Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Chruss

HemPC-bekymmer!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal hempc, IBM Aptiva med windows ME

AMD athlon 1 GHz med 256KB cache full-speed.

Den börjar bli ålderstigen och seg. barnen kan inte spela spel då de kräver Intel som ex de här råden som är minimum:

Minimikrav

Windows 98, Win98SE, Win2000, Windows Millennium, Windows XP

Intel Pentium III 600 Mhz processor eller motsvarande

128Mb RAM

32Mb grafikkort (DirectX Ver.9-kompatibel)

Ljudkort (DirectX Ver.9-kompatibel)

DirectX Ver.9 (medföljer på din CD)

Dotras hästspel går inte där alls och efter kontakt med supporten så sa de att inga spel fungerar utan Intel.

Kan det verkligen stämma???

Mitt eget jobb har slutat med hempcerbjudanden och nu kikar vi på ett från maken.

En HP pavillion d4594 rekommenderade killen för att den skulle täcka behovet av spel, ladda musik (från skivor till mp3) kort och andra bilder.

Men den har ju AMD Athlon™ 64 X2-processor 4600+

funkar spelen som kräver Intel då?

Han rek. även en trådlös router men det har vi ju redan, en netgear som fungerar perfekt. Inte behöver man ha HP's egna routrar väl?

Är det svårt att flytta data som ex outlook express till den nya? Det andra är ju bara att bränna ner på cd.

Jag har lite dåliga kunskaper om detta så jag tar tacksamt emot tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En HP pavillion d4594 rekommenderade killen för att den skulle täcka behovet av spel, ladda musik (från skivor till mp3) kort och andra bilder.

Men den har ju AMD Athlon™ 64 X2-processor 4600+

funkar spelen som kräver Intel då?

Visst gör det det!

Att det står att de kräver Intel är bara dumt, det går precis lika bra med AMD.

Intel Pentium III 600 Mhz processor eller motsvarande

"Eller motsvarande" skulle i princip kunna bytas ut mot Intel eller AMD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Intelprocessorer är inte ett krav för att Windows eller dess program ska fungera. AMDs varianter har varit kompatibla i snart tio år. Den person som sade något annat hittade på det alldeles själv.

- Utifrån det du har berättat ser jag grafikkortet som det mest sannolika skälet till att din dotters spel inte fungerar. Många företag väljer hem-pc som inte är alltför väl lämpade för spel.

- Jag har tittat på HPs webbplats och läst specifikationerna för datorn. Den ska räcka till och bli över för dagens alla spel.

- Routern har du blivit erbjuden för att HP vill sälja mer prylar. Den router som kräver datorer av ett visst fabrikat är inte värd pengarna.

I Windows XP finns något som heter Files and Settings Transfer Wizard. Jag vet tyvärr inte vad det heter på svenska, men den borde vara lätt att hitta. Med det programmet får du stegvis hjälp med att flytta dina personliga inställningar, filer och annat. Eftersom jag inte använder Outlook Express vet jag inte om programmet klarar av dess e-postlådor, men det är mycket troligt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dotras hästspel går inte där alls och efter kontakt med supporten så sa de att inga spel fungerar utan Intel.

Kan det verkligen stämma???

Som lizardking säger...Nej det stämmer inte alls.

AMD eller Intel spelar ingen roll, snarande en smaksak för det mesta.

Under det senaste året så kan man läsa hos många spelfantaster att dom ofta föredrar AMD framför Intel, så fortfarande...Spelar ingen roll vilken man kör med för den normala användaren.

Tittade lite på innehållet, och den täcker väl in på vad ni har användning av, blir väl lite av en värsting för er i jämförelse mot vad ni har haft tills nu.

Har du redan en trådlös router som fungerar bra så finns det ingen anledning att byta, killen sa så troligen för att han naturligtvis vill sälja sin produkt, han får ju betalt för det.

Är det svårt att flytta data som ex outlook express till den nya? Det andra är ju bara att bränna ner på cd.

Nej det är inte svårt, du kan enkelt gå in och exportera allt och lägga på valfritt ställe, för att sedan t.ex koppla ihop gamla datorn med nya datorn som nätverk och importera tillbaka eller bränna den exporterade filen med mail och allt och sedan importera tillbaka från denna skiva.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:thumbsup:

Tack snälla ni för alla svar!

Misstänkte att det borde räcka med routern vi har och det med processorn var guld värt för mej!

Så tusen tack!!:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om de aktuella spelen fungerar på den gamla datorn så verkar HP pavillion d4594 minst sagt overkill. Det är ju en splittter ny dator med rena värstingprocessorn. Det är tveksamt om det är prisvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan också tillägga några saker...

Det samtalet resulterade alltså bara i ett slöseri med tid och pengar (tfn-räkning) för din del. Under många år har AMD nämligen haft ett inte så litet övertag i spelprestanda. Men detta jämnade ut sig 24 juli då Intel släppte Core 2 Duo-processorn.

Har en gammal hempc, IBM Aptiva med windows ME

AMD athlon 1 GHz med 256KB cache full-speed.

Jag ser faktiskt en trolig anledning till varför endel spel inte vill funka, då denna flera år gamla processor (kan nog svära på att det rör sig om en Thunderbird) nämligen saknar SSE-instruktionerna många av dem kräver. Dessa instruktioner plockades fram av Intel i samband Pentium III, började även användas i AMD Ahtlon XP, och är dels viktiga för prestandan i många spel (eller andra, ofta 3D-applikationer, som använder sig mkt av flyttalsberäkningar) och dels en ren förutsättning för andra.

Av dessa spel finns det dock många som blivit uppatchade för att funka bättre på även processorer utan SSE. Uppdateringar/patchar brukar hittas på spelutgivarnas sidor så jag föreslår att du söker efter ifall det finns några sådana för aktuella spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...