Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemmastudio, kommer funka?


mrbjoorn

Rekommendera Poster

Tja!

Jag håller på att bygga en hemmastudio, jag har köpt Cubase SE3 och en midiklaviatur hittils. Har en elgitarr och stärkare osv också.

 

Jag har bestämt mig för att köpa en mixer, Behringers Eurorack MX802A och ett ljudkort, Terratec Phase 22 ( http://www.swedenmidimusic.se/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=312 ).

 

Jag undrar om allt kommer att funka? Att koppla mixern till ljudkortet så att allt funkar i Cubase.

Och att man kan koppla in mickar och gitarr/bas osv i mixern (som är kopplat till ljudkortet) och spela in i Cubase.

 

Det borde väl funka?

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer funka, men eftersom det bara är ett två-kanalskort så kan du bara spela in en sak åt gången (om du inte vill spela in den mixade signalen med det är meningslöst).

 

Jag rekomenderar att du skaffar en mixer med usb/firewire, då har du alla kanalerna som egna kanaler rakt in i Cubase. Dessutom slipper du köpa ljudkort eftersom en sån mixer även är ett ljudkort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Hmm... "(om du inte vill spela in den mixade signalen med det är meningslöst)" , vad menar du? Borde det inte funka att koppla in flera mickar osv i mixern som är kopplad till ljudkortet och spela in allt samtidigt?

 

Tack!:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte funka att koppla in flera mickar osv i mixern som är kopplad till ljudkortet och spela in allt samtidigt?

 

Jovisst kan du spela in allting samtidigt, men bara i form av 2 kanaler - höger och vänster, alla olika instrument och sång blandat i en enda röra. Du kan alltså inte göra nånting med din inspelning mer än att lyssna på den, inte lägga på effekter, ändra nivåer etc. Normalt spelar man in varje instrument och sång på separata kanaler.

 

Vill du spela in allting samtidigt och på var sin kanal, behöver du en mixer med usb/fw-uttag eller ett ljudkort med många ingångar (och skippa mixern).

 

Jag skulle tro att en sån här passar dig:

 

http://www.halmenmusik.se/es/product/product.asp?productid=196174&visible=1

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-25 17:29:53 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag hade inte direkt tänkt att spela in mycket samtidigt, förutom trummor!

 

Micker trummor med 4 mickar då och spelar in det, sen lägger på gitarr och bas och sång. Då borde man väl kunna lägga på effekter osv?

 

Eller har jag missförstått allt?

 

Och jag kan inte ändra mig, jag har köpt det jag har köpt!

 

Men om man vill ändra nivåer osv när man spelar in samtidigt, det måste ju gå att göra på mixern! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micker trummor med 4 mickar då och spelar in det, sen lägger på gitarr och bas och sång. Då borde man väl kunna lägga på effekter osv?

 

Nja, i teorin. Låt oss säga att du vill lägga till reverb på virveltrumman, då kan du inte göra det om alla trummorna är inspelade på samma spår. Men jag tror du förstått vad jag menar.

 

Men om man vill ändra nivåer osv när man spelar in samtidigt, det måste ju gå att göra på mixern! ?

 

Ja, under själva inspelningen, men om du vill ändra något i efterhand, tex om en virveltrumma är har fel nivå, kan du inte göra något åt det, mer än att spela in alltihop igen, med andra nivåer.

 

Och jag kan inte ändra mig, jag har köpt det jag har köpt!

 

Jag tror att du får glädje av det du köpt och sen tror jag att efterhand som du lär dig, kommer du att se vad du behöver byta ut/köpa till. Framför allt ska du leka och experimentera, det är det man blir duktig av.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-26 07:08:16 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...