Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låna mer än husbeloppet


Poker

Rekommendera Poster

att man kanske flyttar ihop, säljer en lägenhet, den som är kvar ökar i värde över tid osv..

 

Så, de har förmodligen redan ett par miljoner att "putta in" som insats i kalkylen.

Det är få förunnat att ha mer än en vinst från lägenhetsförsäljning att "putta in".

Att dessutom göra en miljon i ren vinst på en lägenhetsförsäljning kräver i princip att man köpte den för 10 år sedan alternativt att man gynnats mer än snittet av en ombildning från HR till BR i ett sällsynt attraktivt läge.

 

[inlägget ändrat 2006-08-17 23:36:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar
står huset i Kiruna eller?

 

Jag kan ju berätta att jag hade en elförbrukning på 33 000 kWh innan jag satte in en luftvärmepump (luft-vatten) och har idag en förbrukning på ca 20 000 kWh. Elpanna, vattenburen värme. Moderna vitvaror (A-klassade). Stockholm 118-80 kvm. Byggt 1974.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Det är få förunnat att ha mer än en vinst från lägenhetsförsäljning att "putta in".

 

Inte i de fall där två lägenhetsägare flyttar ihop och gemensamt köper ett hus.

Men, att byta lägenhet ofta (i rent spekulationssyfte) är tydligen något som ganska vanligt de senaste åren.

Och, det är väl inte så konstigt heller, när även gamla hus med renoveringsbehov kostar närmare 3-4 miljoner.

 

 

Att dessutom göra en miljon i ren vinst på en lägenhetsförsäljning kräver i princip att man köpte den för 10 år sedan alternativt att man gynnats mer än snittet av en ombildning från HR till BR i ett sällsynt attraktivt läge.

 

Fast 10 år är inte en så lång tidsperiod när det gäller boende.

Och, ifall det tar 3, 10 eller 20 år, beror ju på läget.

Jag var ner för ett par helger sen och fick utpekat ett hus i Mälarhöjden med sjöutsikt, det hade för 9 år sen sålts för 1.6 miljoner, nu var det värderat till närmare 7, dessutom utan att de i princip gjort något åt det (i allafall inte något synligt).

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte i de fall där två lägenhetsägare flyttar ihop och gemensamt köper ett hus.

Jo, det är det faktiskt. För det första är det rätt ovanligt att man flyttar från två lägenheter till ett hus, de flesta har varit sambo i en gemensam lägenhet först (som de förvisso säkert skaffade en gång efter att ha sålt två lägenheter) men framförallt är det inte så vanligt att man har två lägenheter med miljonvinst att sälja när man flyttar ihop (oavsett om man flyttar till hus eller lägenhet) eftersom det är rätt sällsynt att bägge har bott i samma lägenhet så länge att den har vuxit i värde med en mille. Det vanligaste är trots allt att folk flyttar ihop, isär, bor i andra hand ett tag osv.

 

Fast 10 år är inte en så lång tidsperiod när det gäller boende.

Tittar man på vilka man ser när man går på husvisningar i Stockholmsregionen så är det rätt uppenbart att för de flesta som köper hus för första gången är 10 år ungefär så lång tid de kan ha bott överhuvudtaget sen de flyttade till Stockholm.

Det är inte många som har passerat 40 när de letar efter sitt första hus.

 

ett hus i Mälarhöjden med sjöutsikt, det hade för 9 år sen sålts för 1.6 miljoner, nu var det värderat till närmare 7

För det första "ett hus" (inte en lägenhet) och för det andra så kan man räkna de hus och lägenheter som haft en sådan värdestegring på kortare tid än 10 år på ena handens fingrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert, varför du kommenterar min text med det där har jag ingen aning om.
ber om ursäkt! Kommentaren gäller Pokers husfakta, inlägget borde givitvis varit där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många svar, kul.

 

Jag bor i Stockholm och tjänar inga "stureplans" pengar och har eg. inte här att göra då min mor gick bort, förvisso bodde hon inte i sthlm men i linköping.

Dessutom har både jag och min sambo plus min son på 4 månader släkt, vänner, bekanta i norr.

 

Sedan handlar det om livskvalitet där jag kan tjäna mer och där nettolönerna ibland hamnar på i vissa fall på 20 000 kr efter skatt.

Men medianlönerna bland män i industrin ligger runt 16 000 - 18 000 efter skatt.

Så från foto/redigera till kanske knacka sten?

