Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalboxar


L Geek

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Har av min mor och mina svärföräldrar fått i uppdrag att ta reda på vilken/vilka dekodrar man ska satsa på för att kunna titta på TV efter den analoga nedsläckningen.

 

Ett dilemma är att båda parter kan behöva dubbla dekodrar, eller en med två mottagare. Detta eftersom de kan vilja titta på ett program medan de bandar ett annat.

 

I det senare fallet verkar det handla om dyra apparater - en Dilog DT550 kostar på Elgiganten 4500:- och strax under 4000 på nätet, en ganska liten skillnad. Jag anar att även om den lösningen vore bra, så är den för många för dyr.

 

Har tittat på Pricerunner och där verkar det vara Dilog DT 355 "som gäller". Kan någon rekommendera en vettig lösning? Och ligger det något i försäljarens (elgiganten) påstående att man bör ha dekodrar av olika märken, annars styrs båda samtidigt av samma fjärrkontroll.

 

Jo, förresten, min mor nöjer sig med utbudet som är gratis. Om det kan påverka valet i någon mån.

 

Vore bra om någon har svar innan helgen på detta.

 

[inlägget ändrat 2006-08-15 12:31:41 av LionSword]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigast är med två boxar! Det kräver dock både SCART in och ut på videon om man vill ha digital kvalité rakt igenom. Annars måste boxen ha RF-signal ut, dvs antennutgång (koax) som videon ska ställas in på. Jag har två boxar, nedanstående:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315212

 

Finns även möjlighet att stoppa i kort om man vill senare.

 

EDIT: Antingen har man olika märken eller så står boxarna i olika rum för att undvika att byta kanal mm på båda boxarna samtidigt. Om man väljer olika rum kan man nöja sig med SCART in på videon, antenn ut som ju kan vara lång. Men då måste videon läggas upp som ett programnummer på TV:n.

[inlägget ändrat 2006-08-15 12:57:13 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som du träffat huvudet på spiken! Jag kommer att rekommendera 2 boxar, eventuellt en Dilog DT355 och en Force Electronics 320T eller en Thomson DTI 2000TH. Det verkar vara vettiga apparater.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kollat helt fel nu är det väl en smula "orättvist" att jämföra DT550 med DT350?

 

DT550 har inbyggd hårddiskinspelare (160GB) som spelar in en kanal samtidigt som man avkodar en annan. Då är väl snarare frågan om man vill ha en hårddiskinspelare eller inte?

 

Om om hårddiskinspelare kan jag bara säga - är det en apparat jag inte vill vara utan är det just hårddiskinspelaren :)

[inlägget ändrat 2006-08-15 13:21:59 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är ju boxarna med dubbla tuners (t.ex Dilog DT-550 och Sagem PVR-64160T) förhållande dyra. Men de innehåller ju i varje fall en hårddisk. Men man kommer ju att kunna spela in ett program samtidigt som man ser på ett annat. Inte för att jag gör det särskilt ofta, men ändå.

 

Men om du ska ha tv enkla digitalmottagare, en för att titta på tv med och en för att spela in på dvd/video så bör ju de vara av olika märken annars så styr ju fjärrkontrollen båda apparaterna. Det är ju i och för sig en lösning, men då tror jag man kommer att ha mer nytta av en box med dubbla mottagare. I varje fall är ju det den bästa lösningen om man vill kunna nytta den även till betalkanaler (vilket inte var fallet i denna frågeställning)

 

Men vad man måste fundera på är ju hur man ska koppla ihop dem med tv-apparat. De flesta boxarna har ju bara en scart ut med rgb och i bästa fall s-video. Dubbla scart brukar mest betyda att man kan koppla t.ex. en dvd före boxen för pass-through.

 

När kommer bra boxar med komponent/hdmi/dvi/vga-kontaker (Jag vet att du i tyskland kan köpa dvb-t boxar med komponent, eller dvi eller vga anslutning) tyvärr så har de ju ingen ca-modul vilket gör att du bara kan see free-to-air kanalerna

 

Just nu tycker jag det är viktigare att trycka på boxer/tvbolagen att

1. Sända i 16:9 (visst svt och tv4 sänder en hel del film/serier i 16:9) Merparten av tv som säljs idag är ju 16:9

2. Skynda på att släcka ner det analoga nätet så att vi får mer bandbredd. Idag är ju endast svt av acceptabel kvalitet. tv4 komprimerar alldeles för hårt och de andra kanalerna ska vi inte prata om. Och helst av allt så skulle de ju börja sända hdtv

3. Hänger samman med punkt 2. Jag set hellre färre kanaler med lägre komprimering än många kanaler med hög komprimering.

 

.

