Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Krånglande USB 2.0

ianpeters

Rekommendera Poster

Halloj!

Hoppas någon kan hjälpa mig med följande. Installerat ett USB-kontrollerkort (2.0) med VIA VT6212 chipet. Moderkortet är ett Soltek med KT266A och jag kör Windows 2000 med SP4 som man ska. Kruxet är att vad jag än kopplar in, så verkar kortet bara fungera i 1.1-läget och inte 2.0. Inga kablar eller hubbar emellan. Jag har även testat drivrutiner från olika tillverkare som använder VIA:s chip men det tar har inte fungerat.

Någon som varit med om något likandande eller har något tips?

Jag har kollat hur kortet fungerar i Linux och hör och häpna, där fungerar det med 2.0 utan problem. Så det verkar ju verkligen vara något med Windows, eller vad tror ni?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det funkar i Linux så verkar ju onekligen problemet vara w2k-relaterat men det skadar kanske inte att se över så att du har senaste version av bios till ditt moderkort.

Om inte det löser problemet så skulle jag göra så här (funkar i XP och jag är nästan 100 på att förfarandet är det samma i w2k):

Från "Start" > "Kör" skriv cmd. I kommandofönstret skriver du:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1 (Retur)

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1 (Retur)

start devmgmt.msc (Retur)

Från "Visa" menyn väljer du "Visa dolda enheter".

Bläddra ned till "Universal Serial Bus controllers". Avinstallera samtliga, starta om datorn. Låt datorn hitta dina USB-portar på nytt (eftersom du kör w2k så kanske du måste lägga till dem manuellt, jag har ingen w2k burk att testa på tillgänglig).

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...