 

Kontra det till billigt boende

 

Vem vill eg. bo Stockholm? Vad finns här som inte finns någon annanstans?

Finns det "ALLT"? behöver man ha 34 H&M? 12 Clas Ohlson? Skärgården?

Eller behöver man ett lugn?, bra uppväxmiljö för barnen?

Vill jag att min som skall umgås med de barn som finns i min närhet och lära sig utländska ord som "jalla jalla", "Se upp nu kommer aina"?

Inget fel med "rinkeby" men jag är inte attraherad av den miljön för min son.

 

Månfald är bra men bara om jag själv kan bestämma var jag vill bo.

 

Summasummarum är att jag vill ha livskvalitet men söker vi lite kvantitet åker vi till sthlm på semester :)

 

Kompisen fick i alla fall runt 13 % utöver och det handlade visst om vad villan är värd.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 11:33:11 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill eg. bo Stockholm? Vad finns här som inte finns någon annanstans?

Jag har bara bott här i 13-14 år och även om jag har funderat på att bo någon annanstans (och framförallt alltid trott att jag skulle vilja det mer den dag jag blir äldre och inte längre uppskattar just det jag uppskattar när jag tänker på det) så måste jag nog säga att jag gärna blir kvar här.

Dels för att det finns precis de jobb jag vill ha, inte för att jag säkert tjänar 35-40% mer här utan för att det överlag är i storstadsregionerna (och Stockholm i synnerhet) de jobb jag alltid velat ha finns.

 

Men det handlar också om en massa annat som jag vant mig vid, du skriver:

Finns det "ALLT"? behöver man ha 34 H&M? 12 Clas Ohlson? Skärgården?

Eller behöver man ett lugn?, bra uppväxmiljö för barnen?

Och även om man får det där på köpet så är det inte bara H&M och Clas Ohlson som det finns mycket av, det finns också ett enormt utbud av skolor för mina barn (inte för att jag har några än), skulle de råka få dyslexi så har jag (där jag bor nu) en av Sveriges få friskolor med en pedagogik speciellt anpassad för folk med dyslexi runt hörnet.

När jag flyttade hit var jag rätt säker på att jag skulle flytta härifrån en gång i framtiden framförallt för att jag inte trodde att jag ville ge mina barn en sådan miljö att växa upp i, i dagens läge kommer jag nog inte att flytta härifrån förrän mina barn har växt upp just för att jag absolut inte vill ta möjligheten att växa upp här ifrån dem, det är nämligen inte bara betongbarn i Stockholm. Villaområden här ser ut precis som villaområden i Vårgårda eller i Örebro.

 

Månfald är bra men bara om jag själv kan bestämma var jag vill bo.

Visst är det fint, alla kan välja själva (Stockholmare kan välja lite mer men vafan). På frågan ovan om vem som vill bo här så skulle du emellertid säkert få några hundra tusen uppsträckta händer som svar, trots att inte du vill. Vackert va? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i Jönköping, Kiruna, Umeå, Linköping, Norrköping Stockholm så jag vet hur det är att bo i orter med 140 000 invånare, 23 000 invånare och stockholms några miljoner.

 

Visst är det så att om man får problem med sina barn finns här de möjligheter, jag själv fick en av då en av världens främsta öronläkare Lars Ekvall på US i Linköping dit vi flyttade p.g.a. en då mycket komplicerad öronoperation.

 

Skulle det visa sig att min son får något problem med örat där det krävs ofta och återkommande besök får man då ta ställning till en ny flytt.

(nu har vi inte flyttat norröver och vet ännu inte om så kommer ske)

 

Dessutom har vi även max när det gäller hans försäkring som ev. kommer täcka resor och annat.

 

Eftersom jag har bott norröver i en liten ort (vilken kan ni säkert lista ut) så vet jag hur man som barn får vara med om.

Som barn behöver man inte den otroliga mängd aktiviteter som finns i stockholm, ta toys´r us där ungarna nästan mördar sin föräldrar för att dom inte får sin eldrivna bil för 13 000 kr.

 

Jag har ju också som ambition att min son skall bli idrottsintresserad och däruppe finns de möjligheterna i en större utsträckning än här nere.

 

Nyss igen för 20 gången eller så var det ett rån i förorten.

ALLA affärer har blivit rånade här nu.

Vid postrånet var det automatvapen inblandade där många fick se personerna springa med vapen redo av avfyras.

Det vill inte jag att min son skall se eller få ta del av i någon form och osäkerheten, nästa gång kanske det avfyras ett skott, en rikoschett som dödar min son?

