Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmar: Vanlig, widescreen eller dubbla?


Astobasto

Rekommendera Poster

Hej! Jobbar som webbutvecklare och är just nu i köptågen vad gäller ny bildskärm. En del frågor har dock dykt upp.

 

Vad är rimlig storlek på en skärm för er andra? Det känns som jag har tre alternativ här. En 19", en 20-21" eller en 23-24". Visst, alltid härligt med så stor skärm som möjligt tänker väl de flesta.. men blir inte en 24" FÖR stort? Sysslar inte med CAD-program eller dylikt utan endast Photoshop, Dreamweaver & Visual Studio + de vanliga standardprogrammen.

 

Vidare till widescreen. Är det vettigt? Kan tänka mig att paletterna i Photoshop äntligen får plats tillsammans med dokumentet (oftast i "skärmstorlek").

 

Sen har jag ett långskott på dubbla skärmar också, någon som har erfarenhet av att utveckla med två skärmar sammankopplade? Två 19" blir ju billigare än en 24", men som sagt.. frågan är var gränsen till för stort går.

 

Sitter på en 19" ej widescreen just nu kan tilläggas.

 

Tack på förhand.

Mvh Olof.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har två bildskärmar på jobbet, men det är inget jag använder, utan det blir bara att man har allt på en skärm ändå. Det viktigaste har man ju i mitten, men med två skärmar har man bara en stor ful skarv där mellan skärmarna, så det blir ju inte så användbart. Man måste ju i princip ändå ha allt på antingen ena skärmen eller andra.

 

Det jag använder mer är virtuella skrivbord, det vill säga att du har (exempelvis) fyra skärmbilder som du byter till med Ctrl+F1, Ctrl+F2, Ctrl+F3 osv. På så vis kan man samla de program man använder samtidigt tillsammans på samma skrivbord och lägga bort annat på andra skrivbord. Mycket praktiskt. Jag vet dock inte om det finns till Windows.

 

Men när du tittar på ny skärm är upplösningen viktigare än den fysiska storleken. Upplösningen är det som avgör hur mycket du får plats med på skärmen.