Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows movie maker hjälp!


Evoedde

Rekommendera Poster

Som vanligt så kan inte windows göra en guide som går att förstå, vilket ställer till vissa problem för mig.

 

Jag skulle vilja ha de så att det kommer upp en text som rör sig över en bild, exempel:

 

 

Vid 00:06 när Annihilator kommer, en sådan text skulle jag vilja fixa fast med en egen bild bild som bakgrund istället för svart.

 

Är det möjligt att skriva en text i Photoshop och sedan få den att rulla över bilden, och isådana fall hur gör man?

 

Btw, ifall det finns någon bra moviemakerguide länka gärna den!

 

/Edde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Busenkelt.

 

Först och främst ska du växla till Visa Tidslinje - då förstår du mycket bättre hur det hänger ihop, direkt. Lär dig att förstå logiken i tidslinjen, så klarnar det mesta av sig självt.

 

Innan vi går vidare med den - klicka på det lilla plustecknet som står till höger om ordet Video längst ner till vänster.

 

Kom också ihåg att du kan förstora/förminska med Page Up och Page Down-tangenterna - du kommer att vilja förstora upp en hel del när du vill lägga in någonting exakt; testa får du se vad jag menar.

 

Tidslinjen visar alltså filmens olika komponenter.

 

Allra längst uppe finns en blå markör, som flyttar sig allt eftersom du spelar upp filmen. Den visar var någonstans du är, och du kan gå till en viss plats i filmen gemom att klicka i tidsaxeln, eller dra markören dit du vill.

 

Sedan, i tur och ordning uppifrån och ner:

 

1) Bilderna - eller rättare sagt film"bitarna", vanligen kallade Filmklipp.

 

2) Övergångar mellan olika filmklipp.

 

3) Det ljudet som hör till respektive filmklipp, dvs det ljud som spelats in samtidigt med filmklippet och därför också spelas upp med det.

 

4) Det ljud som du lägger på själv, om och när du nu gör det.

 

5) Olika texter som t ex den du vill ha.

 

Alltså är det den sista raden vi ska joxa med just nu.

 

Börja med att flytta markören till den plats i filmen dit du vill att texten ska komma in. Sen klickar du på Verktyg -> Texter och eftertexter.

 

Nu kommer det upp ett antal alternativ, och för att få den effekt som du frågade om specifikt i ditt inlägg, ska du välja "Lägg till text på det markerade klippet på tidsaxeln".

 

Därefter kommer det upp en ruta där du skriver in vilken text du vill ska visas. Men innan du gör det, är det idé att gå ner lite till under den rutan, där det står "Fler alternativ", och klicka på "Ändra textanimering". Där kan du välja hur texten ska visas, alltså om den ska rulla fram, tona fram, komma flygande osv. Alternativen ser du i skärmen till höger. (Det alternativ som fanns i det klipp du länkade till heter "Rörliga texter, i lager".) Observera att du kan använda alla laternativ, alltså även de som kallas "eftertexter".

 

Eftersom du vill att texten ska vara över filmbilder, är det också idé att klicka in på "Ändra teckensnitt och färg". Välj en färg som inte smälter in i de dominerande färgerna i dina filmbilder, och välj 0% på Genomskinlighet (det är textens genomskinlighet som avses, inte bakgrunden).

 

Sen går du till Redigera text och skriver in din text.

 

Du kan också börja med att skriva in din text och först därefter välja textanimering, teckensnitt och färg - det brukar jag göra. Då ser du direkt hur det kommer att se ut. Men tänk då på att vissa textanimerinar är tvåradiga och vissa är enradiga - ja, du fattar när du ser det.

 

När du är klar - klicka på "Klar. Lägg till texten i filmen".

 

Klart!

 

Efter det kan du alltid flytta texten fram och tillbaka genom att dra och släppa. Du kan också få texten att visas längre eller kortare tid: det gör du genom att klicka på rektangeln i tidslinjens nedersta rad, som symboliserar den nya text du lagt in, och flytta muspekaren till slutet av den så att du får fram en röd pil, Håll musknappen intryckt och dra ut elle rskjut ihop rektangeln tills texten varar så länge som du vill. Observera att rörelserna i en animerad text komemr att gå fortare eller saktare beroende på hur långt du dragit ut eller skjutit ihop texten - det är något jag använder ibland för att få en textanimering att gå snabbare eller långsammare eller för att uppnå andra effekter.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade redan listat ut det mesta själv men tack för att du tog dig tiden att göra en liten guide!

 

Poäng till dig ;)

 

/Edde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...