 

Villabarn som villabarn, ja man bor i en villa men där slutar jämförelsen.

 

Jag tror det som inte är från Stockholm med skaffar familj vill komma nära sina nära och kära och det är ju inte så konstigt :)

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 17:26:14 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående brott och sånt...

 

Jag växte upp i Krokom, en liten by med typ 2-3000 invånare en bit utanför Östersund.

 

Vid ett tillfälle räknade vi på grova våldsbrott i förhållande till folkmängd. Tyvärr visade sig lilla Krokom vara värre än Stockholm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr behöver människor fördomar för att må bättre och känna sig säkrare. Då är det lätt att tro att vissa städer och människor är farligare än andra.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i Jönköping, Kiruna, Umeå, Linköping, Norrköping Stockholm så jag vet hur det är att bo i orter med 140 000 invånare, 23 000 invånare och stockholms några miljoner.

Vet inte när Stockholm fick några miljoner invånare men i övrigt har jag också bott i städer med allt från dryga 30' till ca 100000 invånare innan jag flyttade hit (och faktiskt även en period efter att jag flyttade hit) och jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Visst är det så att om man får problem med sina barn finns här de möjligheter

Du missar min poäng, det handlar inte bara om valfrihet när det gäller problem. Hur många städer har mer än 3-4 gymnasieskolor att välja på? I hur många städer kan du välja vilken simhall du vill gå till idag (jag alternerar mellan 3-4 stycken beroende på om jag går själv eller med min fru).

Du kommer lixom inte ifrån att valfriheten ofelbart alltid blir större i en större stad, oavsett om det handlar om antalet klädbutiker, kinesrestauranger eller för all del sjukhus med BB-avdelningar.

 

Det vill inte jag att min son skall se eller få ta del av i någon form och osäkerheten, nästa gång kanske det avfyras ett skott, en rikoschett som dödar min son?

Om man tror att småhålor är fria från brottslighet i form av butiksrån, personrån, narkotika och inte minst misshandel så har man nog missat något viktigt. Det är sant att det är vanligare att man läser om butiksrån i Stockholm, Göteborg eller Malmö än i Varberg men gissa var risken är störst att du faktiskt är på ICA när den blir rånad?

 

Villabarn som villabarn, ja man bor i en villa men där slutar jämförelsen.

Där slutade tydligen också din kunskap eftersom du inte klarade att berätta varför den slutar där, redogör gärna för skillnaden mellan t.ex Vigbyholm och vilket annat villaområde som helst i landet ur t.ex ett barnperspektiv. Att det finns en handfull dagis i det förra är ju en skillnad, men mer då? Är det att du sällan får mer än 1500kvm tomt du stör dig på? Har du överhuvudtaget varit i ett villaområde i stockholmsregionen (eller någon annanstans) så att du klarar jämförelsen?

 

Kan du inte bara acceptera att du inte sitter på den enda sanna uppfattningen och att andra också kan ha rätt samtidigt så blir livet kanske lite lättare att förstå. Det är säkert helt ok för dig att bo någon annanstans, du kanske inte ens har råd att bo här, fine men det gör inte att det blir ett dåligt val för alla andra.

 

Jag tror det som inte är från Stockholm med skaffar familj vill komma nära sina nära och kära och det är ju inte så konstigt :)

Inte konstigt, men rätt underligt att skriva i tråden.

Inte bara för att meningen är konstig och svårtolkad utan också för att just familjeaspekten och närheten till nära och kära förmodligen inte påverkas alls av var man bosätter sig på annat sätt än att man antingen bosätter sig nära dem eller långt ifrån dem. Möjligtvis är det lite lättare att nå sina nära och kära i de större städerna eftersom kommunikationerna i allmänhet är bättre både inom regionen men också till och från densamma och resten av landet.

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 20:04:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem vill eg. bo Stockholm? Vad finns här som inte finns någon annanstans?

Finns det "ALLT"?

Det finns sjukvård att tillgå, typ akutmottagning.

När jag bor en bit utanför Sala så är närmaste akutmottagning i Västerås , ungefär 5-6mils bilfärd bort, när jag bor på Kungsholmen i Stockholm är det gångavstånd till ett par stycken akutmottagningar av blandade sorter.

 

Det är den servicen som inte finns någon annanstans än i storstäder.

 

Osså är det promenadavstånd till kiosk, affär o pub istf bilresa i två mil för en snusdosa.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

affär o pub istf bilresa i två mil för en snusdosa.

