Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update


Tunna

Rekommendera Poster

Jag håller på att försöka få igång en gammal dator med Win98SE Svensk version och har ominstallerat operativet men då jag försöker uppdatera via Windows Update så står det att ett fel uppstod och sökningen efter uppdateringar avbryts.

 

Har detta något att göra med att supporten upphört för Win98 eller skall jag söka lokalt fel?

 

Det var länge sedan jag höll på med Win98 så jag vet inte om Update fortfarande fungerar för det operativet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar med min gamla bärbara, iaf sökningen, men anger ju att det inte finns några updates att installera, eftersom den uppdaterades sista gången någon dag innan supporten upphörde.

Så iaf kan jag ge dig "ett halvt svar" på din undran:-)

 

[inlägget ändrat 2006-08-22 23:21:02 av stefan wind]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

 

Det beror på att den automatiskta updaten inte längre finns.

 

Men du kan fortfarande manuellt hämta/ladda patchar och sådant som än så länge finns hos Microsoft

 

http://www.microsoft.com/downloads/Browse.aspx?displaylang=sv&productID=E884B137-98CA-464B-964D-1BDDCAF3081A

 

Om man googlar lite så går det att hitta flera patchar på andra sajter också.

 

Men för övrigt så är det rätt så kört med gamla 98:an tyvärr.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det som jag trodde då. :)

 

Tack för info och länk, tänkte först försöka med Bigfix och se vad dom har för patchar kvar men sedan blir det nog att fixa resten manuellt.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det visade sig vara ett lokalt fel i alla fall.

 

Jag upptäckte att Win98 SE från 1999 hade gamla IE 5.0 och den klarade inte av Windows update.

 

Uppdaterade till IE 6.0 SP1 och genast fick jag tillgång till alla uppdateringar, men det står på sidan att det inte kommer nya uppdateringar till Win98 så när den väl är uppdaterad så är det nog ingen idé att söka mer där.

 

Hur som, Windows Update verkar fortfarande fungera för Win98.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det gäller att tanka hem och spara dom man nu kan hitta, om man fortfarande vill köra 98:an på någon maskin i fortsättningen, det dröjer nog inte så länge innan Microsoft även drar in dessa manuella patchar.

 

Och sedan se till att man har ett ordentligt Virusprogram/Brandvägg i densamma, annars lär nog säkerheten bli rätt så lidande.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt uppdateras inte windows 98 längre så det blir lätt att få virus.

jag rekommenderar att du byter till något enkelt linux

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=851471

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...