Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SPSS (statestikprogram) till Linux?


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej! Just nu ska jag göra en C-uppsatts i skolan och jag har fått som uppdrag att lära mig SPSS. Har skaffat två böcker var av den ena inehöll en cd med några .sav filer.

 

1, Finns SPSS Till linux? Isådana fall var hittar jag det programet.

 

2, Finns det några andra bra statestikprogram till Linux som jag kan använda? Helst som arbetar med samma typ av filer som SPSS men det är inget krav.

 

Använder linux ubuntu.

Tackar på förhand

/Jetmoon

 

[bild raderad 2006-08-28 14:44:46 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska har aldrig varit min starka sida.

 

Tack så mycket för filerna.

 

Jag har lyckats ladda hem en pspp-0.4.0.tar.gz fil.

tyvärr har jag aldrig riktigt förstått hur man installerar via en fil som finns på datorn. Hitils har apt-get install fungerat för mig. Det skulle vara värt väldigt mycket om man fick lära sig en gång för alla hur man gör. jag har lagt filen på skrivbordet.

 

Skulle ni vilja vara vänlig att berätta så skulle jag vara oerhört tacksam.

 

/Jetmoon

 

[inlägget ändrat 2006-08-28 15:18:15 av Jetmoon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ni vilja vara vänlig att berätta så skulle jag vara oerhört tacksam.

Det bästa är att läsa den INSTALL eller README fil som följer med zippen. Huromshelst, oftast installerar du program som kommer i källkod på detta viset:

 

* Öppna ett terminalfönster

* Packa upp först: tar xvfz filnamnet.tar.gz

* Läs INSTALL och/eller README filen

* Skriv: ./configure

* Skriv: ./make

* Skriv: sudo make install

 

Det du gör här är att konfigurera programmet för din maskin (med ./configure), kompilerar programmet (med ./make) och installerar filer i rätt sökvägar (sudo make install). Anledningen till att du måste skriva sudo framför den sista raden är att du måste kunna kopiera filer till kataloger som du inte kommer åt som en vanlig användare.

 

Men läs INSTALL filen, det kan vara annorlunda sätt att installera viss programvara.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[OT] Hrrmm, Ubuntu verkar mer och mer intressant. Hade det inte varit för att jag numera är en Mac människa så hade jag nog installerat Ubuntu på min maskin.

 

Jag har alltid gillat Debian, och det skadar ju inte då att Ubuntu oxå kör apt....

 

Testade faktiskt att köra Ubuntu under Parallels på min Mac och det ser ju fint ut. Köper jag en PC nån gång så får det nog bli Ubuntu på den! :)

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...