Nåja, de flesta orter med mer än 10000 invånare har en bensinstation om det kniper, inom två mil. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 872 900 personer.

 

Så många bodde år 2004.

 

kanske inte några "miljoner"

 

Det kanske är så att det finns ett mångfald av utbildningar ändå men att universit/högskolor finns i bl.a. Stockholm.

Men alla kan inte bo här eller hur?

 

I Umeå där det bl.a. finns en sjuksköterskeutbildning hördes dialekter från alla dess län, även Stockholm.

 

Du kommer lixom inte ifrån att valfriheten ofelbart alltid blir större i en större stad, oavsett om det handlar om antalet klädbutiker, kinesrestauranger eller för all del sjukhus med BB-avdelningar.

 

Visst, tänk vad skönt det var när vår son föddes på ks i april, visst valfrihet, bvc sa åt oss att vi tillhörde ks även om vi FICK välja annat BB men varför det?

 

Om man tror att småhålor är fria från brottslighet i form av butiksrån, personrån, narkotika och inte minst misshandel så har man nog missat något viktigt. Det är sant att det är vanligare att man läser om butiksrån i Stockholm, Göteborg eller Malmö än i Varberg men gissa var risken är störst att du faktiskt är på ICA när den blir rånad?

 

Nej jag tror inte att som du kallar det "småhålor" är mindre förskonade från brott än "småhålan" tyresö eller rinkeby etc.

Men bor det nästan ett par miljoner människor så är det ofrånkomligt att det sker fler brott här.

Jag själv har varit med om brott jag bara sett här i Stockholm.

 

Där slutade tydligen också din kunskap eftersom du inte klarade att berätta varför den slutar där, redogör gärna för skillnaden mellan t.ex Vigbyholm och vilket annat villaområde som helst i landet ur t.ex ett barnperspektiv.

 

Varför bör jag det? Det handlar inte om någon tomtarea eller dylikt.

Du tycks ju störa dig otroligt på det jag skriver.

Och jag jag har erfarenhet av villamiljö i bromsten.

Är det svar på din fråga?

 

Nej jag har ingen lust att betala 13000 kr/månaden på vad jag personligen anser är livskvantitet.

Obs att det jag som tycker det, du och ni andra tycker säkert att det är livskvalitet vad vet jag, jag respekterar det.

 

Jag behöver inte 13 dagis att välja på (sonen skall förövrigt vara hos sin dagmamma), jag behöver inte heller 12 Clas ohlson, 4 sjukhus, 3000 bensinmackar etc etc....

 

Jag kommer säkerligen bli nöjd med den lilla stadens möjligheter och resurser.

 

En fråga är ju lite intressant. Ok om jag avviker från ämnet "låna mer än husbeloppet" men varför gör du det fhe?

 

Inte konstigt, men rätt underligt att skriva i tråden.

Inte bara för att meningen är konstig och svårtolkad utan också för att just familjeaspekten och närheten till nära och kära förmodligen inte påverkas alls av var man bosätter sig på annat sätt än att man antingen bosätter sig nära dem eller långt ifrån dem. Möjligtvis är det lite lättare att nå sina nära och kära i de större städerna eftersom kommunikationerna i allmänhet är bättre både inom regionen men också till och från densamma och resten av landet.

 

Underligt? Ok jag kanske skall vara övertydlig så att du förstår mig.

Hade du/ni barn? Bor dina föräldrar inom någon mils radie eller så? din fru/sambo?

Du är väl inte så osmart att du lämnar din t.ex. 4-5 månader till en jobbarpolare eller? Ingen jag känner skulle i alla fall göra det.

Då är det bra att ha sin mor eller i mitt fall min sambos mamma och pappa så att han blir väl omhändertagen medan vi två måste iväg på en viktig angelägenhet, eller att vi blir bjudna på bröllop? för att ta ett exempel. Det handlar om tillit och den tilliten har iaf inte jag till en vän när det gäller så små barn!

 

När han är några år kanske en nära vän som också har barn kan vara barnvakt.

 

Jag flyttade hit för jobbet skull men nu när jag byggt upp min karriär tackar jag Stockholm för att staden gett mig det jag behöver *bugar*

Nu kan jag bo var som helst i detta land och få nästan det jobb jag vill!

 

Och jag kommer bli otroligt glad över att slippa pendeltågen, tunnelbanan och all trängsel och förseningar och alla tiggare och skit som finns!

