Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det här en bra dator?


;.(

Rekommendera Poster

Är det här ett bra val av komponenter?

 

* CPU: AMD ATHLON 64 3800+ SOCKET AM2 512KB BOX - 956 kr

* GPU: CLUB3D GEFORCE 6600 256MB DVI-I TV-OUT PCI-E - 796 kr

* MODERKORT: t.ex. ASUS M2N4-SLI NF4 SLI SKT-AM2 ATX - 876 kr

- moderkortet måste ha socket AM2, stödja DDR2-minne, ha SLI-stöd för ev. uppgradering, stöd för dual core för ev. uppgradering, och minst 2 st PCI-e X16-platser. Om moderkortet ersätts med något annat som ej har nätverkskort/ljudkort integrerat krävs separat(a) sådana kort!

* MINNE (måste vara DDR2) - t.ex. CORSAIR 1GB VS DDR2 PC4200 533MHZ CL4 (1 GB i en modul för billig uppgraderingsmöjlighet genom tillägg av en till likadan istället för ersättning av 2 st 512 MB med 2 st 1 GB) - 796 kr

* HD: t.ex. HITACHI DESKSTAR 7K80 80GB 7200RPM SATA/300 8MB (26 db ljud, S-ATA 3.5") - 380 kr

* WINDOWS XP: MICROSOFT WINDOWS XP HOME SP2 ENG CD#OEM - 796 kr, eftersom ny dator är OEM-version tillåten, vilket sänker priset betydligt

* LÅDA, FLÄKT, NÄTAGGREGAT: t.ex. MIDITOWER SILVER/SVART UTAN NÄTDEL och NÄTDEL 350W ATX12V V2.0 PCI-E PASSIV PFC 120MM FAN - 180 kr + 236 kr = 416 kr

- om moderkortet ovan används krävs att lådan har stöd för moderkortsformat ATX, vilket denna låda har

* MUS, SKÄRM, TANGENTBORD, CD/DVD: kan tas från gammal dator - 0 kr

 

Totalpriset ligger just nu på 5016 kr exkl. moms = 6270 kr inkl. moms, vilket jag gärna skulle vilja pressa ner till 4500-5500 kr inkl. moms om möjligt. Är det någon komponent som skulle kunna pressas i pris mer där jag varit överambitiös i prestanda? Är det någon viktig prestandabit jag gått miste om på grund av överdriven snålhet? Är det någon komponent som har dåligt rykte? Har alla tillverkarna någorlunda gott rykte? Etc. - alla tips är välkomna!

 

Kraven på datorn är: 1. så lågt pris som möjligt, 2. grafik omedelbart kompatibel med DirectX9c, 3. möjlighet att uppgradera till Windows Vista och ett DirectX10-kompatibelt grafikkort när dessa kommer ut, 4. datorn ska vara så tyst som möjligt, 5. jag kommer troligen inte köra program som utnyttjar dual core-processorer, eller programmera några sådana, vilket gör dual core onödigt vid denna tidpunkt, men ev. är det intressant att ha uppgraderingsmöjligheter för detta på moderkortet.

[inlägget ändrat 2006-08-16 16:18:54 av ;.(]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Du kommer nog att få svar av några experter här på forumet typ RN och stålis. Innan dom vaknar till liv så kan du få min lekmanna synpunk.

Jag hade atsat lite mer pengar på grafikkortet se länk

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10488.

 

Ett asus 7600gs 256mb silent pipe (ljudlöst ingen fläkt) för 1279 SEK hade satt sprut på din dator. Det kort som du valt klarar knappt moderna några spel även på en låg upplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, låter vettigt :)

 

En annan sak jag undrar över är varför återförsäljarna skriver t.ex.:

 

Asus GeForce 7600GS 512MB TOP Silent, PCI-Express, DVI-I/HDTV, Reverse Cool

och

Gainward GeForce 7600GS 512MB DDRII, PCI-Express, "BP7600GS-512-GS-TV-DVI"

etc.

 

Asus och Gainward är väl moderkortstillverkare? Betyder det att man måste välja ett grafikkort med motsvarande attribut i början? T.ex. eftersom jag valt ett moderkort från Asus, kan jag bara välja bland de grafikkort vars namn börjar med Asus? Och varför skiljer sig korten i pris flera hundra kronor beroende på vad namnen börjar med, även om de alla t.ex. är samma 7600GS från Nvidia?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hi!

Även om båda är tillverkare av moderkort så tillverkar båda grafikkort. Man kan blanda tillverkarna hur som helst spelar ingen roll alls . Även om dom heter 7600gs båda så kan korteten slilja sig typ klockfrekvenser tillbehör osv. se gärna denna länk

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards/browse?sort=3&saved_products=0&search=7600gs&price_min=1000&price_max=2000&a_861=&a_2734=&a_863=&a_865=&a_869=&a_866=&a_2733=&a_868=&a_862=&autofilter=on&filter=Filtrera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Nvidia/ATI tillverkar alltså bara själva GPUn, medan det är Asus, Gainward etc. som tillverkar själva kortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...