Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Oskar Hansson

Hur funkar "Skype"-telefoner?

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en trådlös telefon som jag vill kunna använda med Skype. Har tittat lite på "Philips VOIP321". Har lite frågor till mer insatta...

> Är "Skype"-telefoner också IP-telefoner (SIP)?

> Hur fungerar det med ljudet i datorn/skype? Kan man t.ex. lyssna på musik och samtidigt prata i telefonen, eller kommer jag eller den jag pratar med höras i datorns högtalare? Kommer musiken höras i telefonen? Så blev det när jag testade ett enkelt headset... :thumbsdown:

> Någon som har erfarenheter av ovannämnda telefon? Bra eller dåliga? Andra telefoner? Varningar eller tips tas tacksamt emot!

//Oskar

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skype är IP-telefoni. Alltså är Skype-telefoner IP-telefoner.

Musik i telefonen undviker du enkelt genom att ställa in Skype under Ljudenheter, där du väljer telefonen istället för ditt ljudkort på ljud in och ut för Skype.

Just den telefon du fnuderar på har jag ingen erfarenhet av, men rent allmänt sett tycker jag att det är skönt att ha en "riktig" telefon för Skype - man är t ex tacksam för knappsatsen när man ska knappa in stjärna och fyrkant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Skype är IP-telefoni, men de använder inte SIP-protokollet utan ett eget.

Men en telefon som fungerar med Skype borde även kunna ha stöd för SIP. Finns det någon sådan "dual-function"-telefon?

//Oskar

Simplify Life - Everything should be made as simple as possible

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men en telefon som fungerar med Skype borde även kunna ha stöd för SIP.

Det enda som skulle vara gemensamt skulle vara knappsats och display, kanske även nätverkskortet. Det skulle vara betydligt bättre/användbart att göra en dual-phone med GSM i så fall.

Det finns tre-fyra telefoner som är mer eller mindre ute på marknaden som pratar Skype "rent" (dvs utan dator). Det är en lur från Netgear, en från Belkin och en från Edge-Core (och en från SMC har jag för mig men den har jag inte sett än).

Mig veterligen produceras samtliga av Accton och ingen av dem pratar något annat än Skype.

Övriga "Skype-telefoner" är oftast något som ansluts (direkt eller indirekt) till USB på en Windows-dator, i praktiken är de inte så mycket telefoner. För datorn är de helt enkelt USB-headset/ljudkort med en knappsats. De pratar alltså inte på något sätt "Skype-protokoll", den biten sköter din installerade Skype-programvara. Dessa "telefoner" skulle förmodligen fungera precis lika bra mot en mjukvaru-SIP-telefon i datorn om medföljande programvara visste vad den skulle göra när du trycker på knapparna i luren.

På sikt skulle man kunna tänka sig att rena SIP-telefoner och rena Skype-telefoner (alltså inte de USB-ljudkort med knappsats som ser ut som telefoner) kan fungera i bägge miljöerna men marknaden som har behov av bägge delarna är nog försvinnande liten. Det vore förmodligen smartare att göra en gateway på någon server för att kunna prata SIP med skype eller kunna skicka vidare samtal isf.

[inlägget ändrat 2006-08-30 08:08:28 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...