Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att tänka på vid köp av moderkort?


it04-22

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag vill bygga min egen dator och det var ett tag sedan sist. Så jag undrar om det är något särskilt jag ska passa mig för?

Kan jag placera i princip vilket moderkort som helst i vilken låda som helst eller måste skruvhålen sitta på rätt ställen eller så?

 

Att kortet ska vara färdigt för en cpu med dubbla kärnor är väll aktuellt förstår jag. Men är det något mer jag bör tänka på?

 

Sata före Pata iaf va?

 

Mvh Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Föreslår att du läser på här:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=220

 

Alltid bra att ha lite grund att stå på innan man sätter skruvmejseln i datordelarna. Minskar risken för fel.

 

Kan jag placera i princip vilket moderkort som helst i vilken låda som helst eller måste skruvhålen sitta på rätt ställen eller så?

 

Brukar stå på specen för datorlådan vilka typer av moderkort den har stöd för eller rättare sagt vilka moderkort du kan montera i den.

 

Att kortet ska vara färdigt för en cpu med dubbla kärnor är väll aktuellt förstår jag. Men är det något mer jag bör tänka på?

 

Moderkortet ska ha stöd för processorn t ex 64-bitars processor. Dubbla kärnor finns i processorn, och då jobbar processorn som två processorer. På AMD-processorer brukar det stå X2 vilket betyder att processorn har två kärnor.

 

På min står det t ex: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+

 

Windows uppfattar den som två.

 

Sata före Pata iaf va?

 

Absolut SATA om du vill vara framtidssäker. För grafikkort PCI-Express. Se till att moderkortet har stöd för PCI-Express och inte AGP, som håller på att fasas ut. Brukar stå i specen för moderkortet. Du kan även titta på specen hos den aktuella datorbutiken t ex online.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-08-30 22:32:35 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så jätte mycket för alla tips.

Men innan jag börjar greja så funderar jag på en sak du skrev.

Du skrev att det brukar stå på datorlådans spec vilka typer av kort som man kan placera i lådan.

Men vad gäller för "typer" ,heter standarderna något eller står det varenda moderkort som lådan kan hålla?

 

mvh Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men vad gäller för "typer" ,heter standarderna något eller står det varenda moderkort som lådan kan hålla?

 

Finns en del, du kan titta på min bifogade bild här. Vanligast är ATX-moderkort.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-08-31 16:23:52 av Stefan Eklinder]

861316_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...