 

Hurra!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-19 21:10:19 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns sjukvård att tillgå, typ akutmottagning.

När jag bor en bit utanför Sala så är närmaste akutmottagning i Västerås , ungefär 5-6mils bilfärd bort, när jag bor på Kungsholmen i Stockholm är det gångavstånd till ett par stycken akutmottagningar av blandade sorter

 

Vi kommer att ha cirka 3km till en akutmottagning :)

 

Snus dödar så det betackar jag mig ifrån :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 872 900 personer.

 

Så många bodde år 2004.

Var? I Stockholms län ja, det är ju som att kalla folk som bor i Vara eller Skövde för Göteborgare. Majoriteten av dessa 1.8 miljoner bor i områden som är lika oatraktiva som resten av glesbygden. Om det är något som går att kalla "Stockholm" utöver staden så är det Storstockholm, dvs staden och de kommuner som befinner sig i direkt anslutning till den eller inom den (som t.ex Solna gör). Då försvinner bl.a Södertälje, Nynäshamn, Norrtälje m.fl.

 

Det kanske är så att det finns ett mångfald av utbildningar ändå men att universit/högskolor finns i bl.a. Stockholm.

Du uttrycker dig så att man undrar om det är någon idé att förklara. Svaret på ovanstående får nog bli:

Va? Vem har pratat om universitet och högskolor, det hör ju till sakens natur att ungdomar reser iväg för att plugga, det är en del av vuxenprocessen och att hitta ett eget liv. Bara en bråkdel av de som pluggar i Stockholm är stockholmare, det du!

 

I Umeå där det bl.a. finns en sjuksköterskeutbildning hördes dialekter från alla dess län, även Stockholm.

Ja? Och? Själv flyttade jag till Stockholmsregionen först efter studierna och jag hade också stockholmare som studentkamrater, det är rätt naturligt med tanke på att en tiondel av landets befolkning bor här. Vad är ditt problem med det och vad har det med saken att göra?

 

Nej jag tror inte att som du kallar det "småhålor" är mindre förskonade från brott än "småhålan" tyresö eller rinkeby etc.

För det första är de småhålor jag har växt upp i alla betydligt mer "brottsliga" än Tyresö och för det andra är Rinkeby varken speciellt representativt för Stockholm eller en enskild enhet. Varenda liten småhåla har bostadsområden som har lägre klass och/eller med högre brottslighet, jämför med det.

Klarar du inte att ta att resultatet av jämförelsen blir till nackdel för din skeva världsbild föreslår jag att du fortsätter att blunda och tro att du lever i en säkrare värld, det är bara om man går omkring och är rädd som har förlorat.

 

Varför bör jag det? Det handlar inte om någon tomtarea eller dylikt.

För att det ger mer trovärdighet till din argumentation om du inte bara lyfter fram tomma klyschor utan också kan härleda dem.

 

Du tycks ju störa dig otroligt på det jag skriver.

Inte alls, jag tycker det är skitkul att se dig försöka formulera dig. Lite sorgligt ibland men det är säkert inte ditt fel utan dina lärares.

 

Och jag jag har erfarenhet av villamiljö i bromsten.

Är det svar på din fråga?

Ja faktiskt, det visar precis vad jag misstänkte, att du har nollkoll. Bromsten är ett av Stockholms billigare villa-områden, delvis beroende på läget allt för nära Risne och Rinkeby men i huvudsak beroende på att få vill bo på jättesmå tomter som är inklämda mellan vältrafikerad led och järnväg samt under ständig ljudförorening från Bromma flygplats

Tror man att det är representativt för ett villaområde i Storstockholm så kan jag förstå att man tror att allt annat ser annorlunda ut, det man bör fundera på är om det kanske ser annorlunda ut någon annanstans i storstockholm också. Det kan ju vara så att man har en rätt kass verklighetskoll, den som bara upplevt Rinkeby kanske tror att det är representativt också.

 

Jag behöver inte 13 dagis att välja på

Men det är väl bra att du inte behöver valfriheten, slipp då. Hade jag valt att bosätta mig i Eskilstuna hade jag inte heller saknat den men jag tänker inte förakta den bara för att den finns.

Till skillnad från dig så tror jag att det är upp till varje människa att hitta sin egen plats där den trivs på. Jag är bara tacksam att du inte vill bo här, det håller nere huspriserna att det inte är fler som är med i budgivningarna jag är med i

Allt jag ber dig om är att du inte ska betrakta alla som inte har sett det ljus du ser som idioter utan acceptera att de flesta som bor i storstockholmsregionen faktiskt gör det av helt fri vilja. T.om när de upplevt alternativen, jag har.

