Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arbetsgivaren tvingar personalen att betala om det saknas i kassan


Lennart_99

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Jag vet en butik (någonstans i Sverige) som "tvingar" personalen att betala ur egen ficka om det vid dagens slut saknas pengar i kassan.

 

Är detta verkligen lagligt?

Om inte, snälla, ge mig mer info om vart jag kan hitta denna lagtext.

Helst på webben, förstås.....

 

 

Tack /

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattas det mycket pengar, ska han naturligvis polisanmäla på samma sätt som alla andra ska göra, han har ingen rätt tvinga någon att betala tillbaka något. Däremot kan arbetsgivare och anställd komma överens om ett löneavdrag eller liknande.

 

Fattas det växelpengar, för att någon räknat fel eller råkat ge fel växel tillbaka, så är det fullt avdragsgillt i bokföringen (svinn), så jag förstår inte vad han är ute efter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för ditt svar.

Han har alltså INTE rätt att göra detta?

Vet du vart jag kan läsa mer om detta? Lagtext eller likn?

 

Tack /

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ingen möjlighet att han har rätt att göra så. Han kan ju själv ha plockat ut pengarna och sen tvingat de anställda att ersätta honom för "saknade" pengar. Kan han däremot bevisa vem som tagit vad, kan han välja att förhandla - eller polisanmäla. Det är trots allt en stöld och skall hanteras därefter.

 

Någon bra länk har jag inte, men du kan tex ringa polisen och fråga hur det ligger till. Eller (om det nu är din arbetsgivare som du anser gör fel) så kan du anmäla honom, det är aldrig olagligt att anmäla någon, och kan inte brott styrkas läggs anmälan ned.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte IKEA något sådant för sig mot sina kassörer/kassörskor? Löneavdrag för småsvinn i kassan har jag hört, rapport till chef om det handlar om större belopp.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär nog förekomma eftersom Skatteverket tar upp det i sina regler för avdrag:

Felräkningspengar

 

Krav för avdrag:

 

* Det ska vara en verklig förlust vid felräkning, svinn, stöld etc. som du som anställd fått betala till arbetsgivaren etc. via nettolönen. Kan gälla bankkassör eller löneutbetalare m.fl.

http://tinyurl.com/fxyvs

 

Men det är ju knappast något som regleras i lag utan i anställningsavtal/kollektivavtal.

 

Samt se den här sidan:

http://prat.privataaffarer.se/viewtopic.php?p=195590&sid=1822c15232c81925d1ee0f39e59a2415

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag för många år sedan körde buss för SL så var man tvungen att ha en exakt kassabalans. Det skulle vara 1440:- inte mer eller mindre, utan exakt. Om man vid flera tillfällen blev kollad och det inte stämde så var det avsked som gällde.

 

Nu är ju det här inte exakt samma sak som i ditt fall då det kanske inte går att se vem det är som "slarvat". Om ni råkar ha för mycket i kassan får ni behålla överskjutande belopp då?

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en gång för mycket pengar på posten när jag växlade en massa olika utländsk valuta som legat hemma till kronor.

Belgien hade plockat bort några 00 på sina gamla sedlar och det var sådana jag gett kassörskan.

Och hon var skyldig ersätta posten för förlusten, dvs kassamissen.

 

Hon lyckades hitta mig och ringde mig på jobbet och jag skickade in pengar med postgirot till henne som jag minns.

 

Så minnsan förekom det.

På den tiden Postkontoren fanns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...