Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nyborjarfråga om skärmupplösningen


Robertroz

Rekommendera Poster

Köpte en ny 17 tummare. Kanske är det något med upplösningen? Ställer man den rekommenderade upplösningen (1280x1024) blir allting så liten och texten är nästan osynligt. Dessutom blir vissa spel så små. Ställer man den gamla upplösningen (800x600, 60 Hz) är det så oskarp och obehagligt för ögonen.

Undrar om hur andra löste samma problem. Är beredd att ge upp den nya större skärmen och återgå till min gamla 15-tums CTR. Eller är det kanske bättre att satsa på en 19``?

Alla tips och funderingar mottages tacksamt,

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en LCD måste man använda just den rekommenderade upplösningen (eller precis hälften) om inte bilden ska bli suddig till viss del.

 

I Windows kan man dock göra en del inställningar för skärmen som t ex gör en del texter och sånt lite större.

 

En 19" med samma rekommenderade upplösning kommer automatiskt att göra allt lite större men testa med inställningarna för bildskärmen först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

Har prövat det mesta. Köpt extra ett bildkort och lekt med alla inställningar. Inte så som det var. Kör fortfarande 800x600 även om det är fel. Ska nog annonsera ut min en vecka gammal Sony SDM -E76D för halva priset :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med följande (under kontrollpanel->display->appearance):

 

Sätt "font size" till large och klicka sedan på "Effects" och bocka för "use large icons".

 

(har tyvärr ingen svensk XP men det kanske går att lista ut)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Har just prövat. Ikonerna blir stora och fina men problemet är att all övrig text blir nästan oläsbar. (I olika öppna program men även på aktivitetsfältet. Blir så småningom desperat. Har installerat om Windows i hopp att det ska anpassas.... NIX!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Så här har jag det:

 

Skärmbild/Egenskaper, fliken Utseende: Ändra till Teckenstorlek Stora och tryck sen på knappen Effekter. Jag använder inte stora ikoner där, däremot Cleartype.

 

Under fliken Inställningar, knappen Avancerat, fliken Allmänt har jag ändrat DPI-inställningen till Stor storlek (120 DPI)

 

För att kunna surfa utan att det blir för smått så använder jag Firefox. Där går det lättare att ändra teckenstorleken, med Ctrl++ även på sidor som inte är gjorda för att kunna ändras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter tråkigt.

 

I många program kan man anpassa storleken till viss del (som att visa med stor text i Explorer) men det är ju som sagt bara i vissa program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort allt som ni sa. Det blev visst lite bättre,men ändå är vissa delar av skärmen förvrängda.

"Zerblat" här på forumet skrev bl.a. att: "Notera att 1280x1024 ger ett höjd/bredd-förhållande på 5:4, medan de flesta andra skärmlägena är 4:3 (t ex 800x600, 1024x768, 1600x1200 osv). Se till att måtten på skärmbilden verkligen är 4:3 (mätt med linjal), annars får du en förvrängd bild

Och det stämmer nog för mig...

Har ändrat till manuell inställning av upplösningen och det blev lite behagligare.

 

En följdfråga finns dock kvar:

Vad är det så speciellt med skärmuppdateringsinterval? Skärmen envisas med att ha 60 Hz. Har försökt med att ställa in 75 Hz men ser ingen skilnad. Vad bör det vara egentligen och vad är meningen med detta?

Tacksam

 

[inlägget ändrat 2006-09-06 19:53:11 av Robertroz]

[inlägget ändrat 2006-09-06 19:53:27 av Robertroz]

[inlägget ändrat 2006-09-06 19:54:35 av Robertroz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det så speciellt med skärmuppdateringsinterval? Skärmen envisas med att ha 60 Hz. Har försökt med att ställa in 75 Hz men ser ingen skilnad. Vad bör det vara egentligen och vad är meningen med detta?

Skärmuppdateringsintervallet spelar på en LCD ingen roll, det blir inget flimmer även om det är lågt, utan ställ in vad tillverkaren rekommenderar för skärmen vilket ju verkar vara 60 Hz i detta fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en stor belastning för ögonen och efter en vecka har jag bestämmt mig att återgå till den gamla skärmen tills jag hittar någon med det rätta höjd/bred förhållande. Den nya skärmen ska sälja och det är ju synd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...