Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Global ASA problem


Tobias Larsson

Rekommendera Poster

Tobias Larsson

Jag skulle vilja att när besökaren lämnar siten så förs det in i en databas t ex tiden. Men jag får det inte att funka..har testat lägga in koden i Sub Session_OnEnd och Sub Application_OnEnd men den vill inte skriva till db'n. Är det någon som har haft det problemet, isåfall hur har ni löst det.

 

//Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Pernils

Det går inte, finns inga möjligheter att avgöra när en användare lämnar en site. Användaren lämnar siten ideligen, beroende på att servern själv kopplar ner förbindelsen så fort en sida är visad. Man kan via serverloggen räkna ut vilken sida användaren sist tittade på, och kalla den för "exit page". Du kan ha ett förfarande där anvädaren ombeds att "logga" ut, men det är ju inte helt tillförlitligt, eftersom användaren helt enkelt kan strunta i att logga ur, då "loggas" ju användaren ur automatiskt när en session avslutas. Att ha metoder för att sätta en session variabel på varje sida en användare besöker ger ju iofs. en viss koll, men samtidigt en massa overhead för servern, speciellt om du ligger på ett hårt belastat webhotell. Dessutom måste då alla sidor vara ASP, vilket inte heller ibland är nödvändigt. Mitt råd är att kolla loggarna för servern, och vara nöjd med det.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...