Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskettstation funkar, men ändå inte!


Michael Holmström

Rekommendera Poster

Michael Holmström

Hej, har fått problem, har precis uppgraderat min gamla dator med, en nytt chassi, moderkort, minne, processor. stoppat i allt å allt fungerar, och diskettstationen lyser när den söker diskett. MEn den kan inte läsa av disketterna, antingen står det att det är fel på disketten, lr så kommer det upp fel som "I/O" och såna saker. VAD GÖRA? hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade diskettstationen till fel kontakt på flatkabeln en gång. Då hittades den inte ens, fastän man hörde diskettstationen typiska knorrande vid uppstart. Du kan ju testa att byta kontakt o se vad som händer.

 

Bara en tanke...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att floppykablarna är twistade vid den yttersta kontakten. Det är den vändningen som gör att yttersta kontakten (eller kontakterna om man har 2 modeller) gör att det blir A:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del chassin har lite dålig passning när det gäller slot-in diskettstationer. Om du har ett sådant chassi kan du prova att köra utan front, då det kan vara så att chassit trycket lite, lite på knappen på diskettstationen om den sitter lite fel - och då kan man få ett sådant felmeddelande som I/O-fel m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tvivlar på chassie fel.

 

Jag har krånglat lite med floppy senast idag faktiskt.. Kolla så du inte vänt power sladden åt fel håll till floppyn.

 

Eller om du vänt floppykabeln, då lyser floppylampan konstant från start.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...