Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivare för vykort...


overtune

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill gärna ha lite hjälp och tips. Jag är på jakt efter någon form av skrivare för att skriva ut vykort. Jag vill få fram fina vykort med "rätt" tjocklek. Skrivaren ska alltså klara papper med n ganska hög gramvikt.

 

Har bl.a. titta på några sublimeringsskrivare (t.ex. canons selphy 510), där har dom vykortspapper med vykortsbaksida, men det pappret är alldeles för tunt, ger inte alls rätt känsla.

 

Har även sett att det finns rätt mycket papper till vanliga bläckstråleskrivare som är tjockare och i vykortsformat. (Man kan kanske även skriva ut vykort med A4 papper).

 

Kan ni ge lite tips på vilka val som är bra (skrivare, papper, andra tips?)

 

Kriterierna är:

Vykorten ska vara i bra kvalite (minst 300dpi).

Dom ska ha rätt tjocklek

Helst bör dom ju även vara relativt vattentåliga (vore bra om man kunde få någon slags platshinna på, så som sublimeringsskrivare ger).

 

Slutligen ska priset per vykort vara så lågt som möjligt. (skrivaren bör inte heller vara alltför dyr).

 

Vore väldigt tacksam för alla svar och tips ni kan ge!

 

M.V.H. Johan Runesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är "allt för dyr" för dig?

Vilka marginaler har du?

 

På pricerunner kan man hitta en Lexmark C760 som tangerar 10000kr.

Skrivaren möter dina krav om god utskriftskvallitet och tjock media, men det kostar också därefter.

C760 är en färglaser vilket gör att du inte behöver vänta på någon färg som ska torka.

 

Mvh Christian

 

Edit: Felstav

[inlägget ändrat 2006-08-18 10:28:11 av SwimMaster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt är ju relativt. Vet inte exakt vilket pris jag kan sträcka mig till. Men 10000 kr är nog, iallafall i nuläget, för dyrt.

 

Jag stötte på Canons skrivare PIXMA iP5200, och såg att den fått riktigt bra recensioner. En tidningn hade t.ex. skrivit ut 5 bilder med skrivaren och sedan skickat in samma fem bilder till framkallning hos ett "riktigt" fotolabb. Sen lät dom en grupp människor se båda bilderna och samtliga personer valde alla bilderna från skrivaren och tyckte dom såg bäst ut.

 

Men sen är det ju en väldigt billig skrivare med (ca 1000 kr). Någon som har erfarenheter av den?

 

Ytterligare en fråga: har fått för mig att många tillverkare nuförtiden använder ett vattenfast bläck i sina bläckstråleskrivare, är detta korrekt? Hur väl funkar sånt bläck?

 

Vidare har jag sett att det finns en plastspray, som man kan spraya på trycksaker för att få en skyddande plasthinna på utskriften, vet någon om dessa produkter funkar bra?

 

Och slutligen (pust), hur tjockt papper brukar ett "standard-vykort" ha? Någon som vet på ett ungefär?

 

M.V.H. Johan Runesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan börja med att ett vykort har en tjocklek på 7-16 millimeter.

 

Plastspray ska fungera bra. Jag har inte använt det själv men några bekanta har gjort det och (enligt dem) med önskat resultat. Kontrollera bara så att sprayet även är anpassat för papper, det finns några som inte är det.

 

Om bläck är vattenfast vågar jag inte svara på men om jag hade varit tillverkare hade jag skyltat stort om det.

 

Skrivaren du nämner, PIXMA iP5200, har normalpris på bläckpatroner (kr/ml) frågan är bara om den kan skriva ut på såpass tjocka papper.

Jag har inte använt den här själv.

 

Mvh Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan börja med att ett vykort har en tjocklek på 7-16 millimeter.

 

Jag har då aldrig sett ett så tjock vykort. Runt en centimeter tjockt???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte väl det :)

 

Det blir runt 350g/m^2 då.

 

Espons Premium Ultraglossy väger 300g/m^2 men de är ju som sagt blanka så det kanske inte passar så bra. De är för lätta att repa för att passa som vykort. Dras Semigloss däremot skulle nog gå bra fast de är tyvärr lite lättare.