 

En fråga är ju lite intressant. Ok om jag avviker från ämnet "låna mer än husbeloppet" men varför gör du det fhe?

Har du synpunkter på att jag avvek från ämnet så föreslår jag att du anmäler inlägget, vad jag kunde se var ämnet avklarat såfort någon Gunnar och Cecilia svarat dig. Det är ju rätt självklart att det inte finns någon procentsats med överlån som bankerna alltid godkänner.

 

Underligt? Ok jag kanske skall vara övertydlig så att du förstår mig.

Att jag inte förstod dig berodde delvis på den felaktiga och/eller frånvarande grammatiken men också på att jag inte såg relevansen i det jag med lite god vilja tolkade fram att du försökte skriva.

 

Hade du/ni barn? Bor dina föräldrar inom någon mils radie eller så? din fru/sambo?

Jo, min fru bor inom en mils radie, hon sover i samma sovrum. Till mina föräldrar har jag sisådär 45 mil. Varför nu det skulle göra Stockholm bekvämare.

 

Du är väl inte så osmart att du lämnar din t.ex. 4-5 månader till en jobbarpolare eller? Ingen jag känner skulle i alla fall göra det.

Nope, det tänker jag inte göra, de har ungefär samma arbetssituation som jag. Det är säkert praktiskt att lämna barn hos föräldrar för den som kan göra det och det är det säkert oavsett var man bor så jag förstår fortfarnade inte vad det har med att bo i Stockholm att göra.

 

Kanske dags för dig att vara nöjd med ditt liv och låta andra vara det också istället för att hålla på och ifrågasätta om folk verkligen vill bo i Stockholm eller om de stackarna går omkring och lider alternativt inte upplevt annat och inte vet vad de missar.

 

Och jag kommer bli otroligt glad över att slippa pendeltågen, tunnelbanan och all trängsel och förseningar och alla tiggare och skit som finns!

Förstår jag, själv kan jag inte påstå att jag drabbats speciellt mycket, men då jobbar jag ju i innerstaden där tiggarna är fler än någon annanstans, åker kollektivt varenda dag och framförallt bor jag ju i den kommun där flest "trängs" för att ta sig fram till Stockholm. Jag är också otroligt glad att slippa det, förstår att du också är det.

[inlägget ändrat 2006-08-19 22:40:00 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja faktiskt, det visar precis vad jag misstänkte, att du har nollkoll. Bromsten är ett av Stockholms billigare villa-områden, delvis beroende på läget alltför nära Risne och Rinkeby men i huvudsak beroende på att få vill bo på jättesmå tomter som är inklämda mellan vältrafikerad led och järnväg samt under ständig ljudförorening från Bromma flygplats

Ovanstående lite elakt mot Bromsten men det är sant, jag har emellertid trots det funderat på att flytta dit så jag tror inte att det på något sätt är omöjligt att bo där om man värderar andra saker mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
För det första "ett hus" (inte en lägenhet) och för det andra så kan man räkna de hus och lägenheter som haft en sådan värdestegring på kortare tid än 10 år på ena handens fingrar.

 

Nja, tyvärr var det nog inte det enda exemplet i det området.

 

Och, uppenbarligen skiljer sig din input (dvs. vilka fackmän man frågat, erfarenheter som släkt, vänner och "bekantas bekanta") från min när det gäller den enkla frågan "hur kan och vågar vanliga människor köpa ett gammalt hus för 3-4 miljoner ?".

 

 

 

Mvh

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Flytta till Jämtland, en släkting till mig köpte nyligen en gård för 350 000!

 

Det finns ännu billigare, har sett hus i krokarna runt Strömsund för 70-80 tusen.

Men, då ligger det ju "liite" avsides, dvs. i de byar som det numera knappt finns nåt folk kvar i :-)

 

 

Mvh

 

/johan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tyvärr var det nog inte det enda exemplet i det området.

Sorry, jag menade nog inte "de hus och lägenheter" utan snarare "de områden med hus och lägenheter". Var och varannan ombildad BRF har haft en rätt ok värdestegring.

 

Och, uppenbarligen skiljer sig din input (dvs. vilka fackmän man frågat, erfarenheter som släkt, vänner och "bekantas bekanta") från min när det gäller den enkla frågan "hur kan och vågar vanliga människor köpa ett gammalt hus för 3-4 miljoner ?".

