Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG's nya dräkt vs Eforum


Lars2W2

Rekommendera Poster

Man får tycka vad man vill om den nya layouten på idg.se, och det gör jag. Men tyvärr snurrar inte Eforum som jag är van vid.

 

*Vänster- respektive högerfälten tenderar att inte följa med alla gånger

 

*Min direktlänk till Efourm landar mig i en blanktråd "där du inte har skrivit några inlägg"

 

*"Hänt sedan sist" ger några löpmeter blanksida (med vänster- och högerfält) före första inlägget

 

*...och jag kan inte längre använda mitt användarnamn som ID vid inloggningen, bara en mer svårstavad epostadress. Ett klart nerköp i mina ögon.

 

IE6/XP alla uppgraderingar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*"Hänt sedan sist" ger några löpmeter blanksida (med vänster- och högerfält) före första inlägget

Det märker jag inte med Firefox i alla fall.

 

Du skickar väl mejl till redesign@idg.se och talar om problemen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag underrättar Magnus om detta.

Hellre ser jag en prioritering av ett tillbakaläggande av de javascript som uppenbarligen fallit bort (se Cecilias tråd från i morse //eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=860123).

Jag har iofs mailat redesign@idg.se men inget tycks ha hänt, så en påminnelse från flera håll skadar inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skickar väl mejl till redesign@idg.se och talar om problemen?

 

Faktiskt inte. Ett seriöst gäng borde kolla sin grej och inte behöva besökarnas hjälp för att hitta saker som de i mina ögon borde ha kommit fram till själva.

 

Funktionaliteten för diverse alternativa webbläsare som den obskyra "Internet Explorer 6", från "Microsoft" till exempel...

 

Ursäkta jag är grinig, jag vet. Men ska det vara så j***a svårt att klicka runt lite före släppet av en ny release?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lars2W2 skrev:

Ett seriöst gäng borde kolla sin grej och inte behöva besökarnas hjälp för att hitta saker som de i mina ögon borde ha kommit fram till själva.

 

Så är det med program också. Tillverkarna/skaparna av nya program uppmanar sina användare att rapportera upphittade buggar, så att nästa version kan bli bättre eller en eventuell patch kan skickas ut.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett seriöst gäng borde kolla sin grej och inte behöva besökarnas hjälp för att hitta saker som de i mina ögon borde ha kommit fram till själva.

 

Kan man tycka, men ett utvecklingsteam är en begränsad grupp människor och har begränsat med tid och de kan helt enkelt inte testa varenda detalj främlänges och baklänges.

 

Alla som jobbat med utveckling vet hur viktigt det att är få input från de som verkligen använder produkten man utvecklar. Enligt mig finns det ingen som kan ge bättre input än dem.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som jobbat med utveckling vet hur viktigt det att är få input från de som verkligen använder produkten man utvecklar. Enligt mig finns det ingen som kan ge bättre input än dem.

 

Alla som jobbat med utveckling seriöst vet också att man inte har "allämnnheten" som testare utan ser till att testa saker i en mer begränsad miljö.

 

När man sjösätter en stor sajt som idg ska den funka (bortsett från smådetaljer i obskyra kombinationer av OS, webläsare o s v).

 

[inlägget ändrat 2006-08-29 11:45:02 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som jobbat med utveckling seriöst vet också att man inte har "allämnnheten" som testare utan ser till att testa saker i en mer begränsad miljö.

 

Självklart, och menar inte bara testare, utan att man som utvecklare inte ska glömma att lyssna på det som använder det man byggt. Det görs alldeles för ofta nämnligen.

 

När man sjösätter en stor sajt som idg ska den funka

 

Givetvis och det enda problemet jag märkte med nya siten är att det inte gick att logga in i artikelkommenteringen, vilket är rent ut sagt klantigt av IDG - en sån väsentlig sak SKA fungera....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Öh, är det här (se bif.bild) någon effekt av IDG:s uppfräschning?

 

Märkte fenomenet först nu. Tidigare idag fanns det inte där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-08-29 13:37:42 av Stefan Eklinder]

860554_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, märkte jag också. Ändrar jag teckenkodning till UTF-8 visas åäö rätt, men bokstaven n (som i NICKLAS) försvinner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som irriterar sig ENORMT på mouseover-menyerna i toppnavigeringen? Jag undrar om det är dessa som åsyftas i åtgärdaslistan. Hoppas isåfall att det snabbt åtgärdas.

"Drop down-menyerna är för snabba

- Vi kommer att lägga in en halvsekunds fördröjning. Fixas under den närmaste tiden - dock vågar jag inte lova exakt tidpunkt."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som irriterar mig på att de finns där? På en 1024*768-skärm har man kanske 25% information när man landar på idg.se.

 

Släng dig i väggen, Aftonbladet (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en 1024*768-skärm har man kanske 25% information när man landar på idg.se.

Jo, märkte just att det totalt tar upp mer utrymme än tidigare (har dock inte stört mig så mkt på detta då jag kör i relativt hög upplösning, oftast 1600x1024). Fast tillsammans med den jädra FS-Data-blaffan så blir ju sidhuvudet faktiskt snudd på oacceptabelt högt för låga upplösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och lov att jag slipper se den då

Hur? Kör FF1.5, men även om jag slår av bilder från främmande host så reserveras ändå det gröna området. Någon plugin? Har adblock-tillägget, men icke.

 

EDIT: Ah, gick igenom alla blockable elements i adblock igen och upptäckte att jag missat några där. No more turtle =)

[inlägget ändrat 2006-08-30 00:15:54 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har inte Adblock, men jag har en Hosts-fil som stoppar många annonshämtningar http://www.mvps.org/winhelp2002/ . Tyvärr så hjälper det inte mot annonserna i högerkanten under Sponsrade länkar (bilderna ser jag inte men texten och bildrutorna). Hjälper Adblock mot dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Tyvärr så hjälper det inte mot annonserna i högerkanten under Sponsrade länkar (bilderna ser jag inte men texten och bildrutorna). Hjälper Adblock mot dem?

Nepp. Jag har blockat några av dem, men det finns fortfarande "rester" kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper Adblock mot dem?

Nä, dessvärre kan man bara blockera bilder och script med adblock. Det vore trevligt med en reklamblockerare som var lite mer konfigurerbar så att man även kunde ange id- eller class-satta lager för döljning.

 

I Opera kan man ju blanda egna skräddarsydda stilmallar med källans egna (eller helt använda egna stilmallar och blockera kundens dito), men trots att jag testat även detta, genom att sätta display:none på dessa annonspuffars div:ar så visas dem. Har dock inte experimenterat så mkt med det, det bör gå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda två, då är det i alla fall ingen anledning till att installera Adblock för tillfället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...