Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

låna mer än husbeloppet


Poker

Rekommendera Poster

Vi funderar på köpa hus och jag undrar hur det fungerar med procentsatsen där man får låna litet mer än vad huset kostar.

 

Ex. vet jag en som köpte ett hus för 650 tkr.

Han fick låna totalt 735 tkr, dv 85 tkr fick han använda för att repa till huset.

 

Om följande uppgifter finns på ett hus nedan, kan jag själv beräkna fram procentsatsen för att själv ta reda på hur mycket jag ev. skulle kunna låna utöver husets pris.

 

[log]Typ: Villa, 1 plan.

Kategori: Friliggande villa

Rum: 5

Boarea: ca 127 kvm

Biarea: ca 53 kvm

Tomtarea: ca 1027 kvm

Byggnadsår: 1990

Begärt pris:

950 000 kr eller högstbjudande

 

Ekonomi

Begärt pris: 950 000 kr eller högstbjudande

Taxeringsvärdet är 588 000 kr varav byggnadsvärde 501 000 kr(fastställt 2003) Typkod 220, Småhusenhet, helårsbostad för 1-2 familjer. Driftkostnaden är ca 43 000kr/år.Årlig El-förbrukning på ca: 31000 KwhTomträttsavgäld 1 530 kr/år till 2009-12-31[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Anledningen till att den andra personen fick låna till mer än inköpspriset var väl att banken ansåg att reparationerna skulle höja marknadsvärdet så mycket så att det totala lånekostnaden i alla fall var lägre än marknadsvärdet efter reparationen, eller så har lånade han inte allt med säkerhet i huset. Sedan kontrollerar ju banken noga att du kan betala räntor och amorteringar också. Slutsatsen är att det inte finns någon viss procent-sats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det ju svårt att veta innan köpet hur mycket till man vill/får låna. 950 000 eller högstbjudande flaggar för budgivning som hamnar över 950 000. Men har du tur och är ensam spekulant så kanske.....

 

Lånelöfte från banken?

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-17 11:22:46 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kategori: Friliggande villa

Rum: 5

Boarea: ca 127 kvm

Biarea: ca 53 kvm

Tomtarea: ca 1027 kvm

Byggnadsår: 1990

Begärt pris:

950 000 kr eller högstbjudande

Låter billigt för att vara en (friliggande) villa. Var?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

950 000 kr får man inte ens en tomt på 1027 kvm där jag bor

 

Flytta till Jämtland, en släkting till mig köpte nyligen en gård för 350 000!

Å andra sidan har vi inte på långa vägar lika höga löner som stockholmarna, hade vi det skulle nog husen bli lika dyra här så småningom.

[inlägget ändrat 2006-08-17 13:06:11 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan har vi inte på långa vägar lika höga löner som stockholmarna, hade vi det skulle nog husen bli lika dyra här så småningom.

Om man tror att stockholmare har 5 ggr så höga löner bara för att hus kostar 4-5 miljoner istället för 700-800 tusen trots mindre tomter, hus osv så är det nog läge att revidera sin världsbild och inse att vi inte snittar på en miljon om året.

 

Däremot är det naturligtvis så att bristen på intressanta arbeten i Burträsk gör att huset där kommer att vara mindre intressant. Delvis kommer priset att hållas nere pga brist på efterfrågan (av hus och tomtmark) men bristen på efterfrågan den dag man vill sälja diskonteras också i huspriset.

Ett hus på 800000 som inte går att sälja är med största sannolikhet en väldigt mycket sämre affär än ett hus för 4,5 miljoner som ger pengarna tillbaka (eller mer) när man säljer det.

 

 

[inlägget ändrat 2006-08-17 14:07:36 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar egentligen bara om mellanskillnad. T.ex jag säljer mitt hus i stockholm för 4milj och köper ett med bättre läge,men men samma standard för 4,5milj. En mellanskillnad på 0,5milj, det har vilken Svensson som helst råd med. Samma hus i Jämtland säljer jag för 1milj för att köpa huset i stockholm för 4,5milj. Mellanskillnad 3,5milj. Nu blir det svettigare att betala räntor och amortering, om nu banken överhuvudtaget beviljar lån.

 

Kanske är det sådana prissättningar i stockholm enbart till för att försvåra för lantisar att köpa hus/flytta in till stockholm (?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det sådana prissättningar i stockholm enbart till för att försvåra för lantisar att köpa hus/flytta in till stockholm (?)

 

Tillgång och efterfrågan sätter väl priserna. Marknadsläge, räntor m.m. Eller?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det sådana prissättningar i stockholm enbart till för att försvåra för lantisar att köpa hus/flytta in till stockholm (?)

 

Varför skulle en typisk stockholmare har större chans att låna så pass mycket pengar än en "lantis"?