Jo, man behöver bara titta på de hus som säljs. När folk lånar 80-90% av köpeskillingen så är det förmodligen inte för att de har med sig 2 miljoner från sitt tidigare boende att gå in med. Tittar man på de hus som säljs av ägare som bott där i 2-3 år så har de också oftast lån på ca 3 miljoner på ett hus med utrop 3.8, tror inte heller att det beror på att de hade massor med extramiljoner i garderoben när de köpte huset.

Det är klart det förekommer, själv skulle jag aldrig ens överväga att låna så stor del av ett hus för säg 4 mille, då vore det bättre att titta på något billigare, men norm är det faktiskt inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag växte upp i Krokom, en liten by med typ 2-3000 invånare en bit utanför Östersund.

 

Vet inte om jag skulle kalla Krokom by, samhälle snarare.

Min bror och hans familj bor i Hissmofors precis utanför krokom och det är rätt trevligt där faktiskt.

Har själv övervägt att flytta dit från Östersund, fick min MC stulen nyligen och stöldbrott är det inte lika mycket av i Krokom plus att grannarna där håller koll åt varandra. I bostadsområdet jag bor i nu skiter grannarna i varann och verkar inte lyfta ett finger om dom ser någons bil eller annat fordon bli stulet.

 

Angående Stockholm tror jag inte jag någonsin kommer att flytta dit, har faktiskt bott där en gång redan i början av 90-talet.

Bodde då i Midsommarkransen som iofs var ett jäkligt trevligt område, det var iaf ingen brottslighet att tala om där och nära till stan var det också.

Har även bott i Mariefred vilket ligger ute på landet men samtidigt hyfsat nära till Stockholm jämfört med avstånden i norrland.

 

[inlägget ändrat 2006-08-22 16:58:19 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

By eller samhälle, jaja :)

 

Poängen är att med få invånare behövs det heller inte många brott för att antalet brott per invånare ska bli rätt alarmerande vilket var precis vad som hände då.

 

Sen kanske det inte har hänt nåt sånt på 10 eller 15 år, det vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var? I Stockholms län ja, det är ju som att kalla folk som bor i Vara eller Skövde för Göteborgare.

 

Jag skrev Stockholm, generaliserade inte och pekade ut vissa områden när jag skrev "Stockholm"

 

Du uttrycker dig så att man undrar om det är någon idé att förklara. Svaret på ovanstående får nog bli:

Va? Vem har pratat om universitet och högskolor

 

Ännu ett exempel, kanske slarvigt sådant men menade på att det finns FLER "saker" som går att göra i storstäder kontra mindre orter.

 

Ja? Och? Själv flyttade jag till Stockholmsregionen först efter studierna och jag hade också stockholmare som studentkamrater, det är rätt naturligt med tanke på att en tiondel av landets befolkning bor här. Vad är ditt problem med det och vad har det med saken att göra?

 

Återigen ett exempel på att Umeå har (lilla hålan?) många utbildningar att välja på eller flera dagis eller flera ICA eller flera. Man inte behöver bo på vad en del "apor" kallar för jordens mittpunkt (Stockholm) för att få "allt"

 

För det första är de småhålor jag har växt upp i alla betydligt mer "brottsliga" än Tyresö och för det andra är Rinkeby varken speciellt representativt för Stockholm eller en enskild enhet. Varenda liten småhåla har bostadsområden som har lägre klass och/eller med högre brottslighet, jämför med det.

Klarar du inte att ta att resultatet av jämförelsen blir till nackdel för din skeva världsbild föreslår jag att du fortsätter att blunda och tro att du lever i en säkrare värld, det är bara om man går omkring och är rädd som har förlorat.

 

Stockholm ÄR Tyresö, Danderyd, Rissne, Midsommarkransen etc.

Jag har ett 08-nummer och räknas som "stockholmsBO"

Skiljer på StockholmaRE och StockholmsBO.

Vad är lägre klass? Rinkeby? Svarar du ja på den frågan är du totalt insnöad och borde läsa på! Och jämför inte Danderyds överklassområde helst inte. Om du har bott i Rinkeby, välkommen med kritik.

 

Inte alls, jag tycker det är skitkul att se dig försöka formulera dig. Lite sorgligt ibland men det är säkert inte ditt fel utan dina lärares.

Ja lika sorgligt att du borde lära dig att 1: Att inte klanka ned på andra i detta forum i hur de skriver. 2: Sluta skriva sådana satans långa meningar. Prova använd punkt (.)

