Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkelt tal men rostig


Sleepy_days

Rekommendera Poster

Varför får jag två svar på följande tal:

 

Lösningsmetod 1:

 

sqr(t+9-sqr(t))=1

t+9-sqr(t)=1

t-sqr(t)=-8

sqr(t^2-t)=-8

t^2-t=64

t^2-t-64=0

t=(1/2)+-sqr((1/4)+64)

t=(1/2)+-sqr(257/4)

 

 

Lösningsmetod 2:

 

sqr(t+9-sqr(t))=1

t+9-sqr(t)=1

(t+8)^2=sqr(t)

t^2+16t+64=t

t^2+15t+64=0

t=-(15/2)+-sqr((225/4)-64)

t=-(15/2)+-sqr(-31/4)

 

Jag skäms för att jag inte kan detta...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t+9-sqr(t)=1

(t+8)^2=sqr(t)

 

Fundera lite mer på det steget... Det kanske finns fler fel, det här var bara det första jag såg...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t+9-sqr(t)=1

(t+8)^2=sqr(t)

 

 

Fundera lite mer på det steget... Det kanske finns fler fel, det här var bara det första jag såg...

 

 

Menar du att lösningsförslag 1 är helt fel, medans du hittat

ditt anmärkta fel på lösningsförslag 2?

 

Jag ser inte vilket fel jag gör i det du anmärker,

jag flyttar över konstanten vilken byter tecken.

Jag har glömt att skriva ut kvadrattecknet kring

högra ledet. Men beräkningen verkar stämma i

efterföljande steg...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här då (första exemplet):

 

 

t-sqr(t)=-8

sqr(t^2-t)=-8

 

Bra att du hittar fel!

Jag har trott att man kan lyfta in en variabel under rottecknet

mot att man kvadrerar variabeln... Men där kanske jag har

fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motexempel: Sätt t=4, då får du att 4-sqrt(4)=2 resp. sqrt(16-4)=sqrt(12) vilket inte är 2.

 

[inlägget ändrat 2006-08-28 08:48:49 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mhh, behövs det inte en variablesubstition för att lösa detta?

 

Sätt x^2 = t

 

Fast - ska erkännas - svaret jag får känns inte rätt, det blir komplext...måste missa något...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag blir tokig på det här talet.

Jag får två olika svar hur jag än gör...

 

Frågan är om t-sqr(t) är samma sak som sqr(t^2-t)

dvs att man helt enkel bara kan flytta in t under rottecknet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ersätt t med 4

då blir 4 - sqr(4) = 4 - 2 = 2

medan sqr(4^2 - 4) = sqr(16 - 4) = sqr(12) vilket inte är 2

Således man kan inte göra så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det att lösningsförslag 2 är rätt?

 

Lösningsmetod 2:

 

sqr(t+9-sqr(t))=1

t+9-sqr(t)=1

(t+8)^2=(sqr(t))^2

t^2+16t+64=t

t^2+15t+64=0

t=-(15/2)+-sqr((225/4)-64)

t=-(15/2)+-sqr(-31/4)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... det kan jag inte säga

 

Känns konstigt, om det är ett lärotal i ekvationslösning

 

Och det blir en mystisk graf när man plottar den.

 

Vad finns det för beskrivning av talet? Inom vilket kapitel?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekvationen har ingen lösning.

 

sqr(t+9-sqr(t))=1

t+9-sqr(t)=1

t+8-sqr(t)=0

t-sqr(t)+8=0

 

Om du plottar den här grafen så ser du enkelt att den aldrig bryter x-axeln dvs den har inga noll-ställen eller om man vill säga att den saknar lösning.

 

Mvh Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talet är inom C-matten och kapitlet handlar om polynom.

Så det borde inte behöva lösas med variabelsubstitution

eftersom det dyker upp först inom den högre matematiken

om jag inte minns fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar om du inte placerat en parentes lite fel

 

om uttrycket istället är sqrt(x+9)-sqrt(x)=1 fås lösningen x=16 och

 

ekvationen relativt lättlöst

 

när det gäller din integral skulle jag vilja se hur den såg ut på tentan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

variabelsubstitution eftersom det dyker upp först inom den högre matematiken

 

:)

 

Variablesubstitution ingår väl i grundkursen på högskolor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variablesubstitution ingår väl i grundkursen på högskolor?

 

Frågan tillhör C-kursen, således vill man att den löses utan

variabelsubstitution.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när det gäller din integral skulle jag vilja se hur den såg ut på tentan

 

Ja, den är inte än på ett tag, i slutet på nästa period.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var menat mest som ett skämt att något man läser i en grundkurs på högskolan skulle kallas för "högre matematik" :)

 

Vad som ingår i C-kurser har jag ingen aning om, de begreppen användes inte på min tid. Hmmm, jo, på högskolan kallades typ det mest avanverade man löste som civilingenjör "C-nivå" och det man vanligtvis började med som doktorand kallades "D-nivå" men jag antar att det inte alls är de nivåerna som är aktuella nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...