 

Vår Epson R800 skriver ut med pigmenterat bläck och utskrifterna är inte känsliga för fukt.

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 15:04:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det där med skrivare!

 

Skicka in dina bilder till ett "digitalfotolabb"..

1:49 per styck betalar jag, [10x15, på äkta fotopapper som klarar "100 år"] och när det gäller "snabbleverans" betalar jag 3 kronor per kopia.. (snabbleverans=samma dag, oftast inom 60 minuter..)

 

Skrivare är "ripp-offs!"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du något labb som använder vykortslikt papper (liknande tjocklek)?

 

Vad kostar det dig om du vill skicka ett vykort inklusive porto och allt?

 

Hållbarheten är lika bra för utskrivna bilder, i alla fall med det bläck R800 använder.

 

Men visst, ska man ha många bilder blir det billigare med fotolabb.

 

(snabbleverans=samma dag, oftast inom 60 minuter..)

 

Raketpost eller vad? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 16:15:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och synpunkter! Jättebra!!

 

Så med pigmenterat bläck blir utskrifterna inte så känsliga för väta?

Använder sig canon av pigmenterat bläck? (Har inte hittat mycket info på deras sida om just deras bläckpatroner...

 

Någon som har någon koll hur Canons Pixma IP5200 (ev. Ip4200) står sig mot Epsons R800? (Utskriftskvalité och framförallt bläckåtgång vid färgutskrift)?

 

 

Sen har jag en liten fundering, funkar det att skriva ut på baksidan av ett fotopapper? (T.ex. om man vill göra ett vykort åp ett 10x15 papper med en färgbild på framsidan, men sen vill skriva ut en "vykortsbaksida" på baksidan, alltså bara svartvit utskrift där)?

 

 

Jag är ckså på det klara med att det oftast blir billigare (och bättre) att lämna iväg kort till en fotoaffär, men det är inte aktuellt i det här fallt...

 

M.V.H. Johan Runesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Christian!

 

Det där testet var ytterst intressant! Då kostnaden per sida är av vikt så verkar Canon vara valet för min del!

Har även sett lite utskrifter nu och det verkar som om deras skrivare är bra. Ska beställa lite utskriftsprover från deras hemsida för att kunna se med egna bilder och sånt.

 

Sen måste jag ju hålla traditionen uppe och kasta in en fråga till! :-)

 

Vet någon vad som skiljer Canons båda skrivare iP4200 och iP5200 åt? Har hört sägas att ända skillnaden är att 5200 är snabbre (men att den även drar lite mer bläck). Stämmer detta?

 

M.V.H. Johan Runesson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den största anledningen till prisskilnaden mellen dessa skrivare är att iP5200 har stöd för dubbelsidig utskrift vilket iP4200 inte har.

 

Om iP5200 drar mer färg kan jag inte svara på men den skriver ut snabbare än iP4200. Ta en titt på pricerunner så får du lite extra data om dem. Titta även in användarrecsensionerna, de har gett båda bra betyg.

 

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/printers/456670/details

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/printers/388220/details

 

iP4200 är helt enkelt en budgetvariant av iP5200.

 

Mvh Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hej har själv en ip4200 och den trycker mycket snyggt .

Den använder inte pigmenterat bläck för dubbelsidigt tryck eller färgtryck.

 

Har två svartpatroner varav en pigmenterat men endast för text och då enkelsidigt. De fyra andra är ej pigmenterade Totalt fem patroner

 

Det har rapporterats att den förbrukar en hel del bläck för rengöring ,så tryckkostnaden är oftast betydligt högre än vad intensivtesterna visar!

 

Kan du tyska så finns en hel del information på tyska druckerchannel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det här med rengöring blev lite kort men det är alltså så att skrivaren är programmerad för att efter ett tidschema automatiskt rengöra i samband med tryckstart.Det går ej att hindra.Rengöring går till så att den suger ut med hjälp av en pump ca 0,1-0,2ml ur varje patron så det betyder att det går åt en hel del färg för rengöring vare sig man vill eller inte.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...