 

Här skrev du något väldigt konstigt om Bromsten plus att du skrev emot dig själv.

Nåja...

Ja jag skall flytta, du kanske slipper mig, en mindre - en minde på budgivningen :)

Förrresten, hur bor du idag? hyresrätt? tjänar bra? runt 17 000 kr i handen?

Jag är bara nyfiken på din profil så att säga. inget illa menat :)

 

Allt jag ber dig om är att du inte ska betrakta alla som inte har sett det ljus du ser som idioter utan acceptera att de flesta som bor i storstockholmsregionen faktiskt gör det av helt fri vilja. T.om när de upplevt alternativen, jag har.

 

hehe, jag klankar inte ned på någon utan skrev om vad mina behov är.

Det jag skrev om livskvalitet är vad jag anser är livskvalitet och det är inte längre i Stockholm.

Om du anser det - ok då är det så men respektera mina åsikter om vad jag personligen tycker om Stockholm. (gillar Stockholm på mitt sätt)

Lika när det gäller lönerna har jag tillfälle att tjäna mer, runt 20 000 kr netto efter skatt.

När det gäller husköp och vad man får för ca: 950 000

 

Att jag inte förstod dig berodde delvis på den felaktiga och/eller frånvarande grammatiken men också på att jag inte såg relevansen i det jag med lite god vilja tolkade fram att du försökte skriva.

 

Ingen tvingar dig att läsa min text i vad du kallar felaktig och/eller frånvarande grammatik.

 

 

Kanske dags för dig att vara nöjd med ditt liv och låta andra vara det också istället för att hålla på och ifrågasätta om folk verkligen vill bo i Stockholm eller om de stackarna går omkring och lider alternativt inte upplevt annat och inte vet vad de missar

 

Kanske har du svårt att läsa men jag skrev vad jag tyckte, om du och alla andra trivs i Stockholm räcker det för mig.

 

Tack Stockholm för att du ännu en gång gett mig det jag vill ha :)

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-22 21:47:26 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen ett exempel på att Umeå har (lilla hålan?) många utbildningar att välja på eller flera dagis eller flera ICA eller flera.

Tänk att det är så svårt att förstå att ingen har sagt emot dig på den punkten.

 

Stockholm ÄR Tyresö, Danderyd, Rissne, Midsommarkransen etc.

Var ser du någon som sagt emot dig?

 

Jag inser att man inte kan begära mycket men det jag försökte få dig att förstå är att Rinkeby är lika lite måttstock på hur det är i Stockholm som Hammarkullen är det för Göteborg eller Rosengård för Malmö. De är en del av respektive stad men i sig själva inte mer representativa än Kungsholmen, Gamla Stan eller någon annan del. Lika lite som man kan peka på gamla stan och säga "Se vad gemytligt stockholm är" kan man peka på Rinkeby och säga "se vad hemskt det är att bo i Stockholm".

 

Vad är lägre klass? Rinkeby?

Som du kanske kan se skrev jag "Varenda liten småhåla har bostadsområden som har lägre klass", naturligtvis heter inte denna Rinkeby överallt, det tog jag för givet att du förstod. Att det till stor del är olika samhällsklasser som bor i Tensta och på Lidingö kanske du också är medveten om?

 

Sluta skriva sådana satans långa meningar. Prova använd punkt (.)

Du är inte riktigt i position att klaga på andra människors meningsbyggnad men det var inte min avsikt att skriva så att det blev svårt för dig att läsa. Beklagar.

 

Det jag skrev om livskvalitet är vad jag anser är livskvalitet och det är inte längre i Stockholm.

Så klart, det är ju upp till var och en. Jag tyckte länge som du och skäms inte för det. Vem vet, jag kanske ändrar mig om 10 år igen.

Om du anser det - ok då är det så men respektera mina åsikter om vad jag personligen tycker om Stockholm.

Det gör jag, som jag har skrivit flera gånger i tråden så har haft samma åsikter. Det jag inte respekterar är ditt sätt att möta de som inte delar dina åsikter som om du vore någon som sitter inne med högre kunskap som de andra ännu inte fattat eller fått ta del av. Det finns inte nödvändigtvis ett rätt.

 

Du ställde trots allt en fråga ("Vem vill eg. bo Stockholm?"), det var inte helt uppenbart att det enda giltiga svaret var "ingen".

 

Nu slipper du den här tråden, jag är trött på den och tycker inte att den leder någon vart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...