 

Eller menar du att alla stockholmare föds med en dyr bostad i sin ägo? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-08-17 14:37:32 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det sådana prissättningar i stockholm enbart till för att försvåra för lantisar att köpa hus/flytta in till stockholm (?)

 

 

Varför skulle en typisk stockholmare har större chans att låna så pass mycket pengar än en "lantis"?

 

Detta skrivet som ett skämt. Ta inte illa upp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma hus i Jämtland säljer jag för 1milj för att köpa huset i stockholm för 4,5milj. Mellanskillnad 3,5milj. Nu blir det svettigare att betala räntor och amortering

Inte alla stockholmare får en villa i studentpresent av sina föräldrar så om det kan vara någon tröst är det rätt vanligt med 3,5-4 miljoner är i "mellanskillnad" även för stockholmare.

 

Edit: Såg inte lizardKng:s inlägg innan jag postade... (intressant inlägg förresten, det är skrivet 1,5-2 minuter efter att det ändrades).

[inlägget ändrat 2006-08-17 14:43:12 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta amortering och räntekostnad per månad eller kvartal på ett lån av 4milj och gärna amorteringstiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen 14 - 15 tusen per månad, i 30 år (bara en gissning)...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju rätt mycket på om man klarar sig utan topplån och sånt men en snabb kalkyl på SBAB:s sida (efter att ha tryckt "Boendekostnad" på första bästa objekt på hemnet.se) säger att ett lån på 4 miljoner på ett hus där fastighetsskatten blir 2488 per månad (taxeringsvärdet == 2985000) ger en månadskostnad efter skatteavdrag på 13512 spänn vid en ränta på 3.23% och 21325 om räntan stiger med 3%. Då ingår amortering med 2611 kronor / månad men inga övriga boendekostnader (som på just det här huset var beräknade till ca 3000 spänn i månaden).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen 14 - 15 tusen per månad, i 30 år (bara en gissning)...

 

Låter rimligt.

 

Inte kul om räntan går upp 1% (inte orimligt). Lånekostnaden blir ca 5000:- dyrare per mån. Kollade just ett objekt i Tullinge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, såg inte att det var ett skämt.

 

Nejdå, jag tar inte illa upp, det såg bara ut som om du trodde att det var nåt slags likhetstecken mellan att vara stockholmare och att med lätthet kunna klara av ett lån på 4 miljoner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(intressant inlägg förresten, det är skrivet 1,5-2 minuter efter att det ändrades).

 

Lucky Luke - släng dig i väggen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är det naturligtvis så att bristen på intressanta arbeten i Burträsk gör att huset där kommer att vara mindre intressant

 

Fhe har goda kunskaper i mycket, men inte geografi då Burträsk ligger några mil från Skellefteå i Västerbotten och inte i Jämtland. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fhe har goda kunskaper i mycket, men inte geografi

Om det kan vara till någon glädje kan jag berätta att även mina geografikunskaper är rätt ok.

Att jag tog Burträsk som exempel var bara för att det råkar vara en småhåla där jag råkar veta att det råder viss lågkonjunktur på såväl bostads- som arbetsmarknaden.

Såg inte att just jämtland hade någon direkt central betydelse i resonemanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utanför ämnet kanske men

El-förbrukning på ca: 31000 Kwh
står huset i Kiruna eller? Jag bor i ett hus utanför Umeå, värmer upp c:a 150 kvm, hade tidigare elvärme, förbrukade då 22000 Kwh. Idag har jag fjärrvärme, förbrukar 11000 Kwh fjärrvärme plus 8000 Kwh el. Huset är byggt 1979.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Det handlar egentligen bara om mellanskillnad. T.ex jag säljer mitt hus i stockholm för 4milj och köper ett med bättre läge,men men samma standard för 4,5milj. En mellanskillnad på 0,5milj, det har vilken Svensson som helst råd med. Samma hus i Jämtland säljer jag för 1milj för att köpa huset i stockholm för 4,5milj. Mellanskillnad 3,5milj. Nu blir det svettigare att betala räntor och amortering, om nu banken överhuvudtaget beviljar lån.

 

Grejen är ju att många som köper hus i Stockholm har haft ett par lägenheter redan och därigenom tjänat en hel del pengar + att man kanske flyttar ihop, säljer en lägenhet, den som är kvar ökar i värde över tid osv..

 

Så, de har förmodligen redan ett par miljoner att "putta in" som insats i kalkylen.

När det gäller inkomster (som alla verkar tro är astronomiska i Sthlm) så hörde jag så sent som i år att medelinhushållsinkomsten bland par i innerstad ligger på under 600 kkr, dvs. en inkomst på 20 och en på 30.

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...