Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Effekt för nätdel?


;.(

Rekommendera Poster

Hur vet man vilken effekt man ska ha för sin nätdel? Kan fel val av effekt förstöra datorn man bygger? Vilken/vilka komponent(er) avgör vilken effekt man ska välja på sin nätdel? Jag har valt en 350W nätdel till min dator nedan, är det rätt?

 

nuvarande komponenter:

- NÄTDEL 350W ATX12V V2.0 PCI-E PASSIV PFC 120MM FAN

- ASUS EXTREME GEFORCE 7600GS SILENT 512MB PCI-E

- ASUS M2N4-SLI NF4 SLI SKT-AM2 ATX

- AMD ATHLON 64 3800+ SOCKET AM2 512KB BOX

- DIMM DDR2 1GB PC2-5400 667MHZ

- HITACHI DESKSTAR 7K80 80GB 7200RPM SATA/300 8MB

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Effekten är spänningen x strömmen

ex 3,3V x 30A=100W (exaktt blir det 99W, dvs ungefär 100W)

Nätaggregat leverererar i huvudsak

3,3V, 5V och 12V

ex

3,3Vx30A + 5Vx30A+12Vx10A=370W

ett sådant aggregat räcker inte till.

 

Orsaken är att moderna datorer till största delen förbrukar 12V ström och mer än 20A vid 12V anses ofta vara minimum.

 

Har dock själv ett "400W" aggregat som ger 18A vid 12V och det räcker till för en AMD64 som körs på 2,25GHz och ett Geforce 6800GT.

Men kör jag den i 2,6GHz kraschar den rätt snart och det kan bero på för lite 12V ström.

 

http://extreme.outervision.com/psucalculator.jsp

vilken underkänns av

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=844691

http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator.php

 

[inlägget ändrat 2006-08-25 12:21:16 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag är inte helt säker på att jag förstår, men har bytt mot ett 450W nätaggregat i min beställning... Jag hoppas att det inte finns någon fara för att datorn ska gå sönder om man har för mycket ström? Eller reglerar nätaggregatet detta själv för att bara tillföra precis så mycket som datorn kräver?

 

[inlägget ändrat 2006-08-25 21:42:43 av ;.(]

[inlägget ändrat 2006-08-25 21:44:19 av ;.(]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller reglerar nätaggregatet detta själv för att bara tillföra precis så mycket som datorn kräver?

Japp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nätaggregat är det skillnad på wattal och wattal. Ett på 450 W för trehundra spänn kan mycket väl fungera sämre än ett på 300 W för det dubbla priset. Med nätaggregat från Antec, Zalman och Seasonic räcker 350 W till för allt utom de mest extrema datorer.

 

Det finns fler kvalitetsmärken än så -- det var bara ett smakprov.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Om man inte använder ett grafikkort som ansluts med extern strömkabel så brukar det aldrig vara något problem med att använda ett vanligt nätagg. Det är nämligen begränsat med ström som går att överföra via busskontakten.

 

CPUer drar i stort sett bara 3.3V spänning och därför är det viktigt att man har tillräckligt med 3.3V. Många moderkort använder dock också 5V för att slippe få för höga krav på 3.3V, men nackdelen är att nätaggregaten också har en maximal effekt på 3.3V och 5V samtidigt ochb denna kan vara för låg. Den effekt som man brukar räkna på är annars samtliga spänningar ihop, men är 3.3V och 5V för svag så spelar det ingen roll om man har gott om 12V..

 

Servrar med många snabba hårddiskar brukar förbruka mycket 12V och många av de kraftigare nätaggen har det mesta av krutet på 12V och kan vara för klena på 3.3V och 5V för dubbel-processormoderkort med snabba grafikkort, trots hög märkeffekt..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...