Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pantsatt bostadsrätt?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Vad exakt innebär det för köparen att en existerande bostadsrätt [av den nuvarande ägaren] är pantsatt till exempelvis 100 000?

 

Är det en skuld som köparen då övertar?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2006-08-27 20:04:23 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej säljaren måste lösa alla panter för att din bank ska låna ut pengarna till dig om du vill ha lån. Normalt så gör gör köparens och säljarens bank upp detta via telefon i samband med att köpebrevet undertecknas. Nu har jag alltid gjort upp bostadsaffärer hos mäklare eller min bank. Hur det fungerar vid en affär där ingen mäklare är inblandad eller om du inte viull ha lån vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att någon har ett lån med bostadsrätten som säkerhet och därmed om lånet inte återbetalas så har långivaren rätt att utmäta bostadsrätten om jag förstår texten här rätt:

http://www.juristguiden.com/UB/UtmIndex/Bostadsratt/utmbostadsratt.htm#Pantsatt%20bostadsr%E4tt%20kan%20utm%E4tas

Se även här:

http://www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m1009130.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Mitt råd är att rådfråga en mäklare..

 

Även om du skulle köpa en lägenhet direkt av säljaren utan att säljaren anlitat en mäklare (vilket du inte tjänar ett dugg på.. Det är endast säljaren som "snålar") så kan du för din säkerhets skull kontakta en mäklare som ser till att allt det juridiska sköts på rätt sätt..

 

Visst det blir en extra kostnad för dej... men köper du av en snåljåp som inte har anlitat en mäklare så blir det så...

 

Tänk dessutom på att om säljaren är för snål för att anlita en mäklare..

Då har säljaren troligtvis snålat lika mycket på alla ev. reparationer som säljaren utfört.. varför du har mycket stora anledningar till att misstänka byggslarv i dessa fall... och välja en mer ordentlig besiktning..

 

Är en mäklare inblandad då är mäklaren skyldig att hjälpa dej med alla frågor du har.. eller bostadsrättsföreningen om frågorna rör denna.

 

:o)

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-28 09:50:18 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en snåljåp som inte har anlitat en mäklare så blir det så...

 

Lite OT kanske men är det så att man är snåljåp istället för kostnadsmedveten? Vad gör en mäklare egentligen och vilka extra garantier får man som säljare och köpare om man går via en mäklare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det så att man är snåljåp istället för kostnadsmedveten?

 

Ja! i en fråga som denna anser jag att man är snåljåp när man inte anlitar en mäklare för en lägenhetsförsäljning..

 

För det första så kan du få ut en bättre summa för lägenheten om du annonserar den på det sätt som mäklare gör.

 

För det andra så ser mäklare till att allt det juridiska (Kontrollerar att säljaren verkligen äger lägenheten, registrering av ägarbyte, lösen av lån mm.) sker på korrekt sätt och i korrekt tidpunkt.

 

Iom. att mäklaren kontrollerar att köparen har finansiering ordnad innan anvtal skrivs så är man mer trygg som säljare..

Som köpare ser mäklaren till att kontollera att säljaren verkligen har rätt att sälja lägenheten, ser till att säljarens lån löses vid övertagandet.

Dessutom sköter möklaren som sagt alla juridiska papper..

 

Så visst.... Säljer man en lägenhet utan mäklare så anser jag att man snålar.. vilket är en Stark varning för mej som potentiell köpare..

 

:o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...