Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis brandväg??


Hans Linde

Rekommendera Poster

Jag har sedan några dagar använt "Segate personal firewall pro" och det stoppar en mängd kommunikation som jag inte visst pågick.

Dock upphör provlicensen snart och jag undra om det finns någon bra

freeware?

 

Jag har ett nätverk i hemmet med flera datorer (XP pro ), det finns också en nätverksHDD.

Barnen använder MSN messenger , internetspel är ointressant.

 

 

Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Sygate?

I så fall finns deras gratisversion kvar t ex här:

http://www.majorgeeks.com/Sygate_Personal_Firewall_Free_d3356.html

De slutade däremot att stödja den i slutet av förra året efter att Symantec (var det väl) köpte upp Sygate, så det kommer inga uppdateringar till den längre. En gratis brandvägg som fortfarande underhålls är ZoneAlarm:

http://www.zonelabs.com/store/content/home.jsp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sygate är utkastat och Zonalarm installerat, men jag lyckas inte få min Maxtor nätverkHDD att få kontakt med PCn.

Hur fixar jag det?

 

Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte på en ZoneAlarm-dator nu, men det gäller att ställa in så att IP-numret till nätverksdisken kommer i Trusted zone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

jag tycker du är en klippa.

 

Jag har letat och tittat lite på det du föreslår, men det verkar som det kräver mera än jag förstår.

 

Sygate har en enklare användarinterface, så jag kommer att ta den version som du gav länk till.

Stämmer det att brandväggar inte har behov av uppdateringar i samma utsträckning som virusprogram? isf kanske det duger ett år, eller?

 

Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles riktigt att brandväggar inte uppdateras så ofta, men visst kan det finnas något säkerhetsproblem som dyker upp. Men gillar du Sygates brandvägg så fungerar det nog alldeles utmärkt. Hemma har vi en dator med Sygate på för den kör Windows 98 och det är inte så många brandväggar som går på det längre samt att den har haft den brandväggen i flera år. Men den senaste datorn fick ZoneAlarm i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...