Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hårddisk!


J!mmy

Rekommendera Poster

Har 2st hårddiskar, en 80gb och en 200gb.

80gb är master, och 200gb är slave.

Jag har formaterat 200gb, och nu när jag gör en ny partition så blir den bara 128gb - förut var det 189gb.

Hur gör jag för att få den till 189gb igen?!

Tacksam för svar.

 

Mvh Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är från och med SP1 (eller var det SP2, mitt minne är inte vad det varit:)) som så stora diskar stöds. Så lägg på SP2 så skall du se att det kommer att fungera.

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

jag har servicepack 1 på min dator och jag har en 250 disk som är 245 gb och det funkar bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var med SP1 stödet kom. Du måste förstå att det har "flutit" ett antal Windowsversioner genom mina datorer sedan jag köpte min första Windows 2.11 (för 386, det fanns en vanlig version för de som inte hade råd med att en så kraftfull processor som en 33Mhz 386) så det är lätt att glömma exakt i vilken version vilket stöd kom:)

 

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om SP1 stöder större diskar så är det inte alltid aktiverat i registret därav länken jag gav tidigare.

 

Har varit med i någon tråd tidigare där felet inte avhjälptes förrän en fix från hårdisktillverkaren installerades, har för mig det var en Maxtor disk detta på en dator med SP2.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200gb gårddisken har ju fungerat klockrent tills jag formaterade den.

Så den ska väl göra det även i fortsättningen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200gb gårddisken har ju fungerat klockrent tills jag formaterade den.

 

Vad är det för fabrikat på hårddisken?

 

Ofta har tillverkarna dom bästa verktygen, du kanske skall kolla efter ett program hos tillverkaren som kan installera occh formatera disken istället, diskhanteraren är lite trubbig som verktyg ibland.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforums regler förbjuder att vi hjälper dig att bryta mot upprättsskyddat material.

 

8. Det är inte heller tillåtet att distribuera upphovsrättsskyddat material som du ej äger rätten till, samt efterlysa sådant material.

 

Men du kan som jag sa tidigare se vad hårddisktillverkaren har att avhjälpa problemet.

 

Programmet Maxblast är nog vad du letar efter.

 

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/menuitem.3c67e325e0a6b1f6294198b091346068/?channelpath=%2Fen_us%2FSupport%2FSoftware+Downloads%2FTop+Downloads&downloadID=58

 

Jag vet inte varför du inte har någon CD-key men om det är så att du saknar licens för XP så överväg att skaffa en sådan, visst kostar det pengar men du låser dig själv iochmed att du inte kan ta del av servicepack, samt det underlättar att få hjälp härifrån.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforums regler förbjuder att vi hjälper dig att bryta mot upprättsskyddat material.

Helt riktigt:thumbsup: Men man får väl nämna Google?:)

-nisse

aMBivAlENt?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det visste jag inte. Jag tar tillbaka den förfrågan :)

Ska kolla på det där Maxblast och se efter om det kan hjälpa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt Men man får väl nämna Google?

 

Visst får man det :) lite därför jag valde att ändå peka ut var J!mmy kunde hitta lösningen på problemet.

 

Google håller många svar på frågor, även förbjudna sådana, det är upp till en själv hur man vill använda verktygen som finns...;)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maxblast verkade vara det rätta programmet ett tag, men sen så var den limitized to 137gb.

Så vart partionen bara 127gb till slut :s

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, skumt..

Testade den, men det gick inte.

 

Det stod:

This registry update is not applicable for the operating system installed on this computer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...