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kollat helt fel nu är det väl en smula "orättvist" att jämföra DT550 med DT350?
Inte om man jämför vad man får för pengarna . I det läget så finns det ju bara ett val DT550.

 

Men om man som trådskaparen bara ville ha två mottagare för free-to-airkanalerna. så är det väl enklast att köpa tv enkla och koppla en till tv:n och en till videon/dvd-inspelaren.

 

edit: typo

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2006-08-15 14:09:50 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville bara poängtera att den dyrare varianten är betydligt mer än två mottagare i samma skal, det skulle ju kunna tänkas att den detaljen inte uppmärksammades :)

 

Eller är det så illa att det inte finns apparater med dubbla tuners men UTAN inbyggd hårddiskinspelare? Det var en sån apparat jag fattade det som om trådskaparen var ute efter (d v s inte specifikt en med inbyggd hårddiskinspelare)?

 

Vill de kunna "banda" ett program medans de kollar på ett annat måste de ju skaffa sig en sån möjlighet på annat sätt. Och har de redan det borde ju som sagt en apparat med dubbla tuners (enbart) passa bättre än en med inbyggd hårddiskinspelare.

 

En burk med en fjärrkontroll borde vara bättre en två burkar med två fjärrkontroller, men det kanske inte finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att poängtera vad jag är ute efter...............

 

Ja, boxarna med dubbla tuners och hårddisk ÄR dyra. För min egen del - om jag nu stod i valet - hade utgångsläget kanske varit annorlunda. Jag hade kanske lagt ner tid på att leta upp en box med dubbla tuners, men utan hårddisk.

 

Har ingen aning om det finns. Dessutom vet jag med mig, att det i min släkt - och troligen hos flera andra "släkter" - också finns människor som vill ha ENKLA lösningar, som inte kräver att man är teknisk intresserad eller har en civilingenjörsexamen.

 

Det finns gott om människor som vare sig är intresserade av teknik eller har tid/ork sätta sig in i ny teknik. Dilemmat med just digitaltv-boxar är att de som vill fortsätta kunna titta på TV är TVINGADE att köpa en eller flera sådana eftersom det analoga släcks ned. Jag är "relativt" intresserad av teknik, men vill se en nytta med tekniken som gagnar flertalet. Som till exemepel boxar.

 

Just därför satte jag upp tråden, för att få tips om en BOX. Jag är fullt medveten om att det kan krävas flera åtgärder för till exempel den som har en "äldre" tv. För att i någon mån hjälpa dessa som har frågat efter min hjälp och som inte är intresserade av tekniska finesser söker jag en ENKEL lösning. Vilket inte är helt enkelt för "alla".

 

Därför jämförde jag Dilog:s DT550 mot 350:an, som exempel. Även om prisgapet är löjeväckande stort, i min mening.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ett halvår sen nu jag var tvungen att fixa det här med digital-TV åt mina föräldrar. Eftersom de redan har en video med inbyggd hårddisk som de använder så fanns det inte så många boxar att välja på. Jag hittade bara en som funkade, Multibox, så de fick köpa den (kostade lite över 3000 kronor vill jag minnas).

 

För att man ska kunna ställa in en video på att spela in vid en viss tid och på en viss kanal måste ju alla kanaler finnas tillgängliga. Alla andra boxar jag tittade på fungerade så att de bara kunde visa en kanal åt gången och videon kunde då bara spela in den kanal som var vald på boxen. En del boxar gick att ställa in, så i så fall skulle man programmera både videon och boxen. Jättekul.

 

Mina föräldrar ville ju inte ha digital-TV, utan de vill bara kunna titta på TV. Så, med multiboxen fick de just det. Allt blev precis som innan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en intressant variant, även om den i mitt tycke är något dyr. Men om den är bra - får försöka göra en bedömning - så kan den vara värd att rekommendera, främst till min mor som enbart tittar på de fria kanalerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...