att köpa en 2,5 mm förlängnings sladd till 3,5 mm hona. blir inte allt för klumpigt då om man köper ett par hörlurar med kort sladd. för övrigt så finns min mp4 spelare här--> http://www.mp3sweden.se/shop/index.php?product=754 (rekomenderas ej) :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går du på elprogrammet är det väl sannerligen hög tid att du lär dig löda!!!!:)

 

Det är inte så svårt som man tror. Det enda är att 2,5:or och 3,5:or är pilliga, men ut och köp lödkolv + tenn, fram med lite kontakt- och kabelskrot och sätt igång och träna. Snart kommer du att vilja kapa bort kontakten till dina hörlurar, löda dit en 2,5:a, och känna dig allmänt nöjd med dig själv.

 

Det enda som är svårt egentligen (förutom pillet då) är att se till att det är full isolering mellan alla olika kabelfibrer hit och dit, och att stiften inte nuddar varandra. Jag brukar ofta peta in lite eltejp eller något annat mellan stiften om jag är osäker på min lödning, det syns ju ändå inte sen när man skruvar på höljet.

 

 

[inlägget ändrat 2006-09-05 00:23:58 av j_n]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...