Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VLC slutat funka och tar upp all CPU


Tikka

Rekommendera Poster

Hej

 

har länge använt mig av VLC för att spela upp filmer. Men helt plötsligt slutade det att fungera. Det tar upp all processorkraft och det fungerade inte när jag installerade om det. Det kommer ljud, men ingen bild. Och enda sättet att stänga av det är ctr alt delete. Några tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men helt plötsligt slutade det att fungera.

Om det funkade förut kanske något bara har blivit knas med nån drivrutin, som följaktligen behöver installeras om...

 

Ibland har bilden i filmer kunnat återuppstå av att avaktivera write combining. För att pröva den metoden så; högerklicka på skrivbordet => Egenskaper => fliken Inställningar och knappen Avancerat => fliken Felsökning => bocka ur "Enable write combining" (vet inte vad där står på svenska eftersom jag har ett engelskt OS).

 

Men eftersom write combining är beroende av vad datorn har för processor samt moderkortets chipset – och filmvisningen ju har funkat förut för dig – kanske det således räcker med att bara installera om/uppdatera chipsetdrivarna. Och ifall du ändå börjar med detta är det lika bra att ta grafikkortets drivare också.

 

Write combining är grovt uttryck en "cachningsfunktion" som är till fördel för grafikkortets prestanda, så det är förstås bra ifall det går att använda. Du gav dock ingen övrig info såsom typ av grafikkort, OS (Win9x har vad jag vet ingen officiell support för VLC) etc. Finns gamla pci-grafikkort som exempelvis modeller av Voodoo 5 som öht inte stödjer write combining och då faller förstås den här teorin på en gång... ;-)

 

Lycka till iaf..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räckte med att jag uppdaterade drivrutinerna för grafik kortet! Tack ska du ha =)

 

[inlägget ändrat 2006-08-30 16:40:04 av Tikka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...