Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhindra förflyttning av combo/list-boxar vid hög makrosäkerhet?


leisure suit larry

Rekommendera Poster

leisure suit larry

Hej.

Har gjort en ritlogg där olika ritningar, dess upphovrättsmakare, revisioner mm. är listade. Till detta har jag gjort olika Comboboxar & knappar som kan sortera denna lista. Problemet är att ibland så öppnas detta program vid andra datorer, det ligger på en server, och då kan dessa datorer ha "hög makrosäkerhet" inställt. Detta får till följd att makrona är inaktiverade och ej fungerar men kan flyttas omkring då folk försöker klicka på dem/använda dem. Sedan så sparas filen med makrona i fel position och allt ser inte alls bra ut. Min fråga är:

 

- Kan man på något sätt skydda valområdet, dvs. området som innehåller comboboxarna och knapparna, från att flytta runt på excelarket om makrot är inaktiverat?

 

Hoppas det blev någorlunda klar frågeställning...?

 

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke. Om det går att lägga på ett skydd som gör det omöjligt att flytta boxarna (jag vet inte hur "Skydda blad" fungerar på infogade objekt), så kan du ha en start i ditt makro som tar bort skyddet.

 

Annars kan man förstås tänka sig att med det existerande makrot placera alla boxar på rätt ställe vid initieringen.

 

Slutligen skulle man kunna försöka lära alla klåfingriga att inte spara en fil som de öppnat "av misstag".

 

/Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leisure suit larry

haha, den sista lösningen är kanske inte den enklaste med känns bäst!=)

Provar att skydda området och ta bort skyddet med makrot...Tack för ideérna!

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass mycket skydd har du på bladet? Är det något annat du vill skydda så kan man även skydda objekten, ivartfall i Excel 2002 och senare.

 

Om du aktiverar skyddet så skyddas allt som du inte låst upp och som standard är alla celler och alla objekt låsta. Lås upp det du vill att användaren ska kunna ändra även om arbetsboken öppnas utan makron... Även när arbetsboken öppnas med makron vill du väl att objekten ska ligga kvar, dvs inte ska flyttas.

 

Om du nu absolut INTE vill att boken ska kunna öppnas utan makron föreslår jag att du

1: Skapar ett blad där du helt enkelt skriver att: Arbetsboken kräver att makron är tillåtna.

2: Du gömmer/döljer resten av bladen

3: Du låser hela arbetsboken, inklusive layouten.

4: När makron är tillåtna gömmer du "icke-makro" bladet och tar fram de andra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

leisure suit larry

Jag gjorde ungefär som du föreslog Monshi. Området med kontrollerna är skyddat i originalutförandet och om makrona blir aktiverade så tas skyddet bort. Fungerar kanon!

Tack för hjälpen!

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyddet behöver bara tas bort om du vill att användarna ska kunna flytta och ändra comboboxarnas egenskaper. För vanligt användande bör de fortfarande vara skyddade så att användaren inte kan ställa till med problem. Låt dem inte kunna göra mer än vad de behöver.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...